[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row _builder_version=”3.0.105″][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”] Gauthier Decavele en Kenneth Verte. De namen staan zeker niet op de lijst van routiniers van de Vlaamse regionale autosport. En dat komt omdat de “marathon” nog niet zo lang in het bestand van VAS disciplines staat. En laat dat nu net het onderdeel zijn dat de beide West-Vlamingen het liefste beoefenen. Het was eraan te zien want van bij aanvang van de wedstrijd prijkte hun naam in de voorste gelederen van de tussenstand. En na aankomst in Rekkem, in “Au Beau Jardin”, mochten zij de grootste beker in ontvangst nemen. “Wij blijven trouw aan onze filosofie”, liet Jan Verschaeve van Autostal Hemicuda weten. “De nadruk ligt op vlot rijden. Er moet niet nadrukkelijk worden gezocht naar de controles. Maar ze zijn er wel. Enige oplettendheid is dus wel geboden maar uiteindelijk zal de wedstrijd op de tijd worden beslist. Wie dus verkeerd rijdt zal niet aan zijn vooropgestelde kilometers en bijgevolg zijn tijden komen!” Gestart werd er in Rekkem, aan restaurant “Au Beau Jardin”, tevens ook de aankomstplaats. Her en der wat rijm, een streepje mist vroeg in de ochtend. Maar het is uiteindelijk wel februari… En voor de rest van de dag kregen we een prachtige winterzon, staalblauwe hemel, goed zicht en een milde 10°C. Genoeg dus om iedereen blij te maken. Of bijna iedereen dan. Want Bart Babeliowsky ging na de eerste tussenstop iets te kort door de bocht om een straat in te slaan. De wagen zwiepte met zijn staart. Er stond één boompje… en dat bracht enige wijzigingen aan de voorkant van de Opel Manta… Maar voor het overige waren er weinig dramatische dingen te melden.
Vanderspinnen en Vanoverschelde hele dag aan de leiding
Bij de eerste tussenstop in de buurt van Doornik, “Bush and Trolls” waren het Kurt Vanderspinnen en Bjorn Vanoverschelde in de Ford Cortina die de kleinste puntenlast droegen. Zij telden een kwart puntje voorsprong op Philip en Aswin Pyck, die vooral in de “grote” wedstrijden wel eens schitteren in de Opel Ascona B. Decavele en Verte, die sloten na deel 1 aan op een vierde plaats, net voor het Nederlandse duo Strooper-Guliker, die met de Alfa vorig jaar lang de wedstrijd in handen hadden. Daarna keerde de karavaan richting Waals-Brabant, onder de zuidrand van Brussel. In Braine l’Aleud (’s Gravensbrakel voor wie dat belieft) kwamen de deelnemers terecht op ASAF rallywegen. Bolle en holle wegen met blinde bochten, tractoren, ruiters… Het was opletten geblazen maar het hele peloton meldde zich aan “Chez Torinne”, een iconisch café aan de rand van het bos van “La Houssière”. Bij de autosportliefhebbers is het gekend als rally stopplaats, de sensatiezoekers zullen het kennen als de plaats waar de Bende van Nijvel lang geleden hun Golf GTi vluchtwagens verstopten en in brand staken. Vanderspinnen en Vanoverschelde hadden nog altijd de leiding in handen maar zagen de Volvo Amazone van Decavele-Verthé nu op de 2de plaats. Maar met 3,20 punten voorsprong leek er weinig aan de hand voor Vanoverschelde, toch wel één van de meesters van de regularity.
Marathon: een interessante formule
Tussen de vele mooie wagens (o.a. Austin Healey, Apal, Healey 4C, een mooie R5 Turbo2 en enkele prachtige Lancia Integrale) ook de Toyota Corolla van Bernard Verstraete, gekend autosportjournalist. Handig natuurlijk om hem eens te interpelleren over de discipline Marathon! “Ik reed al de Belgian Westhoek Classic en eerder ook de Ronde door Vlaanderen”, vertelt Bernard. “Het is een interessante formule. Heel wat goedkoper dan de oldtimer wedstrijden onder de nationale BFOV (Delgian Federation for Old Vehicles). Ook toegangelijker omdat je geen BFOV of FIVA pass hoeft te hebben. De formule over de afstand van bijna 400 km op één dag moet ideaal zijn. De combinatie van regelmatigheidstrajecten en finishpunten is plezant.”
Decavele-Verte in de laatste 3 kilometer
De terugkeer naar Rekkem betekende het einde van van de derde etappe, die deels in het donker werd verreden. En daar gaven Vanderspinnen en Vanoverschelde de zege uit handen. én gemiste stempelcontrole en de zege kwam in handen van Decavele en Verte! “Laatste stempel gemist en net geen zege. Vrij frustrerend als je tot de laatste 3 km aan de leiding staat en met 5 strafpunten op slechts 5 seconden eindigt! Het was de enige navigatievalstrik die ik niet had gezien. Misschien heb ik de laatste tijd te weinig regelmatigheidsrally’s gereden?”, liet Bjorn Vanoverschelde weten. Bij de winnaars vinde we de andere zijde van het verhaal. “We hebben de hele dag geen echt probleem gehad”, vertelde Gauthier. “In dit soort wedstrijden mag je nooit opgeven. Niet twijfelen, niet sukkelen en de nodige dosis geluk hebben. Je mag het niet rustiger aan doen omdat je een kleine voorsprong hebt, maar altijd voluit blijven gaan. Zo heb je tijd over voor de ingewikkelde stukken.” Corijder Verte bevestigt. “Normaal rijden we BFOV wedstrijden. Zoektochten zijn niet aan ons besteed. Rijden en ritme houden, dat is ons soort wedstrijden!” Ook nog het vermelden waard is de overwinning van Johan Vanhecke en Bert Werniers met de Volvo 360 bij de categorie Youngtimers. Zij bleven de gehele dag de leiders bij de youngtimers en finishten ruim voor de Peugeot 205 GTi van Jea,-Michel en Pascal Picry. Jan Eysermans en Wim Poulmans vervolledigden er het podium met de Subaru Impreza. De volgende wedstrijd voor de deelnemers aan de VAS Marathon is de Trimard Classic, een nieuwe wedstrijd met vertrekpunt in het West-Vlaamse Langemark op 14 en 15 april. (vas) [/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/02/43WerniersDSC07489.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/02/rdv-uitslag-2018.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]