Tijdens het weekend van 14 en 15 april start op het F1-circuit van Barcelona het Wereldkampioenschap Rallycross, de vijfde editie van het WK ondertussen. Met 15 permanente inschrijvingen in het WK lijkt het aantal rijders te stagneren, maar kwaliteit is er meer dan ooit. Verder kan men bij elk van de 12 geplande weekends ongetwijfeld rekenen op enkele interessante wildcards.
De layout van het circuit bleef nagenoeg ongewijzigd. Maar niet onbelangrijk, de startpositie werd verplaatst waardoor de jokersectie zich plots zowat halfweg het parcours bevindt. Die sectie lag de voorgaande jaren helemaal op het einde van de ronde. De jokersectie in rallycross is een extra uitbreiding van het parcours die éénmaal per heat of (semi-)finale dient gekozen te worden. Bij het veroorzaken van een valse start zelfs tweemaal.
Naar een strijd tussen Peugeot, Audi en Volkswagen?
Over kwaliteit gesproken. Uiteraard is er allereerst Volkswagen, dat samen met PSRX een vervolg wil breien aan de successen van 2017 waar de Zweed Johan Kristoffersson de titel bij de rijders veroverde en Kristoffersson samen met de Noor Petter Solberg ook nog eens voldoende punten verzamelde om ook de titel bij de teams binnen te rijven. Eerder dit jaar testte het duo nog in ons land, te Mettet op het Circuit Jules Tacheny. Dan is er Peugeot dat zijn betrokkenheid in het WK Rallycross versterkte. De naam Team Hansen-Peugeot wordt nu Team Peugeot Total. Dat de Fransman Sébastien Loeb aan boord blijft, werd reeds vorig jaar bekend gemaakt en dit jaar werd de naam van de Zweed Timmy Hansen opnieuw bevestigd als tweede rijder. Daarnaast is er nog Audi dat Mattias Ekström en zijn EKS-team trouw blijft. Dat team gaat verder als EKS Audi Sport. Het gegeven dat Ekström DTM vaarwel zei om zich ten volle op rallycross te concentreren zegt veel over ambities aldaar. Ekström zocht en vond met de Noor Andreas Bakkerud een uitstekende tweede rijder en daarmee kent u meteen de drie topformaties die volgens ons de beste kansen hebben om de nieuwe wereldkampioen af te leveren.
Of toch andere kapers op de kust?
Of de verrassing moet komen van nieuwkomer GC Kompetition, het team van de Fransman Guerlain Chicherit die zelf één van de twee Méganes zal besturen. Hij wierf zijn landgenoot Jérôme Grosset-Janin aan als tweede rijder. De Mégane werd ontwikkeld in samenwerking met het Britse Prodrive. Minder permanente rijders betekent niet minder diversiteit. Want Marcus Grönholm zet met GRX Taneco team twee Hyundai i20’s in voor zijn zoon Niclas Grönholm en de Rus Timur Timerzyanov. OMSE keert dan weer terug vanuit Amerika. OMSE bouwde twee nieuwe Ford Fiesta’s op en heeft ervaring zat in rallycross. Met de Zweedse talenten Kevin Eriksson en Robin Larsson kan ook vanuit de hoek van OMSE vuurwerk verwacht worden.
Daarnaast zijn er nog drie individuele inschrijvingen met Grégoire Demoustier (Peugeot 208 / Sébastien Loeb Racing), Kevin Hansen (Peugeot 208, Team Peugeot Total) en Janis Baumanis (Ford Fiesta, Team STARD).
Ook strijd om de Europese titels
In Barcelona wordt ook het FIA Europese kampioenschap voor Supercars en Super1600-wagens op gang geschoten. In de klasse Supercars zien we de aanwezigheid van één landgenoot, met name Michael De Keersmaecker. Die laatste testte recent nog zijn Ford Fiesta in Frankrijk en reist alvast met vertrouwen af naar Spanje. Met in totaal 23 permanente inschrijvingen in het Euro RX voor Supercars, waaronder titelverdediger Anton Marklund, is de tegenstand alvast niet van de poes voor “M.D.K.”.
De RX2-rijders met onder meer Guillaume De Ridder en de Euro RX rijders van de klasse Touringcars, met Filip Baelus, beginnen halfweg mei in ons land aan het seizoen, meer bepaald op het Circuit Jules Tacheny te Mettet. In Mettet komen, net als in Barcelona, ook de Europese Supercars in actie en dat zorgt samen met het WK al snel voor de aanwezigheid van ruim 40 Supercars. Daar verwachten we trouwens ook Enzo Ide met de Audi ex-EKS en wie weet Francois Duval met eenzelfde bolide aan de start.
(foto J Dingenen)