Op het autosalon van Genève beleeft ‘The GR Supra Racing Concept’ zijn wereldpremière. Hij laat de naam en de geest van het meest gevierde model in de illustere sportwagengeschiedenis van Toyota herleven en bevestigt Toyota’s engagement om de Supra terug op de markt te brengen. Hij getuigt ook van het toekomstpotentieel voor een wagen die zowel op de weg als op het circuit topprestaties kan afleveren.
Erfgoed van de Toyota Supra
De GR Supra Racing Concept wekt het fantastische erfgoed van een van de beroemdste sportwagens van Toyota weer tot leven. De naam ‘Supra’ is een synoniem voor vermogen, prestaties en wegligging en sierde een kwarteeuw lang diverse auto’s van wereldklasse. Als rasechte sportwagen verwierf de Toyota Supra een sterke reputatie als een fabelachtig prestatiemodel voor de weg en een zegevierende machine op het circuit. Zo domineerde hij de Japanse GT-races en wist hij een hele schare fans voor zich te winnen.
Die iconische status geniet de Toyota Supra nog steeds onder sportwagenliefhebbers, en dat zestien jaar nadat hij uit productie ging. Hij dankt zijn langdurige populariteit ook aan zijn succes als populair model in de Gran Turismo®-rijsimulatorgames, die enkel kunnen worden gespeeld op PlayStation-consoles, maar ook aan de eerste film uit de wereldbefaamde actiereeks The Fast en the Furious’.
De achterwielaangedreven sportwagen met motor voorin bleef in productie tot 2002 en was in zijn laatste generatie het krachtigste productiemodel van Toyota. De reputatie van de Supra werd aanzienlijk versterkt door zijn successen in de autosport. Zo groeide de vierde Supra-generatie, die in 1993 werd geïntroduceerd, al snel uit tot de dominante kracht in de volledig Japanse GT-races – de huidige Super GT Series – en wist hij de GT500 vier keer te winnen. De Toyota Supra werd echter ook ingezet in de Amerikaanse IMSA-sportwagenraces uit de jaren tachtig en verscheen twee keer aan de start van Le Mans in de jaren negentig.
GR Supra Racing Concept
De GR Supra Racing Concept is een compact tweedeursmodel met een pure achterwielaangedreven lay-out met de motor voorin en gebruikt lichte materialen voor zijn constructie. De concept-car, die werd gerealiseerd door TOYOTA GAZOO Racing, drukt het rijplezier uit dat centraal staat in Toyota’s engagement om alsmaar betere auto’s te bouwen. Het grote racenummer ‘90’ op zijn deuren is een historische referentie naar de codenaam van de Supra en laat geen twijfel bestaan over het feit dat deze concept-car vooruitblikt op een vijfde generatie van de Supra.
Zijn ontwikkeling blijft trouw aan de filosofie van Toyota-oprichter Kiichiro Toyoda, dat deelnemen aan de autosport prestaties- en duurzaamheidsuitdagingen biedt die rechtstreeks kunnen bijdragen tot de ontwikkeling van betere auto’s terwijl hij tegelijk interesse en sensaties opwekt bij autosportliefhebbers. Die ethos werd ten volle omarmd door zowel Akio Toyoda, President van Toyota Motor Corporation, als door TOYOTA GAZOO Racing. De renstal streeft immers naar succes op het hoogste niveau van de internationale autosport, onder meer in het Wereldkampioenschap Rally, in het Wereldkampioenschap Uithoudingsraces en in de 24 Uren van Le Mans. Door deel te nemen aan deze en andere racekampioenschappen in de hele wereld, verzamelen we technische kennis die we van het race- of rallycircuit kunnen vertalen naar de ontwikkeling van nieuwe modellen. Het gaat dan niet alleen over nieuwe generaties van Toyota’s sportieve GR-modellen maar ook over de modellen voor een breder publiek, die wereldwijd door tientallen miljoen mensen worden gekocht.
Design, chassis en uitrusting
De racewagenconcept heeft een indrukwekkend koetswerkdesign met een grote achtervleugel. Hij maakt in grote mate gebruik van sterke maar lichte composietmaterialen voor elementen zoals de brede voor- en achterbumper, de frontsplitter en achterdiffuser, de zijschorten, de buitenspiegelkappen en de achtervleugel. De motorkap is gemaakt van hetzelfde materiaal en beschikt over luchtinlaten met schoepen. De voorruit en zijruiten zijn van plastic gemaakt.
Het chassis van de concept-car heeft een verlaagde voor- en achterwielophanging maar gebruikt originele onderdelen. De BBS-racevelgen met centrale bevestiging zijn geschoeid met racebanden van Michelin. Het remsysteem gebruikt remzadels en -schijven van Brembo Racing en er is ook een race-uitlaat voorzien. Ook het interieur is volledig op de competitie gericht en beschikt over een racedashboard en een racestoel met veiligheidsharnas van OMP. OMP leverde tevens het snel te verwijderen stuurwiel, dat is gemonteerd op een racewagenstuurkolom met schakelhendels. De deuren zijn bekleed met panelen in koolstofvezel en het dashboard omvat een racescherm.
De veiligheidsvereisten van de competitie zijn vervuld door de rolkooi en brandblussers en de brandstof- en remleidingen, de pedaalbox, de batterij en de kabelbundels zijn allemaal ontwikkeld volgens competitienormen.