[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.22″][et_pb_row _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”3.27.4″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]
De Mazda MX-5 bestaat 30 jaar. Voor deze gelegenheid bracht het Japanse merk een speciale editie op de markt van hun enorm populaire roadster. De MX-5 heeft geen introductie nodig onder de liefhebbers van fijn sturende, lichte wagens. Door de jaren heen is de MX-5 weinig veranderd, maar wel geëvolueerd. Het concept is nog altijd hetzelfde als bij de lancering in Chicago in 1989. Betaalbaar, licht, scherp sturen, een atmosferische motor voorin en de aandrijving op de achterwielen. Of hoe Mazda het noemt, het Jinba Ittai gevoel.
In 2016 werd de kaap van 1 miljoen verkochte auto’s overschreden. In België is de MX-5 zeer populair. Zo populair zelfs, dat Mazda Belgium in 2018 op de markt kwam met een 160 Edition van de MX-5. Om de 10 jaar brengt Mazda wel een speciale versie van hun MX-5 uit om het icoon te eren. Het Japanse merk deed dit in het verleden reeds driemaal.
Ook deze verjaardag mocht er natuurlijk geen feestnummer ontbreken. De 30th Anniversary Edition is het feestbeest van dienst. Uitgerust met de nieuwste 2.0 motor met 184 PK is dit de snelste MX-5 ooit. De oranje koetswerkkleur, Racing Orange, is exclusief verkrijgbaar op de feesteditie. Een mooi contrast met de lichtgewicht gesmede 17 inch RAYS Co. velgen. In de velg sieren Brembo remmen in datzelfde oranje. De kleur komt overal terug, ook in het interieur en in de Recaro zetels.
Verder onderscheidt deze MX-5 zich van de rest door de Bilstein ophanging, veerpootbrug vooraan en Torssen sperdifferentieel. Ook worden er maar 3000 exemplaren van gemaakt, waarvan er 124 in België verkocht zijn.
Wij namen het feestvarken mee voor een weekend Parijs. Uiteraard stelde de MX-5 niet teleur. Met het dak eraf krijg je dat ultieme zomergevoel. En zo reden we dan ook naar Parijs, 600 KM heen en terug! Met 1 tank kwamen we ruim toe.
De Mazda MX-5 30th Anniversary Edition is naar onze mening de beste MX-5 tot nu toe!
[/et_pb_text][et_pb_gallery gallery_ids=”70534,70533,70535,70536,70537″ fullwidth=”on” _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default” custom_margin=”1px|1px|1px|1px|false|false”][/et_pb_gallery][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]