De Houtlandslalom in Torhout is de creatie van het jonge team van AC Noordzee. De kleinschalige slalom, die nog maar aan zijn zevende editie toe is, speelde dit jaar een beslissende rol in de titelstrijd.
Net als de rest van het land werd de Houtlandslalom geteisterd door regenbuien, rukwinden en gure temperaturen. “Maar we zijn een van de weinige evenementen die gewoon konden doorgaan”, meldde een fiere Pieter D’Hoore van AC Noordzee, die vooral naar het team van baanposten en medewerkers een groot dankwoord richtte. Zij bleven immers op post in de gietende regen en striemend koude wind.
Jos Bronckaert reed de Renault Clio naar de beste tijd in de eerste reeks, voor een verrassende Bart Degroote (op de MINI met deze keer een 1300cc motor) en Dirk Smets, die met deze situatie de gouden zaak deed in het kampioenschap want hij stond voor Suffeleers. In reeks twee zette Bronckaert zijn tijd scherper naar 1’53, Smets kwam naderbij met 1’55”, voor Erik Janssen, die schitterde met het klasse3-productiemodel Twingo RS in de regen als derde voor opnieuw Bart Degroote. En Jelrik Suffeleers, de andere titelkandidaat op de Suzuki Cappuccino? Daarvoor moeten we zakken naar de 12de plaats, hij moet zelfs de klasse 1 (standaardklasse) wagen van Patrick Becarren en ook Annelieke Degroote als eerste dame voor zich dulden. Met 2’12” zat hij in zak en as.
Na de middag klaarde het even op en droogde de Ambachtweg snel. Jelrik Suffeleers, met het nummer 7 op de deuren, was als één van de eersten op pad voor de derde en beslissende reeks…met slick-banden. Maar nog tijdens zijn run begon het gedruppel. Ondanks een kleine schuiver aan het keerpunt zette Suffeleers een 1’50” neer: besttijd! De bal lag weer in het kamp van de tegenstanders…
Dirk Smets zag de bui al hangen, letterlijk dan, want met het nummer 45 had hij natuurlijk de vlaag te pakken, evenals Jos Bronckaert met nummer 106 op de zijdeuren. In de gietende regen zagen zij hun kansen tot nul gereduceerd. Oneerlijk veel geluk voor Suffeleers?
“Zal ik het eens even uitleggen“, zegt vader Benny Suffeleers. “Vanmorgen zetten we de regenbanden op die we hier twee jaar geleden gebruikten, en waar we toen nota bene de wedstrijd mee wonnen! Maar vandaag haalden we er tot onze verbazing geen tijden mee. Toen was het wel veel warmer dan nu. Vandaag halen we hier amper 10°C, en dat was blijkbaar de reden. Dan zagen we hoe anderen goede tijden haalden op slicks in de regen. Jelrik besliste om sowieso slicks te zetten, ook al zou het gaan regenen, aangezien hij niets meer te verliezen had. En zo kwam hij als een van de weinigen op droge baan met slicks. Meer zat daar niet achter. Maar toch indrukwekkend welke tijden Jos en Dirk hier neerzetten in deze omstandigheden.”
“Vorig jaar reed ik hier niet in de Mini“, besluit Dirk Smets die toch nog een 1’55” zette. “En vandaag was het de allereerste keer ooit dat ik met regenbanden op weg ging. Albert had top kwaliteit regenbanden gehaald. Ik deed het eerst voorzichtig maar zag al gauw dat er voldoende grip was. Met deze banden zou ik de wedstrijd hebben binnengehaald. Nu gaat de strijd naar Kinrooi, een parcours dat de Mini zou moeten liggen.”
Jos Bronckaert kan er in Kinrooi een volledig “Trommelke” seizoenspodium van maken als hij Jurgen Ribbens (in Torhout negende, “mijn tweede schrapresultaat”!) kan afhouden. “De Clio staat nu optimaal“, vertelde Jos, “ik ga er nu vooral niets meer aan wijzigen. Spijtig dat ik niet vanaf het begin van het seizoen kon beschikken over de wagen in deze staat. Dan hadden we het nog helemaal spannend kunnen maken.”
En uiteraard was er ook nog de vierde plaats van Bart Degroote, die hier zijn beste resultaat zet met zijn nieuwe Mini, voorzien van 1300cc krachtbron. Maar het wagentje gaat volgende week op stal want dan treedt Bart (en dochter Annelieke uiteraard) weer aan met de 1000cc Mini om zijn kansen te gaan in de L-slalom challenge.
Smets of Suffeleers? Rode Mini of rode Cappuccino? Een 1-2-3 voor Trommelke in het kampioenschap? Of een verrassingswinnaar? Volgend weekend weten we meer, na de wedstrijd in Kinrooi.
(vas press/foto:w.bouchez)