Wat vindt jij dan de beste races? Het is een vraag die me al eens wordt gesteld als ik weer fulmineer tegen bepaalde raceseries die ik dan als saai bestempel. Mijn antwoord is al enkele jaren hetzelfde: Formule 2 (of GP2, voor de oudgedienden). Waarom? Wel, daar bood de Formule 2 hoofdrace in Abu Dhabi het perfecte antwoord op! Als ze het ooit vragen, u hebt het dus hier gehoord…
Voor wie houdt van no-nonsens autosport zorgde de Formule 2 zorgde nog maar eens voor een meer dan boeiende race. De race werd een krachtmeting tussen twee rijstijlen en twee strategieën. Enerzijds de rijders op superzachte banden, die dan snel zouden wisselen naar harder rubber om daarna de race uit te rijden. Anderzijds de rijders op harde banden, die zo lang mogelijk zouden doorgaan om dan nog enkele knalrondes te zetten op de superzachte mengeling in de hoop nog zoveel mogelijk posities goed te maken.
De race in Abu Dhabi was een confrontatie tussen twee stijlen
Markelov (Russian Time) kon zijn pole behouden in de openingsrondes, maar dook zoals verwacht al vroeg de pits in, vergezeld van o.a. Oliver Rowland (DAMS). Vooraan nam De Vris (RC Engineering) over tot hij onder druk van de nieuwe kampioen Leclerc (Prema) bezweek. Daarna was het afwachten. Hoever kon Leclerc gaan op zijn harde banden? Hoeveel voorsprong zou hij uitbouwen op Rowland, de leider van de vroege stoppers?
Met nog 7 rondes te gaan ging de eindfase in. Leclerc pitte, en kwam 16 seconden achter Rowland en Markelov op de baan. Hij zette een reeks van knalrondes neer, was op een gegeven moment 2 seconden per ronde sneller dan het leidende duo, maar liet uiteindelijk los toen er in de voorlaatste ronde grote brokken rubber uit zijn geteisterde banden vlogen. Een zege dus voor Rowland, die een tactisch zeer sterke race reed, voor Markelov en … Antonio Fuoco! De Italiaan ging letterlijk op de meet nog voorbij Leclerc, die ten prooi viel aan technische problemen maar nog als vierde finishte.
Een zeer mooie race dus voor de toeleveringscategorie bij uitstek van de F1. Rowland wint een rechtstreeks duel voor het vicekampioenschap van Markelov. Voor het toekennen van de teamtitel moeten we zelfs nog wachten tot morgen, en de allerlaatste wedstrijd van 2017. Prema, DAMS en Russian Time zitten daar op een kluitje. Soms zorgt autosport dus toch wel voor een onderhoudend uurtje… Oh ja, en dan vergeet ik nog te zeggen dat de Dallara F2-bolides klinken als “echte” racewagens: jankende toeren, knetterende uitlaat, knallende schakelbakken… Morgen is er nog één race te gaan, en dan komt er in 2018 de nieuwe bolide. Net als in de F1 met een halo. Hopelijk went het.
(foto: fiaformula2)