Het FIA European Dragracing seizoen opende in het laatste weekend van mei in het Engelse Santa Pod, En ondertussen zijn er drie rondes van de zes afgewerkt.
Van Santa Pod ging het naar het Zweedse Tierp en van daaruit naar het Finse Alastaro. Tijd om, half seizoen, even de situatie op te nemen, voor het grote treffen in Hockenheim, de Nitrolympx in de derde week van augustus. Te noteren: voor het Finse Alastaro werd het de laatste wedstrijd op die locatie.
Habermann broers domineren Top Methanol gebeuren
In Santa Pod, einde mei, moesten de deelnemers wennen aan de nieuw gegoten oppervlak van de baan. Sommigen deden er hun voordeel mee, anderen zagen niets dan problemen. Bij de vierwielers nog steeds maar één Belg in het startveld: Sandro Bellio met de Dodge Challenger Funny Car in de Top Methanol klasse. Het seizoen zette maar matig in met Bellio die in de eerste ronde van de Top Methanol klasse werd uitgeschakeld door de Duitser Jurgen Nagel. Nagel liep daarna tegen Dennis Habermann, die mocht doorgaan naar de finale en daar werd uitgeschakeld door broer Timo.
En Habermann lijkt het credo te worden van dit seizoen, want in Tierp gingen de broers Habermann door naar de finale, waar deze keer Dennis revanche mocht nemen op Timo. De stand binnen de familie: 1-1 dus. Net als in Engeland diende Sandro Bellio zijn run af te breken met “tyre shake”, een vibratie in de banden die kwalijke gevolgen kan hebben voor mechaniek en chassis. Daarna gingen de zaken wat beter voor Sandro Bellio, die in Alastaro doorging naar de finale. Timo Habermann ging langs Mikael Larsson en broer Dennis Habermann. Sandro Bellio schakelde Ari Pietilä uit. In de finale was het Timo Habermann die met de betere reactietijd de run tegen Bellio won.
Onbeslist in Top Fuel
In de Top Fuel koningsklasse is het vooral een zaak van ervaring. Dat werd al duidelijk in Santa Pod waar einde mei de Zweed Stig Neergaard afrekende met de Finse Anita Mäkelä. In de tweede week van juni verhuisde het circus naar het Zweedse Tierp, waar de enige, van de grond af, specifiek voor dragracing gebouwde baan ligt. Een van de lievelingsbanen van Anita Makela, die er gezwind 3.9 seconden runs liet noteren. Ze ontmoette in de finale de Noorse Birgitte Bremnes. De ervaren Anita Makela won het pleit in de allereerste, volledig vrouwelijke finale ooit in het Europese Top Fuel dragracen. Drie weken geleden was er dan de afspraak op Alastaro. Makela ontdeed zich in de eerste ronde van haar landgenoot Ahonen, maar brak de gaskabel en zag Duncan Micallef doorgaan. De Finse wildcard Timo Lehtinaki behaalde een fel bejubelde overwinning door Micallef in de finale opzij te zetten. Drie races met drie verschillende winnaars. In de Top Fuel is het laatste woord nog niet gesproken!
Buiten de Top Fuel en de Top Methanol zijn er nog twee andere FIA klasses in het dragracen. In de Pro Modified zien we een gevecht tussen de aloude Zweedse rivalen Jimmy Ålund en Michael Gullqvist. Op Alastaro schreef Ålund geschiedenis door de allereerste te zijn in het Europese dragracen die de wedstrijd won in zowel Pro Mod als Pro Stock. Uniek! In de Pro Stock is voorlopig Stefan Ernryd baas. Hij staat met 203 punten aan de leiding voor zijn Zweedse landgenoot Bent Ljungdahl (183).
(foto: archief W. Bouchez)