[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Het Criterium blijft bloeien. In Roeselare staan er opnieuw 33 wagens aan de start van de Omloop, een welkome aanvulling van de effectieven voor de organisatie.
Zegekandidaten zijn er voldoende in Roeselare, en voor het kampioenschap scoort ieder ook nog eens in de (talrijke) klasses binnen het Criterium. Maar we mogen ervan uitgaan dat de favorietenrol is weggelegd voor de leider in de Criterium tussenstand: Stefaan T’Joens, vergezeld van Olivier Balcaen op de Mégane RS. De nieuwbakken VAS Divisie 1-2 kampioen scoorde al de volle pot in de Haspengouw en de Sezoens, en markeerde ook nog een zege in de klasse tijdens de TAC. Op zijn eigen West-Vlaamse wegeltjes zal T’Joens een sterke zegekandidaat zijn.
Weerwerk moet er komen van Limburger Philip Lommers. Met de BMW E36 de grote winnaar in de TAC maar een puntenloze Haspengouw wees hem op achtervolgen aan en in de Sezoens moest hij (ondanks de zege binnen de klasse) de winst naar T’Joens laten gaan.
Deze beide kemphanen zitten echt wel in de vlucht. De rest van de rijders vechten om de pelotonsspurt. Die wordt aangetrokken door twee zegekandidaten: Eddy Buntinx, met de Saxo steeds een factor om rekening mee te houden, maar vooral door Chris Dobbelaere. Die wordt zoals steeds bijgestaan door het VADA team en kan, als de Opel Kadett het uithoudt, voor de verrassing zorgen. Maar daarmee is de lijst nog niet volledig want er zijn ook nog Laurent Valepin (VW Golf), Eric Louis, bijgestaan door de ervaren Colin Degroote op de Opel Kadett, zoon Johnny Louis op de BMW E30, streekrijder Van Oplynes of het jonge geweld van Wouter Lievens (BMW). En in de TAC bewees ook Wim De Reu al dat de eerbiedwaardige Manta nog zijn mannetje kan staan…
Wie wil wachten op de Criterium rijders en de tussenstanden raadpleegt, zal er zich een boeiende wedstrijd in de wedstrijd ontvouwen op de Roeselaarse rally wegen.
(foto’s: belgianrallychampionship.be)
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” background_color=”#eaef8d” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Korte herhaling:
het RACB Rally Criterium
- …rijdt op dezelfde proeven als de BRC Rally maar dan wel over een ingekorte afstand.
- Vijf rally’s staan er op de kalender waarvan de Omloop de voorlaatste is (volgt nog de East Belgian).
- En de technische keuze is niet vrij: WRC’s, A8 en vierwielaandrijving zijn bijvoorbeeld de meest opvallende dingen die je niet mag meebrengen binnen het Criterium.In Roeselare betekent dit alles dat het Criterium aanpikt op zaterdagochtend met de proef op Passendale. De Criteriumwagens vertrekken pas 10 minuten na de passage van de laatste deelnemer van het BRC (incl. de Juniors, Historics, M-CUp enz…) en dat betekent dat zij voor het eerst in actie komen om 11u19 op Passendale. Hun laatste proef is de Zoning om 17u42. In totaal worden er dus 10 proeven afgelegd voor ruim 110 km tegen de chrono.
Criterium timing HIER
Genummerde deelnemerslijst hier
Tussenstand Criterium kampioenschap:
1. TJOENS Stefaan 54; 2. LOMMERS Philip 38; 3. BUNTINX Eddy 24; 4. DOBBELAERE Chris 23; 5. VALEPIN Laurent 22; 6. GHIJSENS Eddy 22; 7. RENIER Brian 22; 8. VAN CRAENENBROECK Stefan 21; 9. LOUIES Johnny 19; 10. VANDEVELDE Bart 18; …
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]