Home > #Hoofdnieuws > Op weg naar Spa: LMP1 en LMP2

Op weg naar Spa: LMP1 en LMP2

Dit weekend start het zogeheten super seizoen van het FIA WEC. Van Spa 2018 tot Le Mans 2019 vormt één seizoen, met tweemaal een race in onze Ardennen en tweemaal Le Mans, met de editie 2019 als finale. Toegegeven, het is misschien niet eenvoudig, maar u zal geen spijt krijgen van een uitstapje naar Francorchamps dit weekend.

Het seizoen telt acht wedstrijden, met naast de dubbele bezoeken aan Le Mans en Spa ook: Silverstone, Fuji, Shanghai en Sebring. Dat maakt dat we wel tweemaal met een enorm ‘gat’ zitten, met name twee maanden tussen Silverstone en Fuji en drie maanden tussen Shanghai en Sebring. Le Mans telt niet meer dubbel in het puntenbarema, maar wel nog voor 50% meer (38 punten voor de winnaar, tegen 25 voor een normale race). De 1000 mijlen van Sebring krijgen mogelijk ook een eigen puntenbarema, maar dat is nog niet bekend gemaakt.

LMP1 onthoofd?

Het wordt een vreemd seizoen vooraan in LMP1. Na het vertrek van Audi en vervolgens Porsche, blijft enkel Toyota nog over als constructeur met hybride technologie. Het spreekt voor zich dat de overtuiging leeft dat Toyota enkel kan verliezen tegen de privéteams die niet over de gesofisticeerde hybride technologie van de Toyota TS050 beschikken. Echter de ACO en FIA maken zich sterk dat over één ronde de wagens aan elkaar gewaagd zullen zijn. “Maar Toyota houdt het voordeel van één ronde meer per stint en kortere tankbeurten”, verklaarde algemeen directeur Gérard Neveu in Brussel vorige week. “We zaten in Duitsland vorig jaar, an het vertrek van Porsche, met de handen in het haar, nu bieden we echter een schitterend startveld met veel wagens.

De concurrentie voor Toyota komt van Rebellion Racing, met in de #1 het schitterende trio Jani-Lotterer-Senna. De Zwitsers hebben een partnership met Oreca en Gibson en dat zou toch moeten lonen. Verder is er het Russische SMP Racing, dat de BR01, ontworpen door Dallara, in de strijd gooit. AER levert de krachtbron. Met namen als Vitaly Petrov, Jenson Button en Stéphane Sarrazin, zien we ook hier grof geschut. Net als Toyota, doen SMP en Rebellion het met twee wagens.

 

Ook Dragonspeed doet het met een BR01 (met een Gibson), terwijl Manor (CEFC TRSM) rekent op de Ginetta G60 (Mecachrome). Ook Ginetta zet twee wagens in, waaronder één voor het snelle Britse trio Brundle-Turvey-Rowland. Last but not least is er de Kolles Enso Nissan voor Kraihamer-Dillmann-Webb.

We zien dus tien wagens in LMP1, maar de vraag is uiteraard wie is er klaar om de handschoen tegen Toyota op te nemen?

LMP2 op kruissnelheid

Uiteraard leidt LMP2 wat onder het vertrek van onder meer Rebellion en SMP, maar niet getreurd. Er blijven zeven wagens over op jaarbasis, met zeven verschillende teams: TDS (Oreca), Racing For Holland (Dallara), Dragonspeed (Oreca), Signatech (Alpine), Jackie Chan DC Racing (twee Oreca) en Larbre (Ligier). Ook hier enkele bekende namen zoals Pastor Maldonado, Nicolas Lapierre, Loïc Duval, Jan Lammers en Giedo Van Der garde. In Spa zien we ook G Drive met Rusinov-Vergne.

In LMP1 en LMP2 starten maar liefst 12 ex-F1-rijder, waaronder ook twee wereldkampioenen en drie GP-winnaars.

You may also like
WRC 2023: Ogier in Mexico, Gap weer klaar voor Monte-Carlo
WRC Zweden: zeven Belgen en weer een vloot WRC2-deelnemers
WRC 2023: wat u moet weten voor de start van het seizoen
Dakar 2023: Loeb voor zijn zesde, Al-Attiyah op weg naar zege