Na het (voorlopige) afscheid van Emil Frey Racing, dat vorig jaar nog twee Lexus RC-F GT3 voor Pro-teams aan de start bracht van de Total 24 Hours, moet de Japanse constructeur het stellen met één auto in de Am Cup van de editie 2019. “We staan aan het begin van een nieuw avontuur en komen volgend jaar terug naar de Pro-klasse”, kan competitieverantwoordelijke Loïc David nu al bevestigen.
Pas enkele dagen voor de start van de Blancpain Endurance Cup werd bevestigd dat Tech 1 Racing, in samenwerking met Barthez Compétition, ervoor zou zorgen dat Lexus niet uit het SRO-kampioenschap verdween. Belangrijke nuance was wel dat de auto met #23 wordt ingezet in de Am Cup, met dit weekend onze landgenoot Bernard Delhez en de Fransen Eric Cayrolle, Fabien Barthez en Timothé Buret aan het stuur.
“Voor ons was dat zeker geen slecht nieuws, aangezien we konden aantonen dat onze auto ook kan bestuurd worden door amateurrijders”, opent de Fransman zijn betoog. “Meer nog, ze stappen telkens weer met de glimlach uit de auto. Het team wil niet te veel hooi op zijn vork nemen en pakt de zaken stap voor stap aan. Ze begonnen weliswaar met één auto in de Am Cup, maar tijdens de resterende sprintraces van de Blancpain GT Series zien we opnieuw Jack Hawsworth en Aurélien Panis aan het stuur in de Pro-klasse. Liefhebbers van de 24 Uur van Spa mogen er nu al van uitgaan dat er volgend jaar één Lexus zal racen in de Am Cup en een andere voor de algemene overwinning zal strijden.”
De bedoeling van een GT3-programma is natuurlijk niet alleen om de Total 24 Hours of Spa te winnen, maar ook om auto’s te verkopen. Aangezien de Lexus in Japan wordt gebouwd, is het fiscaal niet interessant om de auto te kopen en in te zetten in Europa. “Een Europese basis zou een goed idee zijn, maar voorlopig behoort dat nog niet tot de plannen. Het klopt wel dat we die optie moeten overwegen als we een opvolger bouwen van de RC-F GT3. Er is wel goed nieuws op lange termijn, aangezien er recent een ‘Free Trading Agreement (FTA)’ is ondertekend dat die belastingen over enkele jaren zou moeten wegwerken. Op korte termijn kunnen we daar echter geen rekening mee houden.”
Naast de wagen in de Blancpain GT Series, racet AIM Vasser Sullivan met twee exemplaren van de RC-F in het Amerikaanse IMSA-kampioenschap en nemen drie wagens deel aan het Japanse Super GT-kampioenschap. Dankzij Bandoh Racing with Novel Racing stond er ook een auto op de startgrid van de 24 Uur van de Nürburgring.
Foto: Tino Jacobs, SRO