Home > #Hoofdnieuws > F.Renault Eurocup: Ugo De Wilde geen sant in eigen land

F.Renault Eurocup: Ugo De Wilde geen sant in eigen land

Het werd een teleurstellend weekend in Spa vooronze jonge belofte Ugo De Wilde. Hij kan zich echter optrekken aan een mooie tweede race voordat de volgende manche er aan komt op de Nürburgring.

Het begon op vrijdag met de vrije trainingen onder een brandende zon. “Maar net als op Le Castellet verloren we ons in de afstellingen van de wagen, die dan eens overstuurde en dan weer onderstuurde. We konden geen compromis vinden en ik voelde weinig vertrouwen in de wagen. Moeilijk om dan voluit aan te vallen.

Zaterdag werkte het grillige Ardeense weer tegen. “Het heeft in drie dagen tijd exact vijf minuten geregend. En dat was net op het moment dat wij ons lanceerden voor de Q1 kwalificatie. Na een ronde zijn we allemaal overgegaan op regenbanden maar het regende niet overal op de baan, enkel in de tweede sector over de hele afdaling. Mijn ingenieur raadde me aan om in de aanval te gaan ingeval de regen daarna nog zou heviger worden. Ik reed voor de eerste keer op regenbanden op droge baan en heb ze opgebrand in twee ronden tijd. Daarna droogde de piste maar mijn banden zaten er al door. Vijftiende tijd. Mijn fout. Dat is een gebrek aan ervaring. In de tweede kwalificatiesessie stuurden ze me te laat op de baan. De ingenieurs dachten dat de tijden in de laatste ronde zouden worden gezet. Na twee opwarmrondes viel er plots een rode vlag. Daarna had ik nog zes minuten terwijl ik geen enkele tijd op het bord had staan. Dat is enorm stresserend. Eén of twee rondes had ik om mij te kwalificeren. Met een auto die gleed haalde ik toch een chrono op acht tienden van de besttijd en belandde op een… zestiende plaats! Het geeft aan hoe duur de plaatsen verkocht worden in de Eurocup F3 Renault.”

Geen beterschap

Voor de eerste race probeerden we de afstellingen nog maar eens te verbeteren maar het ging allemaal de verkeerde kant uit. De auto overstuurde dat het geen naam had en bij de eerste remzone moest ik wijd gaan omdat ik een ongeval van twee van mijn concurrenten moest vermijden.” Van een 18de plaats klom Ugo moeizaam naar een dertiende stek. De hoop werd nu gevestigd op de tweede race.

“Er was regen aangekondigd maar toen we moesten vertrekken was het natuurlijk droog. Dus werden er wat aanpassingen gedaan en vreemd genoeg gedroeg de wagen zich daarna plots beter. Ik vertrok als vijftiende, kon een aanrijding vermijden aan La Source en kwam als twaalfde voorbij in Les Combes. Ik kon drie anderen voorbijgaan maar werd rond geduwd door de Spanjaard Benavides. Ik was woedend, hij werd bestraft maar daar koop ik helemaal niets voor. Opnieuw op pad als voorlaatste kon ik opklimmen tot vlak onder de punten. Ik werd uiteindelijk twaalfde en zag dat Smolyar, op het moment van mijn aanrijding achter mij, toch zesde werd”.

Je gesteund voelen is belangrijk

“Uiteindelijk lukte ik een twaalftal inhaalacties, dat is meer dan het hele seizoen bij elkaar. De wagen gedroeg zich beter en ik hoop dat we nu op de juiste weg zitten met de afstellingen voor de volgende wedstrijd op de Nürburgring. Ondanks de nulscore behoud ik mijn zesde plaats in het kampioenschap. Tenslotte blijft rijden op Francorchamps, op je zestiende, in een bolide die meer dan 250 km/u gaat iets uniek! Het belangrijkste is dat mijn familie altijd klaar staat voor mij evenals mijn coach Benoît. Mijn dank ook aan alle vrienden, partners en teamleden maar ook de vele baanposten en de toeschouwers die ik niet ken. Het is nog belangrijker van je gesteund te voelen als de zaken niet meezitten. Bij JD Motorsport zijn we nog meer gemotiveerd nu om de gang van zaken om te keren en de weg naar de zege, die we hadden in het begin van het seizoen, terug te vinden. Uiteindelijk zijn we nog maar in de helft van het kampioenschap.”

(foto’s: Ugo De Wilde)

You may also like
In een notendop: FFSA GT – GT World – ELMS
ELMS Le Castellet: Mühlner Motorsport blikt vooruit op het weekend
ELMS Le Castellet: 42 wagens beginnen dit weekend aan hun seizoen
In een notendop: FFSA GT4, ADAC GT, DTM Trophy, Alpine Europa Cup, 24H Series