Afgelopen weekend werd op het Duivelsbergcircuit te Maasmechelen de zesde en laatste wedstrijd van het Belgische Rallycrosskampioenschap verreden. Met de wetenschap dat enkel Steve Volders (Ford Fiesta) reeds zeker was van de titel, en dat in de klasse Supernationals min 2000cc, maakte het publiek zich op voor een volle zondag actie.
Voor deze laatste race van het seizoen spaarden de weergoden de rijders niet. Na een ietwat droge eerste heat gingen de hemelsluizen daarna bij momenten vol open waarbij menig rijder zich al eens verslikte.
Supercars: Coox volgt Jansen op
Slechts drie rijders namen deel aan deze seizoensafsluiter, wat de opdracht voor Rekemnaar Jochen Coox met zijn VW Polo ietwat makkelijker maakte. Met zes puntjes voorsprong op Jansen diende Coox enkel twee heats uit te rijden, want dan kon hij niet meer dan vijf puntjes verliezen, een nulscore was uit den boze. Het werd toch even spannend toen provinciegenoot Jansen in de eerste reeks met zijn Focus de Polo van Coox rondtikte. Vervolgens kon de Polo-rijder geen tijd neerzetten in de volgende heat waarna er in de laatste heat gekozen werd voorzichtig de heat af te werken en een tijd op de tabellen te zetten. Dat lukte en de titel was een feit. In de finale werd het duel Coox-Jansen afgebroken nadat de Polo opnieuw technische problemen bleek te hebben. Jansen reed zo onbedreigd naar de zege voor de Nederlander Wil Teurlings.
Super1600: Van den Branden als een duivel uit een doosje
De spannendste ontknoping kenden we in de klasse Super1600 waarbij de top drie slechts door drie puntjes van elkaar gescheiden was. Uiteindelijk was het Davy van Den Branden die het laken naar zich toetrok en tot zijn eigen verbazing de triple Belgisch kampioen, Nederlands kampioen en winnaar BelNed behaalde. Dennis Remans verloor alle kansen na pech in de halve finale met zijn Ford Fiesta en in de finale werd Steve Otzer met problemen aan de Citroën Saxo teruggeslagen en op de valreep zelfs gedubbeld door … Davy Van den Branden (Citroën DS3). Van den Branden: “Dit durfden we na de seizoensstart na onder meer onze problemen in Mettet niet meer dromen. Maar zie, het ligt allemaal erg kort bij elkaar in deze klasse en na de wedstrijd in september stonden we plots aan de leiding. De regen speelde vandaag weer in mijn voordeel, want zoals je vandaag merkte, als het even droger werd kwamen we vermogen tekort. Daar moeten we in de winter aan werken, stilstaan is achteruitgaan en dat kunnen we ons duidelijk niet veroorloven als je ziet hoe het evolueert in deze klasse!”
Supernationals plus 2000cc : Bex indrukwekkend
Kristof Bex heerste in deze klasse met zijn indrukwekkende Volvo S40 en klokte driemaal de snelste tijd. Voor dichtste belager Luc Maris, ook met een Volvo S40, begon het weekend aarzelend en ook in de ultieme finale kon Maris Bex nooit echt bedreigen. Sterker nog Maris moest Steve Volders voor zich dulden die, reeds zeker van de titel in de klasse Supernationals onder 2 liter, voor de gelegenheid aantrad in de zwaarste klasse Supernationals. Met zijn Ford Fiesta wist Volders tweemaal een tweede tijd neer te zetten, waarna hij ook in de finale naar een twee plek snelde achter de ongenaakbare Kristof Bex. Met deze klinkende overwinning gaf Bex zijn titel extra glans.
Supernationals min 2000cc : Van de Wege in afwezigheid van Volders
De Nederlander Peter Van de Wege profiteerde met zijn Toyota Yaris optimaal van de afwezigheid van Volders in deze klasse door naar de zege te rijden in deze laatste BK-wedstrijd van 2017. Na hem was het Kris Bammens die zijn seizoen mooi afsloot met een tweede plek, voor de Nederlander Ron Snoeck. De onfortuinlijke Martijn Vanhove waren we dan al kwijt nadat die in het starttumult van de eerste start zijn BMW 1M voor de derde maal dit seizoen flink beschadigd zag. Hopelijk raapt de BMW-rijder komende winter opnieuw alle moed bij elkaar en zien we hem begin maart 2018 opnieuw aan de start verschijnen.
SRX-cup: Loris Cencetti Jr eerste kampioen
Het is Loris Cencetti Jr die in de SRX-cup van Ssangyong de titel kon veroveren in deze nieuwe klasse. Het was dan weliswaar Guillaume De Ridder die na een mooie strijd met Loris Cencetti Jr de dagzege veroverde, met een tweede plek in het zog van De Ridder was de titel veilig voor Cencetti Jr. Voor deze gelegenheid zagen we onder meer ook Cédric Cherain aan de start.
Het werd uiteindelijk een interessant jaar waarbij de Supernationals als vanouds in de meerderheid waren maar waar we ook de revival van de klasse Super1600 noteerden. Misschien brengt dat onder meer Peter Van de Wege of Dave Van Beers tijdens de winter op het idee terug aan te treden in deze klasse? Antwoord in 2018. Enkel de klasse Supercars is duidelijk aan nieuw bloed toe. Afspraak allicht begin maart 2018 met, zoals de traditie het wil, de seizoensopener op het Duivelsbergcircuit.