Home > Electric > Electric Motorsport Team blikt vooruit op Omloop van Vlaanderen E-Rally

Electric Motorsport Team blikt vooruit op Omloop van Vlaanderen E-Rally

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/08/KIA-Optima-SW-Plug-in-Hybrid-3.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

De Automobielclub Midden-Vlaanderen zal als eerste binnen het BRC kampioenschap 2017 een nevenwedstrijd organiseren voor ecologische voertuigen. Electrischewagens, voertuigen op waterstof, zero–emission auto’s en plug‐in hybrides kunnen strijden voor de overwinning in de eerste E‐Rally Omloop van Vlaanderen.  Deze nieuwe E‐rally zal tegelijkertijd verreden worden met de 58ste ConXion Omloop van Vlaanderen die doorgaat op 1 en 2 september te Roeselare. De deelnemers rijden op hetzelfde parcours als de wedstrijd die meetelt voor het Belgian Rally Championship.
KAMV ondervoorzitter Christof Seynaeve: “De toeschouwers kunnen op een sportieve manier deze auto’s ontdekken.   Als organisator van de oudste rally van het Belgische  kampioenschap geloven we sterk in deze nieuwe voertuigen! We willen hiermee de aanzet geven tot “rallysport goes green”! Onze wedstrijd wordt verreden volgens de “Regularity”reglementen van de RACB. Dit betekent dat de deelnemers onze regelmatigheidsproeven afrijden tegen een vastgestelde gemiddelde snelheid. Teams die dit gemiddelde niet halen, hetzij te traag of te snel rijden, krijgen straftijd. Het team met het minste straftijd wint de wedstrijd. Daar de gemiddelde snelheid laag ligt zijn de veiligheidsvoorschriften niet zo hoog als voor de deelnemers aan de snelheidswedstrijd. Een rolkooi in de wagen en het dragen van een helm en een brandvrije overall zijn niet noodzakelijk.  Concreet kan er dus deelgenomen worden met een standaardvoertuig, de deelnemers dienen enkel over een vergunning “Regularity” te beschikken. Deze vergunning kan eenvoudig aangeschaft worden bij de administratieve controle voor de wedstrijd.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Rij”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” background_color=”rgba(176,216,138,0.91)” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Het Electric Motorsport Team , met Filip Dewulf en copiloot Kurt Maes,  – neemt deel aan deze 1ste editie van de E Rally Omloop van Vlaanderen met een Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid. In die wagen commbineert men een 2-liter benzinemotor met een elektrische motor voor een gecombineerd vermogen van 205 pk.
Of het Electric Motorsport Team full electric zal rijden ?
“Wij gaan het in ieder geval proberen op één van de proeven. Dit zien wij als één van de uitdagingen van het weekend”, vertelt Filip Dewulf. Verder wil het team uiteraard ook zo hoog mogelijk eindigen. Filip speelt zijn rittensportervaring uit, terwijl copiloot Kurt Maes zijn jarenlange staat van dienst heeft als copiloot in de rally. “Het roadbook lezen en ondertussen de tripmaster en het gemiddelde in de gaten houden, wordt mijn taak”, gaat Kurt verder. “Dromen van een plaats op het eindpodium zaterdagavond in Roeselare, dat is zeker de ambitie van het team. Daarnaast kan de nieuwe E-rally een blik op de toekomst werpen en wie weet rijden rallywagens binnen enkele jaren ook elektrisch. Nu ook internationaal heel wat gerenommeerde merken overstappen naar Formula E, Rallycross en dergelijke, kunnen wij daar niet blind voor zijn.”
Op vrijdagavond rijden de deelnemers van de E-rally 1 van de 2 lussen afwerken, op zaterdag werken ze twee van de drie lussen af. Tussen de twee lussen door is er tijd om de wagens op te laden aan de laadpalen die de organisator ter beschikking stelt.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
Extreme E: Spark Technology ontwikkelt elektrische SUV
VAS: Opnieuw hybride nulwagen in Moorslede
Elektrische formules trekken Belgen aan
Belgische Solar Team naar extreme Carrera Solar Atacama