[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]
Een van de eerste mooie, droge en zonnige lentedagen. Een lijst van 64 inschrijvingen, inclusief de toppers van de huidige VAS Classic competitie, en een annex toeristische rondrit met liefst 57 deelnemers die een mooie collectie wagens meebrachten, van Trabant tot … Ferrari. Een droomscenario voor iedere organisatie. En exact dat wat de PAK Antwerpen kreeg met hun 11de editie van de Antwerp Classic.
Begonnen werd er in relatieve vroegte, toen de deelnemers met het roadbook op pad werden gestuurd in noordwestelijke richting. Naar de befaamde “Noorderkempen”. Een niet geheel onbekend terrein voor de deelnemers (en dat zijn er velen) die zich weleens aan de gelijknamige Classicwedstrijd wagen van CRRT, of die vorig seizoen de Kempenrally volgden. Pittige bol-pijlsituaties, waarbij tactisch goed geplaatste stempelcontroles of tijdscontroles ervoor zorgden dat er zeker niet mocht worden getwijfeld of gemist. Het bracht de nodige actie! Voor het overige werd er volgens de inrichter “niet echt speciaal gezocht naar valstrikken of moeilijkheden”.
Dat reflecteerde zich in het wedstrijdverloop. Liefst 55 wagens lieten geen tijd liggen in deel 1, negen deelnemers misten geen enkele controle. Geen aparte tussenstop maar een terugkeer naar het ontmoetingscentrum in Lichtaart, waar de eerste situaties onder de diverse deelnemers konden ontleed worden en de eerste wonden gelikt. “Bordjes gemist”, “controles gemist”, “verkeerde afslag”, “tijd laten liggen”… Het hele gamma passeerde de revue en maakte dat Andre Depoorter en Ronny Callens, op de Ford Escort RS2000 aan de leiding stonden met een minieme 0.05 punten, op de hielen gezeten door Steven en Jos De Man, in de Matra Murena, met 0.10 punten. Kleine verschillen dus. Lars en Joris Van der Auwera, op de BMW E90 320d, voerden de Toertimers aan op de 4de plaats algemeen, 0.60 punten terug terwijl een zuchtende en puffende Bert Werniers op de tussenstop zijn controlekaart inleverde met 0.60 punten. Goed voor een 5de plaats algemeen en de leiderspositie bij de Youngtimers met Johan Vanhecke en de Volvo 360.
“Het is zeker nog niet gedaan”, liet Jurgen Moortelé zich ontvallen net voor de start van de punten- en pijlenrit op de Hoge Mauw industriezone in Retie. Samen met Rudi Verhaeghe zou hij later op de avond met de kleine Smart TwoFourTwo het tweede deel van de wedstrijd op zijn naam schrijven, met slecht 0.90 punten. Die wedstrijd was op Hoge Mauw al over zijn halfweg-punt. Ook het tweede deel kende een bloemlezing uit het arsenaal aan Classic navigatietechnieken: blinde lijn, blokkaderit, punten- en pijlenrit. En het was inderdaad nog niet gedaan. Door het feit dat de verschillen miniem waren, balanceerde de wedstrijd nog in het voordeel van Guy en Olivier Dupont. Vader en zoon op de Subaru Impreza GT! Zij haalden eveneens slechts 0.90 punten op deel 2 (een ex-aecquo met Verhaeghe-Moortelé) maar Depoorter en Callens, de leiders na deel 1, gingen de boer op met heel wat gemiste controles en liepen tegen een puntenlast van 65.25 terwijl de Van der Auwera clan het nog bruiner bakte: 120 punten op gemiste controles! Het katapulteerde de Dupont familie regelrecht naar de zege met een verbazingwekkende …. 2 punten. Uiteraard wonnen ze ook de eigen Toertimer-klasse, voor Verhaeghe en Moortelé, die 22 punten lieten optekenen en tweede algemeen werden. Het lag allemaal kort bij elkaar. Johan Vanhecke en Bert Werniers plaatsten de Volvo met 22.2 punten op de derde podiumtrede en werden de winnaars van de klasse Youngtimer. Achter hen strandden Bart Babeliowsky en Hendrik Jaeken met de Opel Manta GSI voor een habbekrats (22.6 punten!) aan de voet van het podium, al wonnen ze wel de categorie Oldtimer.
Het is nu weer even wachten voor de derde wedstrijd in de rij, de Molenclassic op zaterdag 2 juni.
(vas/foto’s: Jeff Moons)
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/03/VAS-Antwerp-Classic-2018.05.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/03/VAS-Antwerp-Classic-2018.04.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]