Home > VAS > Rittensport > VAS terugblik: Tierenteynrit

VAS terugblik: Tierenteynrit

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Sociale jetlag? Nieuwjaarsdiner nog zwaar op de maag? Het bleek niet te deren aan de 68 teams die de start namen van deze 8ste editie van de Tierenteynrit. Aan de finish: VAS punten, eeuwige glorie en het heerlijke potje mosterd van Tierenteyn uit Gent.

Beginnen we deze keer eens met de moeilijkste klasse Sport. Daar zagen we een mooie (moeten we zeggen nostalgische?) zege. Nick, Jens en Bjorn Vanoverschelde zijn al meer dan gekende namen in het wereldje, maar deze keer zat naast Bjorn… vader Eric Vanoverschelde.
Het begon met slalom en rallysprint, lang geleden, in 1979, toen al op een Simca Rally. Maar in 1980 moest ik kiezen: trouwen of rally rijden. Ik trouwde. Ik kwam weer in contact met de autosport door me in 1991 aan te sluiten bij de baanposten, iets wat ik sinds elk jaar doe. Twintig jaar geleden deed ik mijn eerste rittensportwedstrijd, op een Renault R5. We kenden niets van de reglementen en eindigden dan ook laatste. Daarna verdiepten we ons in de navigatietechnieken en de regels en we eindigden vooraan!
Deze deelname was een verrassing. Bjorn regelde de Simca van Pablo Cracco, bedisselde alles met mijn vrouw en zijn broer. Nog woensdag grapte ik dat het seizoen weer begon. Hij reageerde koeltjes met ‘ja,ja’… en gisteren kwam hij dan met de sleutel en vroeg of ik klaar was om met de Simca deel te nemen!”

Het werd dus een zege voor Eric en Bjorn Vanoverschelde, voor de broers Bart en Bjorn Buysse op de BMW en Seppe Verstegen en Luc Vanden Bogerd. Nick Vanoverschelde werd vierde in de Sport klasse. Ook in Toerisme was er een zege voor Vanoverschelde, met Jens en Pablo Cracco op de Ford Fiesta. Vanneste-Crombez kwamen als tweede binnen op de Ford Sierra, voor de Subaru Impreza van Eysermans en Poulmans.

Niet moeilijk doen”

We hebben het bewust niet al te moeilijk gemaakt” vertelt wedstrijdleider Gunther Dewispelaere. “Om iedereen zich het systeem geleidelijk aan eigen te laten maken werden de situaties tot de eerste tijdscontrole gemeterd. Slechts één instinkertje, waar we twee vakjes van plaats wisselden. En ja…wie dit te eenvoudig vindt die moet misschien overstappen naar Toerisme of Sport?
In recreatie was de strijd dan ook zeer afwisselend en zagen we een verrassingszege van Brabanders David Duerinckx en Tom Jacobs met Opel Astra. Francky en Aurieke Meyfroot (Volvo XC70) eindigden als tweede voor Marcel Claes en Anita Heijlen (Ford Mondeo), opkomend voor het verre RT Moustache.

De eerste bakens zijn uitgezet. Voor het vervolg is het wachten tot 30 maart en de Titanic Rit in Kasterlee. De “Leeuwenrit” blijft immers “Classic” gaan.

[/et_pb_text][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.105″ gallery_orderby=”rand” posts_number=”3″ show_title_and_caption=”off” show_pagination=”off” gallery_ids=”31654,31655,31656″ fullwidth=”off” db_image_max_width_tablet=”51″ db_image_max_height_tablet=”501″ db_image_row_spacing_tablet=”51″ db_image_object_fit=”initial” orientation=”landscape” zoom_icon_color=”#dd0000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” background_layout=”light” db_image_center_titles=”left” pagination_font_size_tablet=”51″ pagination_line_height_tablet=”2″ /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
VAS: Garnalenrit in RAC stijl
VAS terugblik: Titanicrit Kasterlee
VAS: mooi verdeelde uitslag in Titanicrit
De autosport dit weekend