Derde keer, goede keer, moet Maxime Soulet, sinds 2015 officieel Bentley-rijder, denken voor de start van de Total 24 Hours of Spa. Twee jaar geleden had onze landgenoot altijd moeten winnen maar maakten het team en de rijders te veel fouten, tijdens de vorige editie kwam de Brusselaar slechts elf seconden tekort. “Het verkeer zal hier een doorslaggevende rol spelen.”
Maxime Soulet was tijdens de vorige uitgave van de 24 Uur van Spa opnieuw een van de mannen in vorm aan het stuur van zijn Bentley Continental GT3. Vanuit de achtergrond kwam hij pijlsnel naar voren gestormd in de openingsfase van de race, ondanks een Ferrari van Kessel Racing die de Britse GT3 ophield. “Het gebeurt niet zo vaak dat we zolang vastzitten achter een tragere wagen, maar rondenlang weigerde die Ferrari om me voorbij te laten. Aan mijn reactie kan je dan ook zien dat ik duidelijk gefrustreerd was.” Het verkeer in de 24 Uur van Spa is een van de grootste uitdagingen, want de amateurrijders beschikken evenzeer over een wagen met een hoge topsnelheid en bovendien kunnen ze heel laat remmen door het verplichte ABS-systeem op de auto.
Moeten die amateurrijders dan niet bestraft worden wanneer de situatie zo flagrant is? “Ik heb er al over gepraat met de wedstrijdleiding, maar ik denk niet dat er iets zal veranderen”, gaat de ‘Bentley Boy’ verder. “Ik accepteer uiteraard de regel die de amateurrijders beschermt (bij een incident tussen een Pro en een Am gaat normaal altijd de Pro in de fout, nvdr.), want zonder hen kunnen wij niet racen. Maar mijn mening is dat er een wederzijds respect moet zijn, en dat is er sinds de invoering van die regel minder en minder. Ik kan ook niet begrijpen waarom sommige wagens met amateurrijders, die niet aan een kwalificatieronde bezig zijn, toch in de weg rijden en de kwalificatieronde van anderen vergallen.”
Bentley wordt als medefavoriet gezien voor deze editie van de Ardense etmaalrace, maar de nieuwe Continental GT3 kende dit seizoen al wat kinderziektes. “Voorlopig gaat alles goed”, stelt Soulet ons gerust. “De andere auto kon niet deelnemen aan de laatste kwalificatiesessie, maar dat was omdat de rijder aan het stuur de procedure niet had gevolgd. Daarom startte de auto niet op.” De nieuwe wagen is volgens onze landgenoot een verbetering op talloze vlakken, maar dan vooral in de regen. “Jammer genoeg ziet het ernaar uit dat de race volledig droog wordt, want de gewichtsverdeling van ons nieuwe wapen is een stuk beter. Bij de vorige wagen zat er niet genoeg gewicht op de achterkant, waardoor we tractie misten in moeilijke omstandigheden.”
Na vier overwinningen voor Audi, twee voor BMW en één voor Mercedes, zal Maxime Soulet samen met zijn teamgenoten Vincent Abril en Andy Soucek proberen om een Britse constructeur voor het eerst de overwinning te bezorgen in het GT3-tijdperk van de 24 Uur van Spa. Antwoord over iets meer dan… 24 uur.
(Foto’s Vincent Huybrechts, SRO)