Tijdens de tweede testdag in Valencia vroegen wij enkele rijders naar hun ervaring in hun nieuw team en wat ze nu echt vinden van de nieuwe wagen. Over één ding zijn Rast (McLaren), Mortara (Maserati) en da Costa (Porsche) het alvast eens. De nieuwe banden zijn een stuk lastiger te beheersen dan wat ze de voorbije jaren gewoon waren.
Foto © Jens Mommens
René Rast – McLaren
“Ik ben blij terug te zijn in de FE, al kwam het wel wat als een verrassing. Na het vertrek van Audi in 2021 wou ik al terugkomen en nu ben ik hier. Met de start van Gen3, is het volgens mij ook het perfecte moment om deze uitdaging aan te gaan. Je merkt dat de wagen duidelijk krachtiger is. Dat dit nog niet meteen merkbaar is in de rondetijden, is omdat we de nieuwe wagen en vooral de banden nog moeten leren kennen. We hebben namelijk veel minder grip.”
Edoardo Mortara – Maserati
“Ik heb al vaak de vraag gekregen hoe het gaat in mijn nieuwe team, maar eigenlijk is er niets verandert. Ik werk ondertussen als 6 jaar samen met deze engineers. Buiten enkele nieuwe partners en de nieuwe naam (Venturi naar Maserati, nvdr.) is dit dus nog steeds hetzelfde. Ik hoop dat ik dit seizoen eindelijk eens het kampioenschap kan winnen. Want na één keer tweede en derde de afgelopen twee seizoenen, wil ik niet bekend staan als de ‘almost guy’. Het belangrijkste dat we nu kunnen doen, is ons focussen op deze wagen en kijken wat we er kunnen uithalen. De wagen voelt alvast heel erg verschillend dan de voorbije jaren. Het wordt dus een echte uitdaging om de banden op de juiste temperatuur te krijgen.”
António Félix da Costa – Porsche
“Het leven van een fabrieksrijder bij Porsche is lastig. Veel meer meetings dan wat ik gewoon ben (lacht). Al bij al is mijn overstap van DS heel vlot gegaan. Er heerst een zeer open communicatie hier. Bij elke stap wordt uitgeleged waarom ze iets op een bepaalde manier aanpakken. Wat zeker helpt om het team beter te begrijpen. Voor mij was vooral de race simulatie deze middag heel belangrijk om alle procedures van het team samen te brengen. Ik moet mij echt aanpassen aan deze nieuwe manier van werken. Daarnaast is er ook een nieuwe wagen die we moeten leren kennen. We hebben een krachtigere wagen, maar die extra pk’s en kWh zijn moelijker te gebruiken om sommige punten. Zeker met deze nieuwe en hardere Hankook-band. Dit kan alleen maar zorgen voor meer spektakel voor de fans.”