Al jarenlang zorgt de Limburgse familie Bellio voor iets uniek in België. Zij nemen namelijk al zeer lang deel aan het Europese kampioenschap dragracing. Bepaald geen discipline die in België dikwijls ter sprake komt. Sterker nog, na de afgelopen manche op Hockenheim staat Sandro Bellio aan de kop van de puntenstand.
Top Methanol. Dat is de klasse waarin Sandro Bellio uitkomt. De titel is zelfverklarend: het is de topklasse voor de door methanol aangedreven wagens. Methanol levert een klein beetje minder pk dan benzine, maar geen nood want deze machines brullen en donderen net zo hard als alle andere motoren. De dienstwagen is een Chevy Monte Carlo Funny Car. In tegenstelling tot de “dragsters” hebben de Funny Cars wel een carrosserie, zwaar bijgewerkt want er moet een gespierde motor in het vooronder. Een dikke, vette V8. Over de vermogenscijfers wordt niet graag uitgeweid, maar reken maar op iets tussen de 3000 en 4000 pk. De Funny Cars krijgen een kleine tijdscompensatie om in dezelfde klasse te kunnen passen van de “dragsters”.
Het dragrace seizoen is altijd compact. Goed weer is immers nodig, bij regen wordt niet gereden, en dus worden de wedstrijden in de zomer gereden. Dit seizoen is nog gecondenseerder dan voorheen want einde mei ging het van start op Santa Pod (Engeland), om twee weken later in juni door te gaan in Tierp (Zweden). Finland, met het nieuwe Kauhava volgde in juli, de Nitrolympx in Hockenheim, mid augustus. Eind augustus gaat het opnieuw naar Tierp en begin september eindigt het kampioenschap op Santa Pod. Druk, druk, druk dus… Na gesukkel met motor en aandrijving enkele jaren geleden, en volgend op gezondheidsproblemen voor vader Danny, kroop Sandro Bellio achter het stuur eens de wagen op punt stond. En dat bleek een succesrecept, met podia en zeges. Vorig jaar zette hij nog een record en maakte de Danny’s Racing Team Chevy Monte Carlo de snelste Funny Car van Europa.
Leider in de tussenstand
Dit seizoen waren er al zeges met de openingsmanche in Santa Pod (“The Main Event”), waar hij de dragster van de Maltees Bugeja achter zich liet in de finale. Tyre shake en koppelingsproblemen plaagden hem in Tierp waar hij in de halve finale naar huis mocht maar op het nieuwe event in het Finse Kauhava ging hij vlot naar de finale en de winst nadat de tegenstanders met technische problemen één na één uit de ladder verdwenen. Op de Nitrolympx in Hockenheim kunnen de Duitsers altijd dat klein ietsje meer. De finale ging dan ook tussen Jurgen Nagel en Timo Habermann. Deze laatste schakelde Bellio uit in de halve finale. Het legde hem wel geen windeieren want voorlopig staat Sandro Bellio aan de kop van de rangschikking van het Europese kampioenschap met 289 punten. Met de Funny Car gaat hij voor aan een peloton “dragsters” met de Zweed Jonny Lagg (242), de Duitsers Silvio Strauch (100) en Timo Habermann (96) en de Zweed Daniel Jedborn (82).
Het is nu uitkijken naar het vervolg van het seizoen, dat straks in sneltreinvaart naar zijn ontknoping zal gaan. Maar onthoudt u zeker de naam Bellio, want hij kan anno 2019 voor iets uniek zorgen in de Belgische autosport!
(foto: Nikka Groenen/facebook Sandro Bellio)
(archieffoto’s: W.Bouchez)