Home > #Hoofdnieuws > Total Spa 24: Maxime Soulet en Bentley niet te spreken over BoP

Total Spa 24: Maxime Soulet en Bentley niet te spreken over BoP

Het moet een groot feest worden, de 100ste verjaardag van Bentley in het kader van de Total 24 Hours of Spa. De start van het weekend was echter allesbehalve veelbelovend. “We hebben ons als enige niet verstopt en dragen daar nu als enige de gevolgen voor”, is onze landgenoot Maxime Soulet hard voor de Balance of Performance van organisator SRO.

Bentley Team M-Sport werd tijdens de vierdelige kwalificatie op donderdagavond meteen met de neus op de feiten gedrukt. Alleen de #107, bestuurd door het vaste trio Jordan Pepper-Jules Gounon-Steven Kane, kwam in de buurt van de top 20. De drie andere wagens eindigden een stuk verderop. “Als de concurrentie denkt dat we een spelletje spelen in de hoop toch nog meer voordeel te krijgen net voor de start van de race, hebben ze het mis. In de buik van het peloton starten is sowieso risicovol, laat staan als het morgen regent bij de start. Bovendien zit je dan vast in het verkeer en gaat er in het openingsuur meteen minstens een halve minuut verloren.”

Heeft Bentley de #107 trouwens bevoordeeld door, in tegenstelling tot de auto van Maxime Soulet, het vaste rijdersteam te behouden? “Het vertrek van Vincent Abril heeft alles in het war gestuurd. We zijn dus op zoek gegaan naar een vervanger en hebben rijders moeten testen tijdens wedstrijden. Uiteindelijk kwam het beter uit om Andy (Soucek, n.v.d.r.) als wegkapitein op een andere auto te plaatsen. Het was dus zeker niet de bedoeling om één auto te bevoordelen”, stelt de Waals-Brabander gerust.

Toekomst in het gedrang?

Maxime Soulet is aan zijn vijfde seizoen bezig als Bentley Boy

Bentley heeft de grote middelen ingezet om te schitteren in Spa-Francorchamps, maar is allesbehalve opgezet met de manier waarop de Balance of Performance in zijn nadeel heeft gespeeld. “We zijn de enigen die ons nooit verstoppen en worden daar nu voor gestraft”, doet de Belgische Bentley Boy zijn verhaal. “Voor de start van het weekend is de auto 10 kilogram aangekomen en hebben we turbodruk verloren. Tot overmaat van ramp heeft de organisatie onze turbodruk nog verder teruggeschroefd net voor de start van de kwalificatie. De auto is zelfs 45 kilogram zwaarder dan vorig jaar.”

Een rampzalige prestatie in de 24 Uur hoeft niet het einde te betekenen van het programma, maar Soulet benadrukte wel dat het Britse prestigemerk niet ongevoelig zal zijn voor een foute Balance of Performance. “Naar mijn weten gaat de samenwerking tussen Bentley en M-Sport volgend jaar gewoon verder, maar het hoeft geen betoog dat een constructeur zomaar de stekker uit een project kan trekken als daar een goede reden voor is. Als we hier echt geen vuist kunnen maken tegen de concurrentie, kan Bentley daar conclusies uit trekken.”

Organisator SRO is volgens Soulet, die zaterdag als 31ste start, nog niet teruggekomen op de wijzigingen in de Balance of Performance. Het lijkt de enige manier om de Continental GT3 weer een hoofdrol te laten spelen in de Total 24 Hours of Spa…

Foto’s: SRO – Jens Mommens

You may also like
GT World Imola: debuut voor paralympiër Nigel Bailly
GT World: Nigel Bailly in GT World Challenge Europe
Spa 24: Ferrari duikt als leider de nacht in
Spa 24: WRT Audi aan de leiding na 4 uur