Home > #Hoofdnieuws > Getest: de Golf TCR en de Audi SQ2

Getest: de Golf TCR en de Audi SQ2

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.22″][et_pb_row _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”3.0.74″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]Ondertussen weten de autosportliefhebbers ook waarvoor de drie letter TCR staan. Het zijn de vier of vijfdeurs toerwagens die voor stevige autosport zorgen in een quasi eindeloos lijstje internationale en nationale competities. Volkswagen is één van de pioniers van de serie en daarom kreeg begin dit jaar de Volkswagen Golf GTI een bijzondere versie met als naam de GTI TCR.

290 pk puren uit een twee liter motor, ooit was het voorbehouden aan de Formula 2-wagens waarmee Thierry Boutsen nog het mooie weer heeft gemaakt. Vandaag zit het standaard in een Golf. Geen gewone Golf uiteraard, maar eentje met de legendarische letters GTI. In september 1975 werd deze ‘bom’ in Frankfurt gepresenteerd, maar met de productie hiervan werd pas begonnen in juni 1976. De GTI had voor die tijd een zeer hoge topsnelheid van 182 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 9 seconden. Ondertussen is de ‘tienerauto’ al 34 jaar oud en heel wat krachtiger. Vandaag haal je de 0-100 km/u in 5,6 seconden met een topsnelheid die je optioneel van 250 naar 260 km/u kan laten aanpassen, onwaarschijnlijk voor een auto die essentie een volks…wagen is. Op de weg is deze TCR een echt plezier, met een zeer goede wegligging, prima remmen en vooral een enorme glimlach die het rijden met deze auto met zich meebrengt.

Op hetzelfde moment hadden we ook een Audi SQ2 ter beschikking. Bij de SQ2 met 300 pk verloopt het allemaal wat sterieler en met minder gevoel. De ideale wagen voor de Duitse ‘autobahn’. De SQ2 kan je een hot hatch op hoge poten noemen, en dat ontbrak nog in het gamma. Wil je sporadisch eens een trackday meepikken, dan leent de Golf TCR zich daar beter toe.

Hoewel we zelf nog iets ouder zijn dan de Golf, voelden we ons weer 22. Autorijden is dan wel voor een behoorlijk groot deel functioneel, maar we smeken op beide knieën dat Volkswagen ook met de Golf VII, verwacht einde dit jaar, stoute dingen gaan doen. En we hebben al iets opgevangen over een… Golf R400.

 
[/et_pb_text][et_pb_gallery _builder_version=”3.26.4″ gallery_ids=”49740,49741,49742,49735″ gallery_orderby=”rand” show_title_and_caption=”off” show_pagination=”off”][/et_pb_gallery][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
24H Series Mugello: Belgen met Audi en Porsche
GTI is coming home: Volkswagen brengt GTI-event naar Wolfsburg
In een notendop: GT World en DTM
BRC Haspengouw: Gino Bux tevreden over de Volkswagen Polo GTI Rally2