Home > Circuit > (WTCC+Cup) < (ETCC x 1.6>2.0) : TC1 = WTCR.

(WTCC+Cup) < (ETCC x 1.6>2.0) : TC1 = WTCR.

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

Toerwagens naar de juiste formule?

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/12/33691079705_353f72a7d2_b.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

 

Van 1988 tot 2004 echter verwees de lettercombinatie WTCC naar de World Touring Car Cup, een “bekerwedstrijd” die eens per jaar werd georganiseerd, terwijl de echte competitie op “WK” niveau zich afspeelde in de ETCC, het European Touring Car Championship. Pas in 2005 kwam er een nieuwe doorstart van het WTCC, dat de reglementering van het ETCC overnam. De grote namen werden Andy Priaulx (BMW Team UK) en “mister WTCC” zelve, Yvan Muller die titels behaalde met Seat en Chevrolet. In 2011 vaardigde het WTCC zijn eigen regels uit met de invoering van de 1.6-liter formule, die de 2-liter krachtbronnen naar de achtergrond verwezen.

Maar de interesse taande. De invoering van de TC1 regels in 2014 konden de serie niet meer redden, temeer daar één van de sleutelfiguren, Marcello Lotti, ondertussen een eigen richting was uitgegaan met de TCR. Noch de aanwezigheid van een grote constructeur als Citroën, of een legende als Sébastien Loeb konden de teloorgang stoppen. De kosten voor het runnen van een WTCC op WK niveau zijn simpelweg te hoog, de privé-teams konden geen rol meer spelen en Citroën domineerde met Jose-Maria Lopez vanaf 2014 tot op het saaie af. De publieke belangstelling verdween en na het afgelopen, bleke seizoen komt er dus opnieuw een koerswijziging in het WTCC, dat nu WTCR wordt. Volvo deed er zijn voordeel mee in dit allerlaatste seizoen van het WTCC met de rijderstitel voor Björk en de constructeurstitel.

Voro volgens seizoen liggen alle mogelijkheden opnieuw open…

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/12/33566256261_441e2cb851_b.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

Het WTCC slaat met het toepassen van het TCR concept een andere weg in. Niet voor het eerst overigens want de geschiedenis van de toerwagen-racerij is een moeizaam proces, quasi van bij de wieg van het racen zelf… Een klein beetje geschiedenis.

Racen met wagens die een perfect evenbeeld zijn van wat er in de showroom wordt verkocht heeft het publiek altijd al aangesproken. De FIA effende het pad in 1954 met de invoering van de regels voor de FIA Groep 2 wagens. Maar zoals al dikwijls het geval was geweest, lag de wieg van het racen met toerwagens in het Verenigd Koninkrijk. Saloon Car races werden er na het einde van de tweede wereldoorlog zeer populair. Ken Gregory startte er in 1958 een nationaal kampioenschap omdat hij toerwagenraces op nationaal niveau wilde houden. Het zou de constructeurs een platform bieden waarop ze hun producten konden tonen aan het brede publiek. Het BTCC, Britse toerwagekampioenschap, was geboren. Op internationaal vlak veranderde de situatie in 1961. Met de nieuwe (1500cc) regels voor de F1 en de teloorgang van het kampioenschap voor Sportwagens, vervangen door de GT’s in 1962, kwam de doorbraak van de Groep 2 (verbeterde productiewagens). Het waren de gloriedagen van de Austin Mini’s, de Fiat 500 Abarth, de BMW 1800Ti, Alfa Romeo Giulia, Lotus Cortina en Ford Mustang.

Vanaf 1968 werden ook de Groep 5 wagens toegelaten in het Europese kampioenschap. De Porsche 911 kwam erbij, maar ook de Ford Escorts, BMW 2002…en de helden van de toerwagenracerij stonden op: Dieter Quester, Gijs Van Lennep, Toine Hezemans, Hubert Hahne… Vanaf 1970 werden de toerwagenraces og soepeler en zagen we echte pk-bommen als de Ford Capri en de BMW 3.0 CSL. Het leidde in 1976 tot een nieuwe “Annex J”, met veel strengere regels, en een afsplitsing van Groep 2, bedoeld voor de privéteams en niet-fabrieksrijders, binnen een ETCC (Europees Toerwagenkampioenschap). De bedoeling was dat Groep 5 een silhouettereeks werd voor de fabrieksteams, maar die formule sloeg nooit aan. De jaren 1976-1981 zagen wel toerwagen grootheden als Helmut Kelleners, Johnny Cecotto, Harald Ertl, Andy Rouse en onze eigen Eddy Joosen en Pierre Dieudonné het tegen elkaar opnemen op iconische wagens als de Alfa Romeo GTV, Jaguar XJ 12 en in een later stadium de BMW 635 CSI.

In 1982 werd de autosport grondig hervormd. De oude indeling in de FIA groepen werd vervangen door een nieuwe letteraanduiding. Toerwagenracerij werd voortaan gehouden met wagens uit de Groep A, met een productieaantal van 5000 stuks maar een vrij soepel reglement naar versnellingsbakken en remmen. Het werd de tijd van de droomwagens met de BMW 528, Jaguar XJ-S, en nog later de Volvo turbowagens en de Sierre RS500. Het was meteen de vinger op de wonde in het nieuwe reglement want na een “pre-serie” van 500 stuks konden de wagens al gehomologeerd worden! IN 1987 werd dan voor het eerst een echt wereldkampioenschap in het leven geroepen. Het was in wezen het Europese kampioenschap (ETCC) aangevuld met enkele races als de Bathurst 1000. Constructeurs als Alfa Romeo, BMW en Ford gaven present. De Italiaan Roberto Ravaglia won op een M3 voor Schnitzer Motorsport.

 

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.72″ show_title_and_caption=”on” show_pagination=”off” gallery_ids=”11853,11848,11849,11851,11852,11847″ fullwidth=”on” orientation=”landscape” zoom_icon_color=”#dd0000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” background_layout=”light” border_style=”solid” /][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/12/33311335790_0181c9f281_b-1.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/12/32848192504_3717e0e1d0_b.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/12/33691079705_353f72a7d2_b.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/12/03717016_1385-800×533.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

Lijst WTCC kampioenen
1987 Roberto Ravaglia (Schnitzer Motorsport/BMW M3)
1993 Paul Radisich* (Ford Team Mondeo/Ford Mondeo)
1994 Paul Radisich* (Ford Team Mondeo/Ford Mondeo)
1995 Frank Biela* (Racing Organisation Course/Audi A4 Quattro)
2005 Andy Priaulx (BMW Team UK/BMW 320i)
2005 Marc Hennerici** (Wiechers-Sport/BMW 320i)
2006 Andy Priaulx (BMW Team UK/BMW 320si)
2006 Tom Coronel** (GR Asia/SEAT León)
2007 Andy Priaulx (BMW Team UK/BMW 320si)
2007 Stefano D’Aste** (Wiechers-Sport/BMW 320si)
2008 Yvan Muller (SEAT Sport/SEAT León TDI)
2008 Sergio Hernández** (Proteam Motorsport/BMW 320si)
2009 Gabriele Tarquini (SEAT Sport/SEAT León 2.0 TDI)
2009 Tom Coronel** (SUNRED Engineering/SEAT León 2.0 TFSI)
2010 Yvan Muller (Chevrolet RML/Chevrolet Cruze LT)
2010 Sergio Hernández** (Proteam Motorsport/BMW 320si)
2011 Yvan Muller (Chevrolet RML/Chevrolet Cruze 1.6T)
2011 Kristian Poulsen** (Liqui Moly Team Engstler/BMW 320 TC)
2012 Robert Huff (Chevrolet RML/Chevrolet Cruze 1.6T)
2012 Norbert Michelisz** (Zengo Motorsport/BMW 320 TC)
2013 Yvan Muller (Chevrolet RML/Chevrolet Cruze 1.6T)
2013 James Nash** (bamboo-engineering/Chevrolet Cruze 1.6T)
2014 José María López (Citroën Total WTCC/Citroën C-Elysée WTCC)
2014 Franz Engstler** (Liqui Moly Team Engstler/BMW 320 TC)
2015 José María López (Citroën Total WTCC/Citroën C-Elysée WTCC)
2015 Norbert Michelisz** (Zengõ Motorsport/Honda Civic WTCC)
2016 José María López (Citroën Total WTCC/Citroën C-Elysée WTCC)
2016 Mehdi Bennani** (Sébastien Loeb Racing/Citroën C-Elysée WTCC)
2017 Thed Björk (Polestar Cyan Racing/Volvo S60 Polestar)
2017 Tom Chilton** (Sébastien Loeb Racing/Citroën C-Elysée WTCC)

* = World Touring Car Cup
**= winnaar Independent Trophy voor privérijders

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
Het WTCR is geboren
Björk en Volvo de laatste wereldkampioenen van 2017!
Björk en Volvo op titelkoers
Guerrieri met laatste WTCC pole van 2017