Het Belgische kampioenschap rallycross was deze zondag voor de vierde manche opnieuw te bekijken in eigen land en dat op het Duivelsbergcircuit te Maasmechelen. Het bleef droog, aanvankelijk onder een bewolkte hemel maar later op de dag was de zon steeds meer van de partij. Er werd gestreden in de klassen Super1600, RST, Supernationals plus en min 2000cc en de Junior en Senior X-Cross.
Senior X-Cross: met Thierry Neuville
Maar we beginnen onze terugblik ditmaal niet met de reguliere rallycross-klassen Super1600 en Supernationals, wel met die van de Senior X-Cross. En dat heeft zo zijn redenen, want niemand minder dan Thierry Neuville kwam zich op de nationale feestdag meten met de verzamelde tegenstand in de klasse Senior X-Cross. En dat betekent meteen dat het Duivelsbergcircuit de primeur kreeg van Neuville die deelneemt aan een rallycrosswedstrijd. Wie dacht dat de WK Rally-rijder de tegenstand even zou oprollen kwam bedrogen uit. Wèl kon Neuville respectievelijk een tweede, vierde en tweede tijd laten noteren in de drie kwalificatiereeksen. Het waren Danny Van Mol (1) en Dany Born (2) die de beste tijden verdeelden. Neuville mocht wel vanop de eerste rij starten in zijn halve finale en liet in de start de tegenstand achter zich om de leiding niet meer uit handen te geven. Maar na het einde van die halve finale sloeg de pechduivel toe, Neuville moest forfait geven voor de finale en weg waren de kansen op mogelijke winst. Het was uiteindelijk Ronnie Grauwels die in de finale naar de overwinning reed.
Uiteraard polsten we bij Neuville naar een reactie over rallycross; “Ik amuseerde me zeker. Maar vooral starten met meerdere wagens tegelijk is even wennen en uiteraard heel anders dan rally. Ik ben dan ook nog eens wat voorzichtiger, want blessures zijn zeker te vermijden“, waarmee Neuville uiteraard ook verwijst naar zijn rally-werk voor Hyundai. “Gedurende de race zelf kon ik zeker gelijke tred houden en het is een leuk en uitdagend circuit, zeker op het droge.” Of er nog een vervolg komt aan dit avontuur? “Neen, daarvoor is er geen plek meer op de kalender dit jaar.” Thierry Neuville kwam in feite in hoogst eigen persoon de Cross Car testen die werd ontwikkeld door LifeLive, een project dat in 2016 het levenslicht zag. Yannick Neuville, Thierry’s broer, staat aan het hoofd van LifeLive. Thierry Neuville bewees meteen wat de mogelijkheden zijn van de Cross Car door gedurende de dag de snelste rondetijd te laten optekenen van 2018/2019 en dat gezien over alles klassen van rallycross.
Super1600: Yuri Belevskiy voor Volland Racing
In de klasse Super1600 zagen onze landgenoten met Yuri Belevskiy, rijdend onder Zwitserse vlag, een stevige zegekandidaat aantreden. Belevskiy, permanent rijder in het Europese kampioenschap, kwam zijn Audi A1 van Volland Racing verder aan de tand voelen en liet er met drie snelste rijden in even veel reeksen alvast geen gras over groeien. Belevskiy bleef ook in de halve finale en de finale iedereen voor en kan met vertrouwen uitkijken naar het Europese werk half augustus in het Duitse Buxtehude. Het was Steve Otzer die als tweede de finish bereikte met zijn Citroën Saxo voor Dennis Remans (Ford Fiesta).
Supernationals min 2000cc: een spannende strijd
De klasse Supernationals onder 2000cc was de drukst bezette klasse van de dag en daar was de strijd om een plek in de finales dan ook het hevigst. Het waren achtereenvolgens Glenn Cools (Opel Corsa), Kurt Lambers (BMW M3) en Filip Wojtowicz (Volvo C30) die een beste tijd lieten optekenen. In de uiteindelijke finale kregen we een tweestrijd tussen Lambers en Wojotowicz waarbij die laatste als eerste de jokersectie voor zijn rekening nam. Wanneer Lambers even later hetzelfde deed kon Wojtowicz het commando overnemen van Lambers om zo naar de winst te snellen voor Lambers en Cools.
Supernationals plus 2000cc: Maris op eenzame hoogte
Slechts 11 rijders tekenden present in de klasse Supernationals boven 2000cc, dat hebben we ooit al anders geweten. Daarmee was eenieder bij voorbaat verzekerd van een plek in de halve finales. Voornaamste afwezige was Kristof Bex die nog wachtte op een motor uit Zweden voor zijn Volvo S40. Luc Maris kon zonder de tegenstand van Bex onbedreigd naar de zege rijden hoewel er even vertwijfeling rees toen Maris na zijn halve finale zijn Volvo S40 liet afslepen naar de paddock. Maar in de finale kon Maris, net als in de reeksen, behoorlijk snel de tegenstanders op ruime achterstand zetten. BLW-rijders Stefan Vaesen (tweede) en Stephanie Van Lingen (derde) maakten het podium compleet.
In de jongerenklassen RST en Junior X-Cross was de overwinning respectievelijk voor Rens Vanpelt en Tristan Földesi. Wat de RST-klasse betreft vermelden we nog dat deze enkel rijden voor het Nederlandse kampioenschap.
(foto’s: J. Dingenen)