Home > #Hoofdnieuws > Industrie: nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio MY2020: pure kracht tot in de kleinste details

Industrie: nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio MY2020: pure kracht tot in de kleinste details

Het normale leven heeft, gezien de actuele omstandigheden, een korte pauze genomen. Maar dit mag geen reden zijn voor de met een 510 pk 2,9 V6 Bi-Turbo motor uitgeruste Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio, om af te remmen. De MY20 modellen tillen de ‘supercar’ status naar een nog hoger niveau met exclusieve, gloednieuwe functies en een breed scala aan technologie, connectiviteit en veiligheidsupgrades.

De ideale uitdrukking van vitaliteit en passie, zo typisch voor het merk Alfa Romeo. Naast de stimulans om Alfisti en fans uitzonderlijke auto’s te bieden, wist Alfa Romeo die dit jaar zijn 110e verjaardag viert, uit te blinken zowel op het circuit als op de catwalks van de schoonheidsconcours.

Net voor het opnieuw mogelijk wordt om achter het stuur van een auto plaats te nemen, een sensatie waar bestuurder en rijplezier centraal staan, heeft Alfa Romeo besloten deze nieuwigheden voor te stellen tijdens een virtuele persconferentie. Hoewel woorden uiteraard niet alle emoties die aan het stuur van een Quadrifoglio worden opgewekt kunnen weergeven, kan het toch fascinerend zijn om zich te verdiepen in de fundamenten van de modellen en te ontdekken hoe het bijzondere Quadrifoglio-project werd bedacht en ontwikkeld.

Alfa Romeo’s identiteit zet een nieuwe stap voorwaarts…

De nieuwe Giulia en Stelvio Quadrifoglio MY20 zijn een showcase voor de uitmuntendheid van Alfa Romeo en een nog sterkere expressie van prestaties, winnend DNA en onmiskenbaar Italiaanse stijl. De update van het gamma bestaat uit de aanwending van geavanceerde technische en prestatiegerichte oplossingen, in voertuigen die de meest verfijnde uitdrukking van functioneel Italiaans design belichamen; dit alles in ongeëvenaarde Alfa Romeo-stijl. Hun toonaangevende prestaties worden gegarandeerd door de krachtige 2.9 V6 Bi-Turbo krachtbron in 100% aluminium. Deze motor levert niet minder dan 510 pk en 600 Nm maximumkoppel bij 2.500 t/min. De krachtoverbrenging naar de wielen is de verantwoordelijkheid van het Alfa™ Active Torque Vectoring systeem, dat in de Stelvio Quadrifoglio wordt bijgestaan door het innovatieve Q4 vierwielaandrijvingssysteem. De automatische 8-versnellingsbak is gekalibreerd om de soepelheid en het comfort te optimaliseren, zodat met de voertuigen gemakkelijk op verschillende soorten ondergronden kan worden gereden. In de RACE-modus beschikken ze in amper 150 milliseconden over het volledige krachtpotentieel dankzij de bliksemsnelle versnellingsschakelingen.

Elke Quadrifoglio is uitgerust met een reeks systemen die ontworpen zijn om het rijplezier te optimaliseren en de bestuurder de meest authentieke en boeiende ervaring achter het stuur te bieden. Dit zijn onder andere de Alfa™ Active Suspension, de Alfa™ DNA Pro selector met RACE-modus en de Alfa™ Active Aero splitter in de Giulia. De systemen worden allemaal in real-time gecoördineerd en aangepast door de Alfa™ Chassis Domain Control unit, waardoor permanent ideale omstandigheden voor voertuig en bestuurder worden gegarandeerd en waardoor op die manier de uitzonderlijke prestaties van de Giulia en Stelvio Quadrifoglio ten volle kunnen worden benut.

De soundtrack van de Quadrifoglio wordt geleverd door een Dual Mode-uitlaatsysteem met vier uitgangen, dat in de Race-modus nog gedurfder en boeiender is. Voor MY20 kunnen klanten kiezen om de Giulia en Stelvio Quadrifoglio te voorzien van een nieuwe Akrapovič-uitlaat, een ander dual mode-systeem, in titanium met een uit koolstofvezel vervaardigd staartstuk, dat zorgt voor een nog verfijnder geluid.

Kwaliteit en stijl

De Italiaanse stijl van Alfa Romeo drukt een eenvoud uit die de complexiteit van het creatieve ontwerpproces verbergt. Het resultaat, een ergonomische, harmonieuze reeks van lijnen en instrumenten, volumes en ruimtes die de bestuurder omgeven, is een complex, verfijnd meesterstuk. In het interieur heeft het nieuwe ontwerp van de middenconsole een grote tactiele en visuele impact en biedt het meer opbergruimte. Ook het stuur en de met leer beklede versnellingspook zijn nieuw, evenals de veiligheidsgordels die nu verkrijgbaar zijn in rood of groen naast de klassieke zwarte uitvoering. Binnenkort komt er eveneens een nieuwe bekledingsoptie met geperforeerd leder voor de elektrische sportstoelen. Deze nieuwe optie breidt de mogelijkheden voor maatwerk van de Giulia en Stelvio Quadrifoglio nog verder uit. Standaard zijn deze nog steeds uitgerust met leder en alcantara sportzetels.

De on-board technologie omvat een volledig nieuw infotainmentsysteem met 8,8″ centraal touch-screen display, met geconnecteerde diensten en een nieuw interfaceontwerp. Andere exclusieve nieuwe functies van de Quadrifoglio zijn onder meer Performance Pages, specifieke schermfuncties voor de bestuurder om de status van het voertuig in real-time te bekijken – van de temperaturen van de belangrijkste mechanische onderdelen tot informatie over het koppel, de turbodruk en het vermogen dat in real-time wordt gebruikt, en digitale chronometers die de acceleratie en de maximale snelheid weergeven.

Nieuwe functies aan de buitenkant van de Giulia en Stelvio Quadrifoglio MY20 zijn onder andere nieuwe LED-achterlichtclusters met een donkere afwerking en een nieuwe glanzend zwarte afwerking van de ‘trilobe’ vooraan en de badges achteraan. De Stelvio is voorzien van gloednieuwe 21″ velgen, exclusief voor de Quadrifoglio versie.

De sensatie van het circuit en een optimaal comfort voor elke dag: Niveau 2 ADAS

Met de MY2020 introduceren de Giulia en Stelvio Quadrifoglio de nieuwe ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), ontwikkeld in samenwerking met Bosch voor autonoom rijden op niveau 2, waarbij het rijplezier intact blijft en er enkel wordt ingegrepen om de totale veiligheid te garanderen en het comfort te verhogen in druk verkeer of bij langere ritten. Niveau 2 staat voor het hoogste niveau van autonoom rijden waarbij een perfecte balans tussen rijplezier en hulpsystemen wordt gegarandeerd.

Per definitie wordt dit bereikt wanneer de bestuurder de auto, uiteraard onder bepaalde omstandigheden, de controle geeft over het gaspedaal, de remmen en de besturing. Deze functie maakt gebruik van elektronische systemen die een voortdurende controle van de bestuurder vereisen en tegelijkertijd zorgen voor meer comfort tijdens lange ritten. De bestuurder moet echter voortdurend de controle houden en zijn handen altijd aan het stuur houden.

De belangrijkste technologieën in de Quadrifoglio MY2020 zijn:

Lane Keeping Assist: detecteert of het voertuig van zijn rijstrook afwijkt als één van de richtingaanwijzers niet is geactiveerd, en adviseert de bestuurder met behulp van beelden en impulsen, met een actieve interventie om het voertuig terug op zijn rijstrook te sturen.

Active Blind Spot Assist: bewaakt de dode hoeken aan de achterzijde, maar meldt ook naderende voertuigen en corrigeert de besturing om een botsing te voorkomen.

Active Cruise Control: past de snelheid van de auto automatisch aan om een veilige afstand tot de voorliggers te bewaren. In combinatie met het verkeersbordenherkenningssysteem past deze technologie de snelheid aan binnen de ingestelde limiet, voor een comfortabeler rijgedrag.

Traffic Sign Recognition and Intelligent Speed Control:: dit systeem maakt gebruik van de ingebouwde camera, herkent verkeersborden, meldt deze op het display en waarschuwt de bestuurder voor de geldende snelheidslimiet.

Het systeem stelt daarom voor dat de bestuurder zijn snelheid terugbrengt tot de gedetecteerde limiet. Als de bestuurder akkoord gaat, worden de instellingen van de cruisecontrol automatisch aangepast.

Traffic Jam Assist and Highway Assist: Als aanvulling op de Active Cruise Control houden deze functies de zijdelingse positie in de gaten en houden ze de auto in het midden van de rijstrook bij druk verkeer (File Assistant) of op de snelweg (Highway Assist), terwijl ze ook de snelheid aanpassen aan de huidige limieten.

Driver Attention Assist: bewaakt de slaperigheid van de bestuurder en activeert indien nodig een waarschuwing.

Kleuren, een combinatie van traditie en communicatie

De internationale mediacampagne rond de lancering van de nieuwe Giulia en Stelvio MY2020 bevatte een presentatie van de vele nieuwe productkenmerken en legde uit hoe de redenering achter de keuze van de kleuren is geëvolueerd. De Alfa Romeo ontwerpers hebben gekozen voor een aanpak die emoties wil opwekken, waarbij de kleuren worden gecategoriseerd op basis van “klasse”, en niet alleen op basis van technologie.

De vier categorieën zijn: ‘Competizione’, die de sportieve traditie van het merk in herinnering brengt; ‘Metal’, dat de nadruk legt op dedynamische geest; ‘Solid’, voor diegenen die vaste waarden zoeken; en ‘Oldtimer’, een eerbetoon aan en herinterpretatie van het erfgoed van Alfa Romeo.

De nieuwe ‘Oldtimer’ kleuren zijn: verfijnd Red 6C Villa d’Este (rood), adembenemend Ocher GT Junior (okergeel), en het nieuwe Montreal Green (groen), dat zijn debuut maakt op de Quadrifoglio MY20. De laatste tint is een eerbetoon aan één van de iconen van het merk, de Alfa Romeo Montreal, die 50 jaar geleden werd gelanceerd. De kleurkeuze is altijd één van de kenmerken van Alfa Romeo geweest, inclusief diepgaand onderzoek met vernieuwende interpretaties: het Oldtimer gamma grijpt terug naar een prestigieus erfgoed, gecombineerd met technologische innovatie. In de laboratoria van Alfa Romeo worden voortdurend nieuwe effecten, nieuwe pigmenten en nieuwe toepassingstechnieken onderzocht om het sculpturale effect van de lijnen van de Giulia en Stelvio te accentueren. De kleuren, die verbonden zijn met het culturele en historische erfgoed van het merk, zijn nauw verwant aan Italië. Het kleurenpalet past dan ook perfect in de architecturale context van het allerbeste wat Italië te bieden heeft, in een visuele dialoog tussen auto en land.

De marketingcampagne werd ontwikkeld in samenwerking met AD Italia, een maandblad van Condé Nast en een autoriteit in de wereld van architectuur, kunst, design en stijl. Het project versmelt de designwereld met de automobielindustrie en biedt een fotografisch verslag van onze auto’s in combinatie met de binnenplaatsen en interieurs van prestigieuze woningen, zorgvuldig geselecteerd in samenwerking met onze partner AD Italia. Italië is een onstuitbare kracht, zoals blijkt uit de creativiteit van zijn buitengewone mensen, en in de particuliere, zelden geziene aspecten van zijn unieke steden. In dit project neemt AD Italia Alfa Romeo mee op reis en beschouwt zijn modellen als een waar kunstwerk en de belichaming van Italiaanse schoonheid. Stijl heeft een eigen volkstaal, net als kleur – een strategisch, onderscheidend kenmerk van onze auto’s naast het esthetische aspect. Dit was de belangrijkste motivatie voor de keuze van de locaties die in het project werden gebruikt. Naast zoveel andere redenen blijft Alfa Romeo een tijdloos Italiaans icoon. Meer nog, de campagne richt zich ook op het actuele onderwerp hashtagged #stayathome, met een vleugje elegantie en ironie, dat nu meer dan ooit nodig is.

Sportiviteit van het hoogste niveau, met de nieuwe en exclusieve Quadrifoglio accessoirelijn van Mopar®.

Om het sportieve karakter van de Alfa Romeo Giulia en Alfa Romeo Stelvio naar een nog hoger niveau te brengen, heeft het merk Mopar® de nieuwe en exclusieve Quadrifoglio accessoireslijn ontworpen. Tot deze lijn behoren een exclusief en in samenwerking met Akrapovič gerealiseerd high-performance uitlaatsysteem, een gepolijste achterlichtclusterset en exclusieve kleurstellingen. Het veelvuldig gebruik van koolstofvezel – een lichtgewicht, technisch materiaal – verbetert de aerodynamica, de prestaties en de verhouding tussen gewicht en vermogen, en accentueert de elegante, gedurfde esthetiek van deze twee Alfa Romeo-iconen. Als onderdeel van de exclusieve Quadrifoglio accessoirelijn biedt Mopar daarom een voorgrille met “V”-inzetstuk met spiegelkappen en achterspoiler die afgewerkt zijn in koolstofvezel.

(persbericht)

You may also like
Alfa Romeo viert de 60ste verjaardag van ‘Autodelta’ op het circuit tijdens de première van het wereldkampioenschap F1 2023
F1 Spa: drie vragen voor Valtteri Bottas
F1 Bahrein the day after: extatische Ferrari en Haas, Red Bull en McLaren blijven met een kater achter
F1 Bahrein: blije reacties bij Ferrari en Red Bull, Mercedes weer met voeten op de grond