Home > #Hoofdnieuws > Zijn hybridewagens troef voor Toyota in WEC?

Zijn hybridewagens troef voor Toyota in WEC?

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Toyota Gazoo Racing brengt dit weekend twee LMP1 aan de start van de 6 Uur van Spa, de openingsmanche van het World Endurance Championship. Het team zet als enige twee hybride bolides in. De LMP1-klasse bestaat verder uit acht privé, niet-hybride wagens. De privéteams beschikken over minder budget, welke voordelen kan Toyota hieruit putten? 

De #8 TS050 HYBRID is de wagen waarmee Fernando Alonso zijn debuut maakt in het WEC. Hij deelt de wagen met de winnaars van vorig jaar, Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima. Kamui Kobayashi, Mike Conway en José Maria Lopez nemen plaats in het zitje van de #7 voor het tweede seizoen op een rij.

Fernando Alonso: “Het is een mooie kans om mijn eerste FIA WEC-race af te werken met Toyota, zeker nu Le Mans dichterbij komt. Tot nu toe heb ik alleen nog maar genoten van mijn eerste ervaring met endurance racen. Samenwerken met Sébastien en Kazuki, en eigenlijk al de rijders, was super. Iedereen streeft naar hetzelfde doel en ik kan niet wachten tot de race!”

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/05/tjm1819fe09.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Troeven uitspelen

De vorige zes jaar moest Toyota het opnemen tegen andere constructeurs die ook hybridewagens inzetten. Dit jaar is dat anders. De acht concurrenten krijgen enkele voordelen, zoals 49% meer brandstofenergie per ronde, 37,5% meer brandstoftoevoer en een 45 kg lager minimumgewicht. “Vorig seizoen was onze wagen heel sterk, maar de situatie is volledig veranderd nu we de enige hybride LMP1 bemannen”, vertelt Kamui Kobayashi. “Toch blijft winnen nog steeds het doel.”

Om competitief te zijn, moet Toyota tonen hoe ver het staat met de ontwikkeling van hun hybridewagens. Sinds 2012 is er bijvoorbeeld al een vermindering van 35% in brandstofverbruik in Le Mans. De Japanse constructeur testte in de aanloop van dit seizoen al meer dan 25,000 km lang tijdens de winter. Het grootste voordeel kan misschien zijn dat de Toyota over tijdelijke vierwielaandrijving beschikt, waar de niet-hybride wagens dat niet hebben. Hun objectief is duidelijk: winnen in Spa. Hun prioriteit voor het seizoen: de zege in Le Mans 2018.

Foto’s © Toyota Gazoo Racing

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
F1 Bahrein: Verstappen wint moeiteloos, Alonso op podium
WRC Zweden: winst voor Tänak, Neuville ondanks teamorders toch derde
WRC Zweden KP15: Neuville wint vier proeven en is derde, Tänak leidt
WRC Zweden KP11: Breen blijft leider, Neuville wint KP, maar blijft zesde