Als er één team niet gelukkig was na de opener van de Blancpain Endurance in Monza, was het wel Grasser Racing Team. Het Oostenrijkse Lamborghini-team kreeg een aanpassing van de Balance of Performance tussen de vrije trainingen en de kwalificaties te slikken en is ‘not amused’. Dat lezen we onder meer op de Facebook-pagina van de Oostenrijkers.
Wat gebeurde er in Monza? Wel in het kader van de BoP bij aanvang van het seizoen kreeg de behoorlijk snelle Lamborghini al 35 kilogram ballast extra aan boord. De organisatie van de Blancpain Series behoudt zich bovendien het recht voor om ook tijdens de meetings in te grijpen (artikel 101 sportief reglement) en dat gebeurde op zaterdagavond. “We zijn op de sukkel, maar doen ons werk, we kregen namelijk nog 15 kilogram extra aan boord”, aldus het team op Facebook. “Dat is een uniek iets in de geschiedenis in welke GT3-serie ook. Nu dat zal dan wel de prijs zijn voor het goede werk voor het seizoen”, klonk het verder eerder cynisch. “We komen hier sterker uit.” De Lambo van Andrea Caldarelli, Christian Engelhart en Mirko Bortolotti werd in Monza als beste wagen van het team vierde.
SRO gaf ondertussen aan dat de aanpassing gebeurde nadat het technische team vaststelde dat er tijdens de vrije trainingen hogere vermogenswaarden waren vastgesteld dan tijdens de BoP-testen voor het seizoen.
Vermelden we nog dat er op diezelfde Facebook-pagina nauwelijks één lijn staat over de uitsluiting van de drie wagens een week eerder in Oschersleben tijdens de eerste race van de ADAC GT Masters, waar de Huracan met kop en schouder boven de rest van het veld uitstak, tot frustratie van sommige van de concurrenten… To be continued.