In de Grote Prijs van de Verenigde Staten was het Lewis Hamilton en Mercedes die de bekers mochten ontvangen uit de handen van ex-president Bill Clinton en atletieklegende Usain Bolt. Hamilton liet er niet veel gras over groeien nadat Sebastian Vettel met de Ferrari bij het vallen van de vlag een betere start nam en aan de kop ging. Maar onmiddellijk bij het openen van het DRS venster ging de Brit naar de leiding en verdween resoluut aan het einder. Het circuit in Austin is breed, wat tot uitremmaneuvers en inhalen uitnodigt…en de DRS stak natuurlijk ook een handje toe. Het leverde her en der wel enige inhaalbewegingen op. Gelukkig maar want voor het overige bestond deze Grote Prijs toch maar uit door DRS geïnspireerde en door de teams georchestreerde inhaalbewegingen. Al waren er uitzonderingen. Het mooie duel tussen de Red Bull van Ricciardo en de Mercedes van Bottas bijvoorbeeld in de beginfases van de wedstrijd. Of de begeesterde inhaalrace van Max Verstappen op de andere Red Bull.
Vooraan reed Lewis Hamilton weer op een andere planeet. Na zijn pitstop mocht Vettel even een glimp opvangen van de Mercedes, maar nog voordat de Duitser zijn aanval in stelling had gebracht was de Brit alweer aan de horizon verdwenen. Ferrari gooide dan maar de bandenstrategie om en dat leek te werken. Vettel haalde nog Bottas in en mocht vrijuit Raikkonen passeren waarna in de eindfases van de wedstrijd hij seconden per ronde inliep op Hamilton. Maar het was allemaal een beetje “too little, too late”… te weinig en veel te laat. De Ferrari strategie kostte ei zo na nog een podium aan Raikkonen, want Verstappen kwam in de laatste ronde als een kanonskogel aangevlogen en ging de Ferrari bij de eerste gelegenheid voorbij. Max had daartoe wel het circuit afgesneden en dus was het verdict “leaving the track and gaining an advantage”… 5 seconden penalty dus en weg podium.
Stoffel Vandoorne reed met de McLaren Honda een zeer behoudende race. Hij moest het doen met een vreemdsoortige bandenstrategie met een stint in supersoft met daarna softs…. en dat terwijl de keuze van softs en ultrasofts duidelijk de betere bleek. aanvankelijk leek hij op de puntenzone af te stevenen maar zijn bandenstop sloeg hem ver terug, naar de dieptes van het klassement. Daarna klom hij gestaag op en profiteerde van enkele uitvallers, maar uiteindelijk bracht hij teveel tijd door onder de achtervleugel van Grosjean. Toen die eindelijk door zijn banden zat en wegdeemsterde kwam plots Lance Stroll in de Williams aanzetten en die snoepte in de laatste ronde nog zijn plaats af. 13de eindpositie dus voor Stoffel, netto opbrengst: nul punten.
Vooraan haalde Hamilton de zege en bezorgde daarmee Mercedes zijn 4de wereldtitel bij de constructeurs. Vettel en Raikkonen mochten mee op het podium maar de situatie begint er voor het Ferrari kamp benard uit te zien. Hamilton leidt immers met 331 punten. Vettel volgt met 265, voor Bottas (244). Stoffel Vandoorne bezet met 13 punten de 15de plaats. Nog drie wedstrijden zijn er te gaan en dus zijn er maximaal nog 75 punten te halen. De kansen beginnen er voor Vettel wel heel bleek uit te zien.
foto: amgmercedesf1