[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
De tijd van de dikke brullende motoren loopt overal ter wereld stilaan op zijn einde. Ook de “Formule 2” gooit in 2018 het nog overblijvende deken van de “GP2” van de schouders. Het meest in het oog springende zal het nieuwe Dallara chassis zijn, met de gevreesde “HALO”. De beschermring over de cockpit zal echter een gegeven worden dat ook in de Formule 1 zal te zien zijn.
Maar er zijn ook belangrijke ontwikkelingen onder de motorkap. De nieuwe krachtbron, nog steeds ontwikkeld door Mecachrome, het Renault onderaannemersbedrijf, wordt 600cc kleiner, maar krijgt wel een turbo! De mooie en racy klinkende vierliter V8 verdwijnt en wordt vervangen door een 3.4-liter V6 Turbo.
En dat heeft zo zijn gevolgen. Acceleratie en topsnelheid blijven quasi gelijk maar er zal een hoop koppel beschikbaar komen. De oude V8 telde 612 paarden op 10.000 toeren… En dat wordt een manege van 620 pk die al beschikbaar zijn op 8750 t/min! Het levert maximaal 600 Newtonmeter aan koppel en dat is toch 100 Nm meer dan de oude motor.
Op 14 februari 2018 krijgen we de shakedown van de 2018 F2-wagen op Magny Cours. Een paar weken later kunnen de teams die dan proberen op Paul Ricard, een nieuw circuit op de F1, en dus ook F2 kalender. De andere voorseizoenstests gebeuren Sakhir.
De oude Dallara-Mecachrome V8 zagen en hoorden we voor het laatst tijdens de afgelopen tests op Abu Dhabi
(foto’s/afbeeldingen: fiaformula2)
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/12/f2-car-specs.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
- 4/02/2018 Shakedown Magny-Cours
- 06-08/03/2018 test Le Castellet
- 21-23/03/2018 test Sakhir
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]