[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst”]
Het voorbije weekend stond op het Duivelsbergcircuit te Maasmechelen de eerste GP Duivelsbergcircuit op het programma. Dit alternatief werd bedacht toen de Rallycross Challenge Europe, kortweg RCE, begin dit seizoen een sabbatjaar inlaste. En om met een cliché te beginnen: “de afwezigen hadden ongelijk”.
De wedstrijd stond open voor regionale èn nationale rijders en die keken met zijn allen vol verwachting uit naar de confrontatie met rijders die ze gewoonlijk niet tegenkomen gedurende het seizoen. Zaterdagochtend werd echter aangekondigd dat de heats zelf zoveel mogelijk gescheiden zouden verlopen, enkele vanaf de fase van de finales zouden regionale en nationale rijders elkaar dan bekampen. Maar dat kon de pret niet drukken. In vier heats en de daaropvolgende finales die zondagnamiddag werden verreden gaven de rijders het beste van zichzelf.
We leggen u eerst nog even uit hoè de formule in elkaar stak. Er werd na vier reeksen uitgemaakt wie mocht aantreden in de finales waarbij alle behaalde reekspunten, net als in het WK, in aanmerking kwamen. Daarna waren er naar het voorbeeld van het BK eventueel Q-finales waarna men overging naar de halve finales en finales, gevolgd door een superfinale waarvan de winnaar de trofee van de “GP Duivelsberg” in ontvangst mocht nemen. De eerste drie van de klassen min 1600cc, min 2000cc en plus 2000cc mochten aantreden in de superfinale waar met een verschil van drie seconden eerste de min 1600-rijders startten, daarna de min 2000cc-rijders en vervolgens de 2000cc-rijders.
Vanuit min 1600cc stootten Jacky Simons, Willem Veltman en Nick Vanalken door, vanuit min 2000cc waren dat Bart Coninx, normaal Nick Snoeys en Mandy Kasse. Snoeys diende wegens pech forfait te geven en werd vervangen door eerste reserve Patrick Blyloos. Vanuit de plus 2000cc-klasse was er het trio Bert Bosmans, Jonas Kemps en Robbe Goris die met een Chevrolet Kalos verrassend sterk voor de dag kwam tussen de krachtigere BMW’s en Volvo’s.
Het was uiteindelijk Nick Vanalken die met zijn VW Polo Super1600 de superfinale op zijn naam schreef na een mooie wedstrijd. Bart Coninx (Seat) en Mandy Kasse (Ford) werden respectievelijk tweede en derde. In de achtergrond zag Bert Bosmans, gestart in de laatste groep, zijn opmars gestuit na een spin.
Naast de vermelde klassen zag het publiek ook de VW Beetle-cup, de instapklasse RST en de autocrossers aan het werk.
Wanneer we zelf reacties opvingen in de paddock stelden we vast dat deze formule waarbij regionaal en nationaal elkaar ontmoetten zonder enige kampioenschapsdruk erg positief werd onthaald. Deze GP Duivelsberg verdient zeker een vervolg mits hier en daar nog wat fine-tuning. Afspraak begin augustus 2018?
[/et_pb_text][et_pb_gallery admin_label=”Galerij” gallery_ids=”6453,6454,6455,6456,6457,6458,6459,6460,6461,6462″ fullwidth=”on” orientation=”landscape” show_title_and_caption=”on” show_pagination=”on” background_layout=”light” auto=”off” hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]