Home > #Hoofdnieuws > 20 jaar Formule 3.5

20 jaar Formule 3.5

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

De World Series V8 3.5 was de laatste reïncarnatie van de Formule V8 3.5. De geboorte van de serie gaat ver terug, vanuit de Telefonica World Series, naar de World Series “by Nissan” om daarna 11 jaar lang in zijn meest succesvolle vorm te verschijnen: de World Series “by Renault”. Na het terugtrekken van Renault werd het dan World Series V8 3.5. Nog maar vorig jaar verklaarde de FIA de “Formula V8 3.5” als een van de grootste autosportcategorieën en opwaardeerde het in zijn puntensysteem voor het verkrijgen van een FIA Superlicentie. Eén jaar later plooien de organisatoren echter baggage en valt het doek over een periode in de autosport.

Er loopt een rode draad doorheen al deze series. De oorsprong en de organisatie waren en bleven…Spaans. De “World Series” in al zijn vormen waren in wezen een Spaans kampioenschap onder de organisatie van RPM, de vennootschap opgericht door Jaime Alguersuari, voorzitter van de Catalaanse autosportbond (en vader van Formule Renault rijder en latere F1 rijder Jaime “junior”). Tussen 1991 en 1997 vond de serie zijn oorsprong in het Spaanse Formule Renault kampioenschap. Dat ging in 1998 op in de World Series by Nissan. De wagens, Coloni chassis met tweeliter Nissan SR20 van 160 pk, werden in 2002 vervangen door de krachtigere bolides gebouwd door Dallara met 2.6-liter V6 Nissan VQ30 van 425 pk. Het kampioenschap ging onder verschillende (Spaanse) sponsornamen zoals Open Telefonica series, Fortuna, Superfund… De kampioenen Marc Gené, Fernando Alonso, Franck Montagny, Ricardo Zonta en Heikki Kovalainen stroomden snel door naar de hogere regionen van Formule 3000 en Formule 1. Dat plaatste de serie in de kijker.

Ondertussen zette het Franse Renault moederhuis een eigen top-éénzitter serie op poten met de Formula Renault V6 Eurocup, onder een overeenkomst met de sportzender Eurosport voor hun “superweekends” die ook races zagen van het Europese Toerwagen kampioenschap en de FIA GT. De serie liep in 2004 en 2003. Zij gebruikten een Tatuus chassis met de V6 Renault V4Y RSvan 370 pk met als basis een Nissan 3.5-liter blok. Geen verrassing want Renault en Nissan waren sinds 1999 strategische partners en sindsdien kocht Renault zich steeds dieper in bij de Japanse constructeur. Hun kampioenen de Argentijn José María López (2003) en de Zwitser Giorgio Mondini (2004), liepen minder in de kijker dan de concullega’s uit de Spaanse serie.

Renault boorde een goudmijn aan

De overeenkomst tussen Renault en Eurosport liep af einde 2004. En uiteindelijk werd één en één bij elkaar opgeteld. De Formule Renault V6 Eurocup verdween, werd herdoopt in de Formula Renault 3.5, de topserie binnen de World Series, die nu “by Renault’ werden. Renault Sport en RPM werkten samen en het eerste seizoen werd gelanceerd in 2005 met de Formule Renault 3.5 als blikvanger en de demoritten van de Renault Formule 1 wagens als publiekstrekker. Renault boorde de goudmijn aan met de gratis toegankelijke evenementen die voor Renault vooral gigantische reclame uithangborden werden. Niet alleen werden de evenementen ware volksfeesten (van de wedstrijd op Zolder in 2006 werd er gefluisterd dat er 91.000 toeschouwers kwamen opdagen!), ook het niveau van de Formule Renault 3.5 werd een referentie in de autoportwereld. De serie werd gelinkt aan de namen van Fernando Alonso, Robert Kubica en vooral…Sebastian Vettel. Ietwat vreemd want uiteindelijk haalde de Duitser maar één zege en werkte nooit zijn seizoen 2007 af maar gaf de voorkeur aan een rol als testrijder bij BMW F1. De rest is geschiedenis.

Eén ommezwaai kwam er nog, toen even over het muurtje werd gekeken naar de Italiaanse Euro F3000 en het Dallara T12 chassis in 2012 de Zytek V8 motor kreeg met 530 pk. In 2015 trok Renault zich echter terug, om budgetair-marketing technische redenen. Jaime Alguersuari en RPM Racing namen de serie over maar hun plaats als ’toeleveringscategorie’ voor de F1 leek verloren te gaan. In 2017 werd dan het geweer van schouder gewisseld en ingezet op de World Endurance (WEC). Maar vorige week, bij de seizoenssluiter in Bahrain, moesten de organisatoren vaststellen dat er gewoon te weinig interesse was voor deze éénzitterserie. Na bijna 20 jaar komt er dus een einde aan de Formule 3.5

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

DE KAMPIOENEN FORMULE 3.5
1998 World Series by Nissan Marc Gené (SPA)
1999 World Series by Nissan Fernando Alonso (SPA)
2000 World Series by Nissan Antonio García (SPA)
2001 World Series by Nissan Franck Montagny (FRA)
2002 World Series by Nissan Ricardo Zonta (BRA)
2003 World Series by Nissan Franck Montagny (FRA)
2004 World Series by Nissan Heikki Kovalainen (FIN)
2005 Formule Renault 3.5 Series Robert Kubica (POL)
2006 Formule Renault 3.5 Series Alx Danielsson (ZWE)
2007 Formule Renault 3.5 Series Álvaro Parente (SPA)
2008 Formule Renault 3.5 Series G. van der Garde (NED)
2009 Formule Renault 3.5 Series Bertrand Baguette (BEL)
2010 Formule Renault 3.5 Series Mikhail Aleshin (RUS)
2011 Formule Renault 3.5 Series Robert Wickens (CAN)
2012 Formule Renault 3.5 Series Robin Frijns (NED)
2013 Formule Renault 3.5 Series Kevin Magnussen (DEN)
2014 Formule Renault 3.5 Series Carlos Sainz jr. (SPA)
2015 Formule Renault 3.5 Series Oliver Rowland (GBR)
2016 Formule V8 3.5 Tom Dillmann (FRA)
2017 World Series Formule V8 3.5 Pietro Fittipaldi (BRA)

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

180.000 = het grootste toeschouwersaantal op één meeting van de World Series by Renault. Dat was op het Circuit Bugatti van Le Mans in 2005. Renault verzorgde er éénmalig een F1 demo met twee F1 wagens en dat kon het Franse publiek wel smaken.

6.131.300 = het totaal aantal toeschouwers die in 11 seizoenen de races van de Formule Renault 3.5 bijwoonden op circuit, een gemiddeld bezoekersaantal van 77.643

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

De Formula Renault 3.5 in cijfers

0 – Nul.
…was de prijs van de toegangstickets voor de World Series by Renault meetings

1 – rijder
Robin Frijns was de enige rijder die opeenvolgend de 2.0 categorie won en daarna 3.5-liter kampioen werd

5 – Spaanse circuits
Spanje was het meest bezochte land. Er werd gereden op vijf verschillende circuits: Bilbao, Circuit de Barcelona-Catalunya, Circuito de Jerez, Motorland Aragón en Circuit de la Comunitat Valenciana

9 – Hongarije
De Hungaroring was de meest bezochte omloop en kwam negen keer voor op de kalender van de World Series by Renault

12 – 23
In twaalf landen werd er ooit een wedstrijd Formule Renault 3.5 wedstrijd gehouden en daarbij werden 23 Europese circuits aangedaan

17 – F1 rijders
…vonden via de Formula Renault 3.5  de weg naar de F1

79 – Meetings
…werden door Renault en RPM georganiseerd tussen 2005 en 2015

187 = het aantal races dat tussen 2005 en 2015 gehouden werd in de Formula Renault 3.5 Series,

227 = rijders namen ooit de start in minstens één race van de Formula Renault 3.5 Series

530 = het aantal pk dat de Formule Renault 3.5 bolides afleverden

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” text_text_color=”#022068″ border_style=”solid”]

Belgen met wisselend succes in de Formula Renault 3.5

David Sterckx (1999)
Sterckx reed drie weekends bij het Franse G-TEC team in de World Series by Nissan. Hij scoorde geen punten.
Sterckx keerde zich later naar andere series als F3, GT racerij en uiteindelijk GRC (Global Rallycross)

Bas Leinders (2002-2003)
Met het Belgische team KTR haalde hij verschillende overwinningen in de World Series by Nissan in 2002 en haalde de derde plaats in het kampioenschap. In 2003 stapte Bas Leinders over naar het Spaanse Racing Engineering en streed tot het einde van het seizoen tegen Frank Montagny en Heikki Kovalainnen voor de titel. Hij werd opnieuw derde in het kampioenschap.
Leinders haalde een contract binnen als testrijder voor Minardi in de F1 maar kreeg nooit een actief zitje. Hij reed daarna met wisselend succes in GT races en werd autosportcommentator voor de televisie.

Frederic Vervisch (2005)
De Kortrijkzaan kwam als Frans vicekampioen Formule 3 aan in het Italiaanse team GD Motorsport. Al snel werd duidelijk dat het bij de Italianen een kwestie was van “take the money and run”. Met minderwaardig materiaal kon Vervisch geen enkel punt halen in de 4 weekends die hij spendeerde bij GD.
Vervisch haalde nog diverse titels in de éénzitters (F3, F.Atlantic…) maar wisselde achteraf naar de GT racerij. Hij is nu een gewaardeerde rijder in de Blancpain GT series

Jerôme D’Ambrosio (2006)
kwam niet verder dan 4 races voor Tech1 in 2006, zonder noemenswaardige resultaten
D’Ambrosio ging later naar de GP2, haalde er overwinningen en werd in 2011 de eerste Belgische F1 rijder in 17 jaar. Anno 2018 zet hij zijn carriere voort in de electrische Formula e.

Gregory Franchi (2006)
reed een seizoen bij Prema in 2006, maar noteerde slechts één podium (Monaco) in een voor het overige puntenloos seizoen
Franchi reed nadien in diverse GT series en enduranceraces (o.a. Belcar)

Bertrand Baguette (2007-2009) – kampioen 2009
De rijder uit Thimister-Clermont, in de buurt van Verviers, zou de enige Belg zijn die een titel behaalde in de Formule Renault 3.5. Baguette debuteerde met het Belgische KTR in 2007 voor wat in essentie een leerjaar was. In 2008 wisselde hij naar het gerenommeerde Draco Racing en in 2009 haalde hij de titel binnen na een uitstekende 2de seizoenshelft.
Baguette kreeg wel een F1 test maar nooit een actief zitje. Hij reed met wisselend succes Indy Cars en spendeerde de afgelopen jaren veel tijd in Japan waar hij Superformula rijdt en SuperGT. In de Formule Renault 3.5 wist hij 6 overwinningen te halen

Stoffel Vandoorne (2013)
Vandoorne kwam als regerend Europees kampioen in de 2.0 naar het sterke Fortec team. Hij vocht het hele seizoen met Kevin Magnussen voor de titel maar strandde uiteindelijk op de 2de plaats, ondanks 9 overwinningen.
Vandoorne werd de succesvolste Belg in éénzitterij sedert jaren. Hij ging door naar de GP2 en de Formule 1 waar hij veel indruk maakt op de diverse waarnemers.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
Rene Binder met de laatste…
World Series pole’s voor Binder en Isaakyan
World Series 3.5 V8 trekt stekker eruit!
In een notendop: GP3 – F2 – WS3.5 V8