Niet minder dan 35 wagens strijden komend weekend voor de overwinning in de 71ste editie van de Total 24 Hours of Spa. Een fabelachtig deelnemersveld dat ontstaan is door de goede gezondheid van de Blancpain GT Series en de opkomst van de Intercontinental GT Challenge. Tien merken nemen het tegen elkaar op in Francorchamps, zonder dat er echt zwakke schakels zijn. Toch probeerden we om voor elke constructeur de – op papier – beste auto naar voren te schuiven. Beginnen doen we met de vijf merken die mikken op een of meerdere landgenoten.
Bentley: #107 – Steven Kane/Jules Gounon/Jordan Pepper
Als kersvers winnaar van de 1000 Kilometer van Paul Ricard behoort het trio Kane-Gounon-Pepper uiteraard tot de topfavorieten voor deze editie van de 24 Uur. Bentley viert zijn 100ste verjaardag in stijl, staat helemaal vooraan op de affiche van het evenement en brengt met M-Sport voor het eerst vier exemplaren van de Continental GT3 naar Spa. De #107 is echter de enige auto met een onveranderd rijdersteam, misschien wel een voordeel ten opzichte van onze landgenoot Maxime Soulet, die op ‘zijn’ #108 het gezelschap krijgt van Alex Buncombe en ex-winnaar Markus Palttala, twee nieuwe namen ten opzichte van vorig jaar.
De vier Bentley uit de Pro-klasse op een rijtje:
- #107 – Steven Kane/Jules Gounon/Jordan Pepper (Bentley Team M-Sport)
- #108 – Maxime Soulet/Markus Palttala/Alex Buncombe (Bentley Team M-Sport)
- #109 – Callum MacLeod/Seb Morris/Rodrigo Baptista (M-Sport Team Bentley)
- #110 – Andy Soucek/Lucas Ordonez/Pipo Derani (M-Sport Team Bentley)
Porsche: #998 – Nick Tandy/Frédéric Makowiecki/Patrick Pilet
Het is al van 2010 geleden dat Porsche nog eens de Total 24 Hours of Spa heeft gewonnen. Veel te lang, moet de constructeur uit Weissach gedacht hebben, want komend weekend komen maar liefst zes 911 GT3-R – een nieuwe versie in vergelijking met vorig jaar – uit in de Pro-klasse. In theorie maakt het drietal aan het stuur van de #998, ingezet door Rowe Racing, het meeste kans om potten te breken. Het is een van de twee wagens met uitsluitend rijders die voor Porsche de GTE Pro-klasse van de 24 Uur van Le Mans hebben betwist, maar het Duitse team kan natuurlijk een beroep doen op zijn ervaring, een troefkaart die GPX Racing niet heeft. Natuurlijk behoort ook Laurens Vanthoor tot de favorieten, al leek Timo Bernhard vorig jaar minder in vorm dan zijn twee teamgenoten.
De zes Porsche uit de Pro-klasse op een rijtje:
- #20 – Kevin Estre/Michael Christensen/Richard Lietz (GPX Racing)
- #54 – Zaid Ashkanani/Klaus Bachler/Andrea Rizzoli (Dinamic Motorsport)
- #98 – Romain Dumas/Mathieu Jaminet/Sven Müller (Rowe Racing)
- #99 – Dirk Werner/Matt Campbell/Dennis Olsen (Rowe Racing)
- #117 – Laurens Vanthoor/Timo Bernhard/Earl Bamber (Team Bernhard)
- #998 – Nick Tandy/Frédéric Makowiecki/Patrick Pilet (Rowe Racing)
Audi: #25 – Markus Winkelhock/Christopher Haase/Frédéric Vervisch
De keuze bij de viervoudige winnaar is een stuk lastiger, vooral door de twee officiële R8 LMS Evo die worden ingeschreven door het Belgische WRT, en dan vooral de #1 van DTM-rijders René Rast, Robin Frijns en Nico Müller. Het team van Vincent Vosse beleeft echter een moeizaam seizoen in de Blancpain GT Series en is nu al drie jaar op zoek naar een podiumplaats in Francorchamps. Saintéloc daarentegen domineerde de voorbije manche van het sprintkampioenschap in Zandvoort, won de 24 Uur in 2017 en viel vorig jaar net naast het algemene podium. In tegenstelling tot de Fransen mikt het team uit Baudour met drie Pro-wagens wel op kwantiteit naast kwaliteit, met onze landgenoten Dries Vanthoor en Charles Weerts op de R8 met startnummer #2 en #10 respectievelijk.
De zes Audi uit de Pro-klasse op een rijtje:
- #1 – René Rast/Robin Frijns/Nico Müller (Audi Sport Team WRT)
- #2 – Dries Vanthoor/Frank Stippler/Alex Riberas (Audi Sport Team WRT)
- #10 – Charles Weerts/Norman Nato/Rik Breukers (Team WRT)
- #25 – Markus Winkelhock/Christopher Haase/Frédéric Vervisch (Audi Sport Team Saintéloc)
- #66 – Clemens Schmid/Kelvin van der Linde/Milan Dontje (Attempto Racing)
- #129 – Christopher Mies/Ricardo Feller/Jamie Green (Land Motorsport)
Aston Martin: #76 – Alex Lynn/Jake Dennis/Marvin Kirchhöfer
Na een geslaagde première van het Britse merk in Francorchamps – er waren eerder al deelnames van Aston Martin in de Pro-categorie, maar nog nooit van die omvang – moet de nieuwe versie van de Vantage voor succes zorgen. Een van de drie teams valt daarbij op: Jake Dennis en Alex Lynn hebben beiden ervaring als Formule 1-testrijder. De ene Brit betwist vandaag bovendien de DTM met Aston Martin, terwijl de andere voor Jaguar racet in de Formule E. Op de andere auto van R-Motorsport vinden we onze landgenoot Maxime Martin, al is die auto – en dat geeft het team ook toe – dit seizoen wat minder in vorm. Een euvel dat tijdens de testdag werd opgelost?
De drie Aston Martin uit de Pro-klasse op een rijtje:
- #59 – Jonny Adam/Côme Ledogar/Andrew Watson (Garage 59)
- #62 – Maxime Martin/Matt Parry/Matthieu Vaxivière (R-Motorsport)
- #76 – Alex Lynn/Jake Dennis/Marvin Kirchhöfer (R-Motorsport)
Honda: #30 – Bertrand Baguette/Mario Farnbacher/Renger van der Zande (Honda Team Motul)
De keuze bij het Japanse merk is eenvoudig, aangezien de eer van de NSX in Pro als enige slechts door één team wordt verdedigd. Honda kwam onvoorbereid naar Laguna Seca, pakte er de pole positie maar had het nadien lastig in raceomstandigheden. Ditmaal heeft het team van Bertrand Baguette wel zijn huiswerk gemaakt, maar ruimte voor fouten is er natuurlijk helemaal niet.
Foto’s: SRO / Jens Mommens