Gisteren meldde Nissan dat ze zouden toetreden tot de Formula E. De vraag was dan…wie gaat er weg? En dat wordt nu dus duidelijk : Renault verlaat de Formule E aan het einde van het vierde seizoen
Renault zal zijn middelen concentreren om zijn ambitieuze Formule 1-doelstellingen te realiseren en zal zich blijven inzetten in de autosport via de Alliantie met Nissan. Renault en Nissan zullen blijven samenwerken om een geleidelijke overgang te verzekeren en voort te bouwen op de reeds bestaande expertise en ontwikkeling.
Renault bevestigt vandaag dat het merk zich aan het einde van Seizoen 4, in juli 2018, zal terugtrekken uit de Formule E. Het team Renault e.dams, de partner van het eerste uur, haalde eind juli 2017 zijn derde opeenvolgende FE-titel binnen in Montréal (Canada) en bereidt zich momenteel voor op zijn vierde seizoen in de discipline.
“We hebben fantastische momenten beleefd tijdens de eerste drie jaar in de Formule E en kijken ernaar uit om het vierde seizoen aan te vatten in de erg stabiele omgeving van Renault e.dams,” zo verklaarde Thierry Koskas, Commercieel Directeur van de Renault-groep. “Als pionier van het segment van de elektrische voertuigen hebben we heel wat ervaring opgedaan met uiterst performante EV’s en energiebeheer, ervaring die onze klanten rechtstreeks ten goede komt. Na het vierde seizoen zal Renault zijn middelen concentreren op zijn erg ambitieuze Formule 1-doelstellingen en zal het merk zich blijven inzetten in de autosport via de Alliantie met Nissan.
Renault-Nissan-Mitsubishi was halfweg dit jaar (2017) de grootste autogroep ter wereld. Samen beheren de leden van de Alliantie een uniek model, gebaseerd op samenwerking en de optimalisering van synergieën om hun competitiviteit te verhogen zonder daarbij te raken aan de eigenheid van elk merk. Daardoor vallen bepaalde functies tussen Renault en Nissan samen: ontwikkeling, productie en logistiek, aankoop en human resources. Zo wil de Alliantie de samenwerking tussen Renault, Nissan en Mitsubishi Motors versnellen op het vlak van platformen, motoren en nieuwe technologieën voor elektrische, autonome en geconnecteerde voertuigen. “Dankzij de Alliantie kunnen onze ingenieurs gegevens delen ten voordele van alle merken. Onze competitiestrategieën diversifiëren en tegelijk profiteren van de ervaring die we opdoen met onze sportieve programma’s is een van de hefbomen die de Alliantie biedt,” voegt Thierry Koskas toe.
Rekening houdend met het concurrentieniveau binnen deze omgeving zullen Renault en Nissan nauw samenwerken om een geleidelijke overgang te verzekeren en voordeel te halen uit de reeds bestaande expertise en ontwikkeling.
Renault kan terugblikken op een lang erfgoed in de autosport. In de Formule 1 behaalde de constructeur maar liefst elf pilotentitels en twaalf constructeurstitels, sleepte hij 172 zeges in de wacht met 24 verschillende piloten en eindigde hij 486 keer op het podium.
Het merk won ook de drie edities van het Wereldkampioenschap Formule E die de FIA tot op heden heeft georganiseerd in samenwerking met Renault e.dams. Ook domineerde Renault de 24 Uren van Le Mans 1978 en won het merk verscheidene manches in het Wereldkampioenschap Rally.
(pers)