Home > #Hoofdnieuws > Tobi Vandenberghe opent E-Rally palmares

Tobi Vandenberghe opent E-Rally palmares

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Het lijkt al een eeuwigheid geleden, toch is het nog maar sedert afgelopen weekend dat de eerste E-Rally, in het kader van de Omloop van Vlaanderen, zijn beloop kende. Een nieuw gegeven, waarmee de organisatie (KAMV) een alternatieve benadering wil aanbreken. De uitslag en de fotogalerij vindt u onderaan deze pagina.

Gekozen werd voor het concept van een “regularity” rally, waarbij een opgelegd gemiddelde dient te worden gevolgd door de deelnemers. Wie dit gemiddelde weet te benaderen of te houden, wordt beloond. De anderen, die rapen strafpunten. Onder de ingeschrevenen toch heel wat bekenden. Vooreerst natuurlijk Jimmy McRae (Hyundai Ioniq). De Schotse veteraan komt, op uitnodiging van Stephen Vankemmel, al jaren naar de West-Vlaamse rally’s. Maar ook Europees Parlementslid Tom Vandekendelaere (bijgestaan door rallyrijder Ruben Wostyn op een Hyundai Ioniq), en andere rallyduo’s zoals Dirk Depuydt-Nico Verhelst, Bram Fonteyne met Nico Deboot (Volvo XC90 EV), Jan Verschaeve en Joan Devolder (Audi Q7 E-tron), Dominiek en Mark Kindt (Citrioën E-Mehari) en natuurlijk voormalig Belgisch vicekampioen bij de Historics: Tobi Vandenberghe met Bjorn Verhamme in de Opel Ampera E.

Voor de wedstrijd werden de diverse proeven van het BK Rally verdeeld in meerdere sectoren (met elk hun “flying finish”), die dienden te worden afgewerkt met wisselende gemiddelde snelheden. “Ik mis de snelheid”, vertelde Jimmy McRae, “het is een hele opgave om de gemiddelden te berekenen. Van bij de start heb je maar enkele seconden om je gemiddelde vast te stellen en dat te beseffen. En het is cumulatief, want enige achterstand wordt altijd uitgesmeerd over het ganse traject, wat dan zijn weerslag heeft op het gemiddelde voor de rest van de proef.” Het geeft mooi de uitdaging weer die de deelnemers kregen voorgeschoteld.

De rijders met een uitgebalanceerd evenwicht tussen “rallyrijden” en “rittensport” haalden de beste resultaten. Veel rijders lieten zich in de aanvangsproeven vangen aan een te hoog tempo, het compensatierijden zorgde dan weer voor te trage aankomsttijden in de volgende proeven… Maar Tobi Vandenberghe, zelf rallyrijder en voormalig regionaal kampioen in de rittensport kent het spelletje met gemiddelden en tripmasters natuurlijk goed. Hij beheerste van bij aanvang de debatten. Hij won met in zijn spoor debutant Tom Vandenkendelaere en de andere ‘rittensport’ sterke teams van Bram Fonteyne en Jan Verschave.

Tobi Vandenberghe en Bjorn Verhamme staan als eerste op de “elektrische” zegelijst en openden misschien een nieuwe periode binnen het rallygebeuren.

(foto’s: omloopvanvlaanderen facebook)

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Rij”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/09/Omloop-van-Vlaanderen-erally-resultaten.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Rij”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_gallery admin_label=”Galerij” gallery_ids=”7834,7837,7838,7839,7840,7841,7842,7843,7844,7845,7846,7847,7848,7849,7836″ fullwidth=”on” orientation=”landscape” show_title_and_caption=”on” show_pagination=”on” background_layout=”light” auto=”on” auto_speed=”3000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” text_text_color=”#036cc1″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Traag rijden is dus moeilijk

Het Electric Motorsport Team, met Filip Dewulf en Kurt Maes,  werd vooraf getipt als een kanshebber voor deze 1ste editie van E-Rally, gezien hun voorgaande ervaring in rally, rittensport en regularity. Maar het pakte anders uit. De 8ste positie was hun deel. Het team vertrok een aan te hoog tempo op de proeven De Ruiter en Beveren, wat een te hoog gemiddelde opleverde. De tripmaster was blijkbaar niet in orde en niet correct afgesteld, zo bleek. Op zaterdagochtend ging het tempo naar beneden.  “Traag rijden is dus moeilijk”, gaf piloot Filip mee. “Wij moeten in deze discipline nog veel leren, maar al doende leert men. Om beter te doen, moeten wij nog eens terugkeren, dus hopen wij dat de organisatie volgend jaar opnieuw een E rally organiseert”, verklaarde copiloot Kurt op het eindpodium.
(pers)

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
Extreme E: Spark Technology ontwikkelt elektrische SUV
VAS: Opnieuw hybride nulwagen in Moorslede
Elektrische formules trekken Belgen aan
Belgische Solar Team naar extreme Carrera Solar Atacama