Home > VAS > Rittensport > VAS: TRT zet Tienen weer op autosportkaart

VAS: TRT zet Tienen weer op autosportkaart

De 360’ van de Suikerstreek kunnen we een heropstanding noemen van de autosport in de regio Tienen. Wie de geschiedenisboeken erop naslaat kan het DNA van de proef traceren tot de volle hippieperiode in 1969.

Het was opnieuw zeer plezierig. Ik deed dit vroeger al met mijn vader maar ook Bjorn [Dotremont] zat vroeger natuurlijk in de organisatie van de Rally van de Suikerstreek. We haalden onze benaming uit de geschiedenis van de rally en we zijn blij dat er weer iets gebeurt in de streek. We zonden in februari al de aanvragen en de route naar de betrokken besturen en dezen werkten allemaal mee. We kregen bij moeilijkheden zelfs alternatieven aangereikt“, zegt Kenny Leys van de organiserende club TRT. Het was nieuw en dus was het spannend. De organisatie moest door externe omstandigheden, een stratenloop in Vissenaken, de twee te verrijden delen wisselen. Dat had zo zijn gevolgen. Deel 1 werd zo het langste traject, helemaal overdag verreden terwijl deel 2 deels in het donker viel. Het leidde tot het annuleren van de laatste twee RT’s omdat men bij de flying finish de nummers van de wagens niet meer kon onderscheiden in het pikkedonker.

De deelnemers gingen op pad voor een rit in de ruime omgeving van Tienen. In een wijde cirkel ging het via Landen en Hannuit tot Waremme, het verste punt op 30 kilometer van Tienen om dan terug te keren. Sebrecht Vanneste en Jurgen Crombez gingen met de Ford Sierra nog maar eens goed van start, met een lage puntenlast waarbij ze ook geen tijd pakten. Dat was anders in deel 2, de scherprechter, waarin niemand foutloos bleef en Jan Eysermans en Wim Poulmans met de Subaru Impreza de besten waren. Maar het werden Bart Babeliowsky en Hendrik Jaeken die met de Opel Astra uiteindelijk de beste zaak deden in het klassement met een 2de en een 3de plaats in de respectievelijke delen. Het podium bestond zo uit de winnaars van de Toertimers Babeliowski-Jaeken, de winnaars Oldtimers Vanhecke-Werniers, én de winnaars Youngtimers Vanneste-Crombez. De ideale samenvatting van de wedstrijd dus!

Het juiste pad

Het was verbazend dat er zoveel fouten werden gemaakt in een rit die in wezen gemakkelijk was”, zegt Kenny Leys. “We hadden een paar vallen ingebouwd, zoals die met het pleintje en het valse verkeersbord, een test voor de kennis van het verkeersreglement van de deelnemers, maar de kaartfragmenten waren recht toe recht aan. Ook al koos men de verkeerderoute, dan stond er altijd een controle om de mensen op het juiste pad te zetten. Als unicum rondden we de gemiddeldes niet af maar werkten met twee decimalen achter de komma. Alles diende dus manueel uitgerekend te worden. De deelnemers hadden ook een joker, het slechtste resultaat werd automatisch afgetrokken.

Wat mogen we hopen voor volgend jaar? Misschien wat meer deelnemers, ook al waren we tevreden met de 36 inschrijvingen die we ontvingen. Een grote toevloed kunnen we niet aan want we werken met een minimale bezetting aan personeel. Veel, van roadbook tot bestickering deden we zelf. Dit was een begin en net als overal waar men vanaf nul begint zijn er dingen die beter kunnen. Maar we zijn bijzonder blij dat we van de VAS commissie toch een 87% kregen voor deze eerste editie!

Bart Babeliowsky, winnaar:Het was weer even wennen om na dik 3 maanden nog eens een classic te rijden. Het latere startuur betekende dat we konden uitslapen, wat achteraf gezien ook nodig was. Met een nieuwe organisatie was het dan toch weer even wennen aan de manier van uitzetten. Al na 20 kilometer wisten we dat het een classic voor de specialisten zou worden met de nodige doordenkertjes, erg aangenaam om rijden. Het was duidelijk dat deze wedstrijd niet alleen op de afwijkingen van de regularity beslist werd. Na de (spaghetti) pauze stootten we op een eerste obstakel. Na 2.65 km moesten we een weg links nemen en dat was moeilijk als je 3 wegen hebt en je tripmaster 2.3 km aangeeft. Om zeker te zijn dat we de juiste weg hadden zijn we terug gereden naar de rustlocatie en opnieuw getript om op de juiste weg te komen. Maar iets verderop in de routeboek stond dat er een zelfstart van de regularity was. Niet meteen gezien en dus 8 minuten terugrijden en dan te laat aan de zelfstart van de RT. In het reglement had ik gelezen dat er een joker was dus nog niks aan de hand. Net voor een TC zagen we een dwangpijl niet, letter T noteren en rond het driehoekje gereden maar de uitzetter had dat toch iets anders bedoeld en de T en stempel waren foutief. Met één fout werden we dubbel bestraft. Bij de finish zagen we tot onze verbazing dat we goed voorin zaten na het 1ste deel. Naar ons gevoel zat deel 2 niet goed. Het werd afwachten tot de uitslag en de uiteindelijke zege. Ik wil mijn navigator Hendrik Jaeken extra bedanken voor het schitterende navigeren. Chapeau! Een mooie zwaar bevochten wedstrijd en dan doet de overwinning extra deugd. Al bij al een mooie classic die zijn plaats op de kalender duidelijk verdient, met de nodige valletjes precies zoals we het graag rijden. De afwezigen hadden duidelijk ongelijk.

(vas press/foto’s: Peter Bouvin)

Organisatie: TRT – Datum: 7 september 2019
4de manche van het VAS Regionale kampioenschap Classic, klasses Toertimer, Youngtimer en Oldtimer. De wedstrijd komt eveneens in aanmerking voor het PAK provinciaal kampioenschap van Vlaams Brabant 2019.

Deelnemers aan de start: 33 – geklasseerd: 31
Meteo: wisselvallig
Parcours: Geheim parkoers van 250 kilometer, verdeeld in twee delen met start en in Tienen.

Koplopers : deel 1 tot deel 2: Vanneste-Crombez; deel 2 tot finish: Babeliowsky – Jaeken
Klasse Oldtimer: deel 1: Claeys-Pessendorfer, deel 2 tot finish: Vanhecke-Werniers
Klasse Youngtimer: deel 1 tot finish: Vanneste-Crombez
Klasse Toertimer: deel 1 tot finish: Babeliowsky – Jaeken

Uitslag: 1 Babeliowsky B – Jaeken H TT 64,20 – 2 Vanhecke J – Werniers B OT 73,50 – 3 Vanneste S – Crombez J YT 82,40 – 4 Eysermans Jan – Poulmans Wim YT 86,80 – 5 Rackham L – Rackham I YT 92,20 – 6 Verhaeghe R – Mortelé J TT 99,00 – 7 De Man S – De Man J OT 100,10 – 8 Vallaeys P – D’Haese C TT 143,20 – 9 Depoorter A – Callens R OT 156,30 – 10 Dupont G – Dupont O OT 162,70…

Tussenstand kampioenschap
1 Eysermans Jan – Poulmans Wim YT 143 punten, 2 Vanhecke Johan – Werniers Bert OT 141, 3 Babeliowsky Bart TT 136, 4 Jaeken Hendrik TT 136, 5 Vanneste Sebrecht – Crombez Jurgen YT 135, 6 Vandoorn Korneel – Vandoorn Karel OT 132, 7 Rackham Leo – Rackham Inge YT 117, 8 De Man Steven – De Man Jos OT 117,  9 Depoorter André – Callens Ronny OT 106, 10 De Weerdt Wilfried TT 99,…

You may also like
VAS: 6 Uren Noorderkempen voor Holemans- Van den Wyngaert
VAS: 360′ van de Suikerstreek, nieuw op de kalender
VAS terugblik: Molen Classic
VAS: Molen Classic voor Eysermans en Poulmans