Home > #Hoofdnieuws > Formula E brengt autosport terug naar Zwitserland

Formula E brengt autosport terug naar Zwitserland

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

De Formula E is de eerste raceserie die de autosport in Zwitserland zal herlanceren. Gisteren werd er bekendgemaakt dat er op 10 juni 2018 een Zürich E-Prix zal worden ingericht. Daarmee komt er een einde aan een verbod van goed 60 jaar op het houden van competitiewedstrijden in Zwitserland.

Sebastien Buemi, vicekampioen van het afgelopen seizoen en Zwitser, was uiteraard opgetogen. “Een race houden in Zwitserland is een droom die uitkomt. Ik ben dan ook zeer verheugd met dit nieuws. Nog maar enkele jaren geleden leek zoiets onmogelijk door de lokale wetgeving maar dankzij de Formula E zijn we erin geslaagd het racen terug te doen keren naar mijn land. Zurich is de grootste stad van het land en het zal een ongelooflijke wedstrijd worden. Met Renault keken we uit naar een race in Parijs maar nu heb ik de wedstrijd in mijn eigen land om volgend jaar naar uit te kijken.”

(foto’s: fiaformulae)

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/09/calender.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” text_text_color=”#000000″ border_style=”solid” use_border_color=”on” border_color=”#a3a3a3″]

Zwitserland en de ban op autosport: de misverstanden

Eerst en vooral, het is onjuist dat er in Zwitserland al die tijd geen autosport kon worden gedaan. Het verbod gold vooral voor de wedstrijden waar er een directe competitie tussen de wagens was, dus races met meerdere wagens die tegelijk op het circuit of parcours reden. Maar er waren in Zwitserland wel heuvelklimkoersen (St-Ursanne-Les Rangiers is één van de indrukwekkendste van Europa!) en slaloms mogelijk.

Het is eveneens niet juist dat autosport verboden werd na het ongeval in Le Mans in 1955, waarbij 80 mensen om het leven kwamen. Dat was de onmiddellijke aanleiding maar het effectieve verbod kwam er na het stemmen van de Wet op het Wegverkeer in december 1958. In artikel 52 daarvan werd bepaald dat “er een verbod was voor het inrichten van wedstrijden op circuit”, maar eveneens “dat uitzonderingen konden worden toegestaan indien de authoriteiten het evenement veilig achtten”.

Tenslotte wordt de ban op autosport niet ‘op dit moment’ opgeheven. Alleen wordt de uitvoerbaarheid van de wet nu bekrachtigd. De wet werd al afgeschaft in juni 2007 maar nooit bekrachtigd door de senaat, zodat de uitvoerbaarheid de facto niet bestond.

Maar het ziet er dus naar uit dat Zwitserland helemaal terug op de autosportkaart is gezet.

De Zwitserse Grand Prix: beknopte geschiedenis

  • De Zwitserse Grand Prix werd voor het eerst ingericht in 1934, op het meer dan 7 km lange circuit van Bremgarten, nabij de Zwitserse hoofdstad Bern. Het is een benauwende, donkere baan, omzoomd met veel bomen. Tot het uitbreken van de 2de wereldoorlog werd de Grand Prix gehouden.
    Op zondag 20 augustus 1939 werd de Zwitserse Grand Prix (gewonnen door Hermann Lang op een Mercedes) gehouden in Bremgarten, op vrijdag 1 september viel Duitsland Polen binnen en was de oorlog een feit.
  • Na de oorlog pikt de Zwitserse Grand Prix de draad weer op in 1947 en wordt daarna ook geplaats op de kalender van het nieuwe F1 kampioenschap. Tussen 1947 en 1954 wordt er geracet op Bremgarten.
  • Tijdens de 24u van Le Mans in 1955 boort de Mercedes van Fransman Pierre Levegh zich in de achterkant van de Austin Healey van de Amerikaan Lance Macklin. De Mercedes breekt in stukken en die belandden in het publiek. 80 mensen (waaronder Levegh) verliezen het leven. Het ongeluk wordt geweten aan gebrekkige veiligheidsvoorzieningen op het circuit. Daarop verbieden Frankrijk, Zwitserland en Duitsland autoraces tot de veiligheid op de circuits is gegarandeerd. Bremgarten gaat van de kalender en komt nooit meer terug. Het verbod op autosport wordt gehandhaafd in Zwitserland.
  • De Zwitserse automobielclub organiseert in 1975 en 1982 een Grand Prix op het circuit van Dijon, in Frankrijk.
  • Recordhouder van de Zwitserse Grand Prix is nog steeds de Duitser Rudolf Caracciola, die met Mercedes driemaal de Grand Prix won: 1935, 1937 en 1938.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
Extreme E: Spark Technology ontwikkelt elektrische SUV
VAS: Opnieuw hybride nulwagen in Moorslede
Elektrische formules trekken Belgen aan
Belgische Solar Team naar extreme Carrera Solar Atacama