Home > #Hoofdnieuws > Thierry Neuville: “Wij hebben nog steeds de beste kaarten”

Thierry Neuville: “Wij hebben nog steeds de beste kaarten”

Het was een opvallend ontspannen Thierry Neuville aan de meet van de wedstrijd in Spanje. Onze landgenoot was uiteraard gefrustreerd vanwege de lekke band, waar hij niets aan kon doen, maar het feit dat hij niet als eerste de weg op moet in Australië, lijkt hem positief. Hij deed het relaas van zijn wedstrijd in Spanje aan autosportwereld.be.

Zoals steeds moet ook in Australië de WK-leider op de eerste volledige dag als eerste de baan op en nog meer dan in Spanje kost dat tijd. Dat weet ook Thierry Neuville: “Kijk, wij openen al sinds de maand mei en we weten heel goed dat die startpositie punten en tijd kost. Wij hebben het hier in Spanje nogmaals ervaren. Je ziet dat als buitenstaander misschien niet zo, maar vrijdag reden wij overal op de limiet van wat mogelijk is, echter op een piste vol gravel verlies je tijd. En het verschil tussen de eerste en de tweede op de baan is al veel groter dan tussen de tweede en de derde, of de derde en de vierde. Mogelijk gaat de FIA dat reglement volgend jaar laten wijzigen en de niet-prioritaire rijders vooraan laten vertrekken, wat de rijders die voor het WK vechten, meer gelijke kansen biedt. Ik ben alvast voorstander.

Wat volgde was een zaterdag op het scherp van de snee, waarin Neuville zich weer in de wedstrijd reed.

“De regen was onze bondgenoot, niemand was sneller dan wij en we maakten weer tijd goed. Dat was ideaal voor het vertrouwen en uiteraard geeft dat een boost, ook voor de komende wedstrijd in Australië. Gisteren (zaterdag) was gezien de regen een zeer moeilijke en verraderlijke dag en we hebben getoond dat het ‘pakket ‘ Neuville-Gilsoul-Hyundai er staat.”

Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul startten dan furieus op zondag, met snelle tijden in de eerste twee proeven, maar één man was nog beter: Sébastien Loeb.

“De wegen lagen er volgens onze informatie nog vochtig bij en dus kozen we voor ‘soft’ banden, waar Loeb een risico nam en harde banden oplegde. Dat was de betere keuze en dat bleek ook uit de tijden. Echter, wij konden in onze positie dat risico niet nemen en reden dus op de zachte rubbers, maar met een auto die werkelijk perfect in balans was. Na de break kozen we ook voor de harde banden en we hebben de set-up van de auto een beetje moeten wijzigen en die wijziging gaf niet echt helemaal een auto zoals de auto ’s morgens. Vandaar dat we in de voorlaatste proef wat tijd verloren. Wat volgde heeft iedereen gezien: die steen in de laatste kilometer van de Powerstage en dus de verloren tijd in die laatste kilometer.”

Echter Neuville en Gilsoul – die amper kon eten deze rally vanwege een infectie -, zijn opvallend positief over hun kansen: “Wij wonnen vorig seizoen in Australië en dus weten we wat er kan en wat niet en onze opdracht is daar erg duidelijk: winnen. Als we winnen, zijn we wereldkampioen. We gaan naar daar met vertrouwen en met de volle overtuiging om de titel te behalen. Ik denk dat wij meer kans dan Ogier op de titel maken, gezien de startpositie in Australië en de nadelen van het openen op de weg in het zand daar. Nu, de wedstrijd moet gereden worden en opgelet, er is nog altijd die Ott Tänak, die toch een punt op ons is ingelopen. Ik denk dat we in Australië een wedstrijd gaan zien op het scherp van de snee en dat we slechts in de laatste meters gaan weten wie de wereldkampioen wordt.

Opvallend overigens, in Spanje, was autosportwereld.be het enige Vlaamse medium aanwezig in de mediazones van het WRC…

 

You may also like
In een notendop: ERC en WRC
In een notendop: rally
WRC Mexico: tien WRC’s en zestien WRC2
WRC 2024: met Letland op de kalender