Home > #Hoofdnieuws > FE: Stoffel Vandoorne ‘Een nieuwe ervaring’

FE: Stoffel Vandoorne ‘Een nieuwe ervaring’

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Gary Paffett, Stoffel Vandoorne en Daniel Juncadella werkten de driedaagse test af voor de Formula e op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia. Voor Stoffel Vandoorne waren zijn twee testdagen een compleet nieuwe ervaring.

Het HWA Racelab team legde in totaal 283 ronden af (875 kilometer) met de nieuwe VFE‑05 Gen2 bolide. Het team kon er belangrijke ervaring opdoen in aanloop naar het vijfde seizoen van het ABB FIA Formula E kampioenschap, dat op 15 december aanvangt in Saoedi-Arabië.

Voor Stoffel Vandoorne was het een hectische week. Op maandag bevestigde het team zijn zitje en al de volgende dag zat de West-Vlaming aan het stuur van zijn nieuwe bolide. De test liep niet geheel van een leien dakje want de wagen kreeg te maken met batterijproblemen die dienden te worden opgelost en Stoffel bracht twee middagen aan de zijlijn door. Hij maakte daarna gebruik van de rustdag op donderdag om in het vliegtuig te springen richting Austin, waar hij uiteraard op vrijdag aan de slag moest voor het McLaren team.

Deze twee testdagen waren een compleet nieuwe belevenis voor mij”, liet Stoffel weten. “Ik leerde heel wat bij en ik kijk echt uit naar mijn allereerste Formula e race. De test verliep niet zoals ik het me had voorgesteld, maar ik deed wel ervaring op en ik kon een paar dingen met het team op orde krijgen. We wisten op voorhand dat dit alles nieuw zou zijn voor iedereen en we hebben nog veel te leren. Nu richten we alle aandacht op de eerste wedstrijd van het seizoen in Saoedi-Arabië en mijn eerste Formula e race.”

Naast de reguliere testsessies was er ook op de twee middagen een 45 minuten durende racesimulatie voorzien, waarin de teams de nieuwe “attack mode” konden testen. Dat is een procedure waarbij men meer vermogen kan oproepen op een voorafbepaald stuk van het circuit. Het is vergelijkbaar met een DRS zone in de F1, alleen gaat het hier om 25kW extra vermogen en niet om een aerodynamisch hulpmiddel zoals in F1.

Het team keert nu terug naar de basis in Affalterbach (Duitsland) om de start van het seizoen in Diriyah op 15 december voor te bereiden.

(foto’s: HWA AG)

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/10/HWA-RACELAB_ValenciaTest_06.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
FE Monaco: da Costa wint in Monaco
FE Rome: Stoffel Vandoorne op pole
E-Circuit: Rowland wint op het virtuele circuit van Berlijn
Formula E Mexico: atypische omloop goed voor nieuwkomers