Een indrukwekkende deelnemerslijst brengt indrukwekkende statistieken met zich mee. Twee dagen voor de eerste vrije trainingen voor de editie 2019 van de Total 24 Hours of Spa somden we voor u enkele interessante weetjes op…
Niet minder dan 21 nationaliteiten hebben een plaats gevonden in de Pro Cup van de 24 Uur van Spa: Japan, Groot-Brittannië, Zwitserland, Duitsland, Nederland, België, Spanje, Frankrijk, Oostenrijk, Denemarken, Italië, Australië, Noorwegen, VSA, Brazilië, Koeweit, Zuid-Afrika, Rusland, Monaco, Finland en Nieuw-Zeeland. Groot-Brittannië en Duitsland zijn daarbij het best vertegenwoordigd, met achttien rijders, evenveel als alle niet-Europese rijders samen. De VSA, Koeweit, Rusland, Monaco en Finland moeten het stellen met één rijder.
België doet het met zeven rijders in Pro net iets beter dan de zes Nederlandse vertegenwoordigers. Samen met onze zwart-geel-rode rijders in de overige categorieën en de gastwagen van Pascal Witmeur, komt het totaal voor ons land op vijftien rijders. Dat aantal is in schril contrast met de eerste GT3-editie van de 24 Uur van Spa, in 2011, toen maar liefst 51 landgenoten raceten in de Ardennen.
Opmerkelijk is dat twee van de favorieten deze editie zonder Europese rijders aanvatten: de Ferrari 488 GT3 van HubAuto Corsa mikt met Nick Foster, Daniel Serra en Nick Cassidy respectievelijk op een Australiër, een Braziliaan en een Nieuw-Zeelander. De tweede KCMG Nissan heeft dan weer twee Japanners en een Australiër aan boord: Tsugio Matsuda, Katsumasa Chiyo en Josh Burdon.
In totaal staan er 34 nationaliteiten op de deelnemerslijst. In de overige categorieën merkten we ook Saudi-Arabië, Tsjechië, Canada, Hong Kong, Indonesië, Mexico, China, Taiwan, Turkije, Oman, Ierland, Zweden en Argentinië op.
De beste editie ooit?
35 Pro-wagens in de 24 Uur van Spa is geen record: twee jaar geleden stond er nog één Pro-deelnemer extra op de startgrid. Belangrijke kanttekening: in 2017 was er nog geen sprake van de Silver Cup, waardoor lang niet iedereen over een fabriekswagen beschikte. Er bestaat dus geen twijfel over dat de lat nog nooit zo hoog heeft gelegen. Twaalf auto’s starten in de Silver Cup, elf in Pro-Am, dertien in de Am Cup en één in de gastklasse.
Veel deelnemers zorgt bijna automatisch voor veel neutralisaties. In 2018 werd de Safety Car meer dan vijf uur op het circuit gestuurd (5 uur, 11 minuten en 58 seconden om exact te zijn). De langste neutralisatie duurde meer dan anderhalf uur en kwam er na de zware klapper tussen een Lamborghini en een Bentley op de top van de Raidillon. Zelfs met tien wagens meer dan vorig jaar (72 in plaats van 62) lijkt het dus onwaarschijnlijk dat die cijfers verbroken worden.
Porsche en Audi hebben met zes Pro-wagens statistisch de grootste kans op de overwinning. Beide merken bezetten 17% van het veld, terwijl Mercedes (14%) en Bentley (11,5%) daar net achter komen. Ferrari, Aston Martin en Lamborghini beschikken elk over drie wagens en dus 8,5% van de Pro-wagens. BMW en Nissan doen het met twee wagens en dus 6%, Honda is de enige constructeur met één kanshebber.
Audi spant ook de kroon in het volledige deelnemersveld, met elf exemplaren van de R8 LMS GT3 2019. Mercedes en Lamborghini – mede door een laattijdig forfait – volgen net daarachter met tien wagens. De Japanse merken hinken achterop, met twee Nissan, twee Honda en één Lexus.
Er staan slechts twee vrouwen aan de start: Christina Nielsen op de #43 Mercedes-AMG GT3 van Strakka Racing die uitkomt in Pro-Am, en Angelique Detavernier aan boord van ‘Juliet’. Dat is wel al beter dan vorig jaar, toen er met Sarah Bovy slechts één vrouwelijke deelnemer werd geteld.
Foto’s: Tino Jacobs