[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
De startvolgorde
Lewis Hamilton (Mercedes) – 1’30″076
Kimi Raikkonen (Ferrari) – 1’30″121
Max Verstappen (Red Bull) – 1’30″541
Daniel Ricciardo (Red Bull) – 1’30″595
Valtteri Bottas (Mercedes) – 1’30″758
Esteban Ocon (Force India) – 1’31″478
Stoffel Vandoorne (McLaren) – 1’31″582
Nico Hulkenberg (Renault) – 1’31″607
Sergio Perez (Force India) – 1’31″658
Fernando Alonso (McLaren) – 1’31″704
Felipe Massa (Williams) – 1’32″034
Jolyon Palmer (Renault) – 1’32″100
Lance Stroll (Williams) – 1’32″307
Carlos Sainz (Toro Rosso) – 1’32″402
Pierre Gasly (Toro Rosso) – 1’32″558
Romain Grosjean (Haas) – 1’33″308
Kevin Magnussen (Haas) – 1’33″434
Pascal Wehrlein (Sauber) – 1’33″483
Marcus Ericsson (Sauber) – 1’33″970
Sebastian Vettel (Ferrari) – geen tijd
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Het werd een mooie zaterdag voor Stoffel Vandoorne, met weinig problemen en een uitstekende 7de uitgangspositie voor zijn allereerste wedstrijd in Sepang, Maleisië.
Deze ochtend werkte Mclaren nog een goede vrije training af, waarbij vooral getracht werd de opgelopen (regen)achterstand van gisteren in te halen. Na een test met de “medium” band en enkele pitstop oefeningen deed Stoffel een run met de Option band (de keuze bij uitstekl voor dit circuit met nieuwe asfaltlaag) en lukte een 1:33.321, 10de tijd, één plaatsje beter dan Alonso.
Ook de vrije trainingen gingen van start onder een zinderende hitte (31°C) en met nieuwe Optie-banden zette Vandoorne een 1:32.838, voldoende om naar de Q2 over te gaan. Drama was er voor Vettel, die elektronika-problemen kende in de laatste vrije training. Bij Ferrari trachtte men de krachtbron (de laatste “joker” voor Vettel) te wisselen voor de kwalificatie, maar reeds tijdens zijn installatieronde kreeg Vettel last van een overslaande motor. Uiteindelijk gooide men bij Ferrari de handdioek in de ring. Des te meer pijnlijk aangezien aartsrivaal Hamilton de tabellen topte in Q1.
In Q2 vertoefde Stoffel Vandoorne aanvankelijk op de 7de positie, maar zakte daarna weg naar een 11de plaats naarmate meer concurrenten een tijd zetten. Uiteindelijk redde hij de zaken met een laatste run en 1:31.848, 9de tijd. Vooraan zette Raikkonen de besttijd, als troost voor de Ferrari’s. Met een 1:32.010 nam ook Alonso de horde van de Q2.
Beide McLarens gingen in Q3 de baan op met gebruikte Option banden maar zetten een goede referentietijd neer. Stoffel met 1:31.889, opnieuw sneller dan Alonso, haalde aanvankelijk een 8ste positie, slechts een halve seconde achter de Force India met Mercedes motor van Ocon, die op nieuwe Options was gestart.
Met nog twee minuten te gaan in de kwalificatiesessie was het hoog tijd om Vandoorne dus met nieuwe Options op de baan te sturen. Zoals het al zo dikwijls wordt gespeeld in de moderne F1, kwam het dus neer op deze laatste ronde, die Stoffel begon met een goede 30 seconden op de klok. 1:31.582 was het resultaat, 7de positie en opnieuw voor Alonso, die ondanks een verbetering niet los kwam van de 10de plaats.
Vooraan zette Lewis Hamilton 1:30.076 in de Mercedes en hij kaapte daarmee met een haarbreedte de pole weg, want Raikkonen (in goede doen) kwam maar 45 duizendste te kort om Hamilton te counteren. Beide Red Bulls, Verstappen voor Ricciardo, zetten zich voor de andere Mercedes van Bottas. Vettel start uiteraard als laatste.
Nu hopen op de bevestiging voor Stoffel, morgen, tijdens de race.
(foto’s: McLaren)
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]