Het voormalige Formule 2-team Racing Engineering heeft in Paul Ricard de openingsrace in de European Le Mans Series gewonnen. Olivier Pla, Norman Nato en Paul Petit bezorgden de Spaanse formatie een knappe debuutzege.
Nicolas Lapierre had in de DragonSpeed Oreca de beste start, maar net voor het einde van zijn stint kreeg de Fransman af te rekenen met een lekke band. Racing Engineering nam het commando over, zag een tijdstraf ongedaan gemaakt door de koersdirectie en snelde naar de overwinning algemeen en in LMP2.
De TDS Racing Oreca van Matthieu Vaxivière, François Perrodo en Loïc Duval finishte op de tweede plaats, gevolgd door de Oreca van Duqueine Engineering, met Pierre Ragues, Nicolas Jamin en Nelson Panciatici aan de knoppen.
De DragonSpeed Oreca had een behoorlijk zware crash met een Ferrari van Spirit Of Race en maakte daardoor geen aanspraak op een goed resultaat.
DRAMA on track! @DragonSpeedLLC and @spiritofrace OUT!#ELMS #4HLECASTELLET pic.twitter.com/8oPY0FclW0
— ELMSeries_Official (@EuropeanLMS) 15 april 2018
In LMP3 was de overwinning voor de Ligier JS P3 van RLR MSport. Rijders van dienst op de #15 waren John Farano, de Nederlander Job Van Uitert en Robert Garofall. De wagen van onze landgenoot Jean Glorieux viel al vroeg in de wedstrijd uit.
Ferrari in GTE
Ondanks de hegemonie van Porsche op het circuit van Paul Ricard ging de overwinning niet naar een exemplaar van de Duitse grootmacht. De JMW Ferrari van Miguel Molina, Alex MacDowall en Liam Griffin won na een late inhaalactie op de #88 Proton Porsche van Matteo Cairoli, Gianluca Roda en Giorgio Roda.
De JMW Ferrari is de wagen waarmee onze landgenoot Dries Vanthoor vorig jaar de 24 Uur van Le Mans won in de GTE Am-categorie. Op 13 mei gaat het seizoen in ELMS verder in Monza, terwijl we het kampioenschap eind september verwelkomen op het circuit van Spa-Francorchamps.
Foto © JEP
#LMP2 #LMP3 #LMGTE Winner congrats everyone! #ELMS #4hlecastellet pic.twitter.com/29SCUekcBl
— ELMSeries_Official (@EuropeanLMS) 15 april 2018