De Total 24 Hours of Spa 2019 werd er een voor de geschiedenisboeken: zes uur lang werd de 71ste editie noodgedwongen gestopt door de apocalyptische weersomstandigheden die ons land, na weken van droogte, hadden bereikt. In tegenstelling tot de editie van 1993, toen de race definitief werd stopgezet door de dood van Koning Boudewijn, werd het peloton op ongeveer vijf uur van het einde losgelaten voor een eindsprint. En wat voor een!
Om te beginnen enkele vragen waarover u gerust een mening kan vormen, maar waarop nooit een sluitend antwoord zal komen: moest de 24 Uur van Spa stilgelegd worden en zo ja, had het licht niet wat vroeger weer op groen kunnen gaan? Op de eerste vraag had het merendeel van de aanwezige rijders en teams een duidelijk antwoord klaar. Sommige teammanagers zouden zelfs gevraagd hebben om niet meer te rijden als de omstandigheden niet zouden verbeteren. Heeft de pauze te lang geduurd? Ook daar is ons antwoord ‘ja’, aangezien er van hevige regen al een tijdlang geen sprake meer was. De argumenten van organisator SRO waren de tegenstrijdige weersvoorspellingen, en onverwachte problemen zoals de minimale rijtijd voor de amateurrijders, de procedure om de race te herstarten, enzovoort.
Intense strijd
Laat ons beginnen met een van de merken dat, tegen de verwachtingen in, op het appel ontbrak tijdens die laatste vijf uur. Bentley kwam met vier officiële exemplaren van de Continental GT3 om de 100ste verjaardag van de Britse constructeur in stijl te vieren. Het jubileum draaide echter uit op een regelrechte afgang. Niet alleen omwille van de Balance of Performance, die duidelijk te veel in het nadeel was van de auto van onze landgenoot Maxime Soulet, maar ook door de weersomstandigheden die de Bentley niet lagen. Vergeet niet dat Audi, in 2013 duidelijk bestraft door de beruchte BoP, dat jaar wel naar een podiumplaats reed, door regelmaat aan de dag te leggen en uit de problemen te blijven. Iets waarin Bentley niet geslaagd is. Revanche in 2020?
Ferrari hield bij de herstart op zondagmiddag nog een van zijn drie ijzers in het vuur. De 488 GT3 van HubAuto Corsa werd al na minder dan twee uur in de vangrail geparkeerd door Nick Foster, terwijl het exemplaar van AF Corse ’s nachts door de hevige regenval in de bandenmuur van Blanchimont was terechtgekomen. De auto van SMP Racing, waar Mikhail Aleshin, Davide Rigon en Miguel trouwens zo goed als zeker zijn van de titel in Blancpain Endurance, begon met het mes tussen de tanden aan het tweede deel van de race, maar een foutje van de Rus bezorgde de Ferrari een kapotte ophanging. Iets zegt ons dat Ferrari, in droge omstandigheden, een van de absolute favorieten was geweest…
Het deerde de concurrentie niet, dat met geslepen messen streed om de overwinning. “Ongelofelijk hoe agressief er gereden wordt. Op een bepaald moment zag ik auto’s bewust contact maken in Blanchimont”, stelde ook onze landgenoot Frédéric Vervisch (Saintéloc Audi) zich vragen. Op het randje, maar er net niet over: dat is onze conclusie. En zo zou dat iedere editie moeten zijn, zeker gezien het deelnemersveld dat bestond uit meer dan dertig fabrieksondersteunde wagens.
Duitsland tegen de rest
De Duitse merken tegen de niet-Duitse merken, daar komt het erop neer in de Intercontinental GT Challenge – het de facto wereldkampioenschap voor GT-wagens, maar dan zonder de peperdure steun van de FIA. Porsche, Mercedes, Audi en BMW speelden eens te meer een hoofdrol, al zal hun ervaring in de Groene Hel (ook op de Nordschleife durft het weleens te regenen) daar zeker voor iets tussen zitten. Hoe dan ook, Porsche stuurde al zijn fabrieksrijders erop uit en zegevierde met een debuterend team. Naar het voorbeeld van Walkenhorst Motorsport vorig jaar, kon niemand GPX Racing kloppen bij diens eerste deelname. Het is een van de conclusies van deze editie: de Duitse merken zullen ook volgend jaar een favorietenrol opgespeld krijgen, maar gevestigde teams starten op gelijke voet met teams die minder, of zelfs geen ervaring hebben in Spa.
Op papier oogt de editie 2020 nu al beter dan wat we vorig weekend kregen voorgeschoteld: de vaste waarden zullen er opnieuw bij zijn, en de ervaring van dit jaar zal sommige merken die dit jaar geen vuist konden maken, zeker geen windeieren leggen. Lexus lijkt nu al zeker van een terugkeer, terwijl we ons moeilijk kunnen inbeelden dat McLaren niet alle moeite van de wereld zal doen om er opnieuw bij te zijn. Het aftellen is begonnen!