[et_pb_section bb_built=”1″ admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” background_size=”initial”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” background_size=”initial” _builder_version=”3.0.72″]
Op de Nitrolympx dragraces wordt er ook geracet met motoren. En tweewielers die tot 300 km/u gaan na 1000 voet vanuit stilstaande start… dat lijkt zo mogelijk nog gekker dan de dragrace-wagens! Elk seizoen is er een klein contingent aan landgenoten present op Hockenheim. En laat ik u meteen gerust stellen: het zijn hele normale, hardwerkende Vlamingen!
Sterker nog, het is mijn overtuiging dat deze moto-dragracers tot de kalmste mensen behoren die ik al ontmoette. Van zonsopgang tot zonsondergang wordt er gesleuteld aan de motoren. En altijd lijkt er wel iets aan de hand met de machines. Ook hier heel wat klassen, maar de Belgen verdelen zich wat ongelijk over de Funny Bikes, met een overwicht aan Suzuki motoren, en de Super Top Twin Gas, waarin vooral de Harley Davidson tweecylinders heersen.
Vooreerst is er Antwerpenaar Luc Raeymakers. De man uit Merksplas verruilde al enige jaren geleden zijn succesvolle dagjob in de ICT voor iets wat hem nauwer aan het hart lag: het restaureren van zijn geliefde Kawasaki machines. De “Kawa”-fan in hart en nieren runt nu een goed draaiende motorzaak en brengt in de weekends zijn Funny Bike Kawasaki Z RX uit 1977 aan de start in dragraces. Soms met succes, zoals dit seizoen in het Tsjechische Hoskovice. Maar in Hockenheim is de tegenstand meestal zwaar en een klein euvel met een overslaande motor zette hem een hak. Hij ging er in de eerste ronde uit tegen de Duitser Michael Lauer, dezelfde Lauer die hij eerder al in TsjechiĆ« had verslagen… Op de tabellen blijft slechts een run van 9.36 sec met een eindsnelheid van 208 km/u.
De andere Belgen groeperen zich in de klasse Super Twin Top Gas. Limburger Marc Van den Boer kregen we niet te zien. Zijn eigenbouw machine kreeg net als vorig jaar al op vrijdag technische problemen, maar Marc liet dat niet aan zijn hart komen en maakte er dan maar een gezellig weekendje uit van…
Dan is er de “benjamin” in het gezelschap: Dirk Waterschoot uit Overpelt. Hij is slechts sinds vorig jaar aan de slag in de STTG, met de naar de sponsor vernoemde Lucky Dice Sportster uit 2016. . “Nog maar enkele weken geleden gingen we naar het Franse Clastres. Chris Van Nimmen was er ook. Nu goed, we rijden daar eerder een soort demo-run want wij zitten er niet echt in een klasse. Maar je wil uiteindelijk toch wel winnen. Het eindigde ermee dat we allebei onze motor in de soep draaiden. Ik begin hier dus met een heel pak nieuwe onderdelen. Ik heb er dan ook niet veel hoop op dat ik voorbij de eerste ronde geraak. Bovendien kregen we hier niet veel tracktime door de onderbrekingen en de regen. Ik pak het dus kalm aan.” Die tracktime was voor velen een doorn in het oog want de “sportsman” klasses, die moeten wijken voor de FIA klassen als die achter raken op het schema.
Tenslotte komen we bij routinier Chris Van Nimmen uit Kruibeke. Ook hij rolde langzaam in het dragracen. “Met het opvoeren van motoren, tot je uiteindelijk een motor krijgt waarmee je niet meer de de weg op kan. En dan kom je terecht in deze wereld.” Ook bij Chris hetzelfde verhaal. “We reden heel wat motorschade in Castres. Dus nu zitten hier een hele hoop dingen die nog moeten worden ingereden. Dat betekent dat alles rustig aan moet. Bij mijn eerste run heb ik niet eens de 7000 toeren gepasseerd.” Met de Hawaya Sportster, met tweeliter Harley Davidson motor, stond hij er na de kwalificaties het beste voor, met een 4de plaats achter enkele Duitse thuisrijders en een Prostock machine. “Dat is een spijtige wending“, vertelde Chris eerder. “Die Pro Stock motoren kunnen in de VS worden aangekocht en zijn ‘uit het doosje’ sowieso een seconde sneller dan onze Top Gas machines. Maar het reglement bepaalt dat zij mogen deelnemen op basis van de gebruikte brandstof.”
“Waarom maakte Malmberg een valse start? Hij had toch niets van mij te vrezen?”
(Dirk Waterschoot)
En het zal je geluk maar wezen. Dan staan er al eens twee Belgen aan de start in de Super Twin Top Gas en ja hoor… in de kwartfinales mochten ze tegen elkaar uitkomen! Waterschoot tegen Van Nimmen. Het werd Waterschoot die het haalde met een 9.813 sec. (210 km/u). Van Nimmen stokte bij het overgaan naar de 3de versnelling en draaide slechts 12 seconden. En in de halve finales nam de Zweed Malmberg een valse start! Waterschoot kon rustig uitrijden in 10 seconden en stond meteen in de finale… Maar daar eindigde het sprookje natuurlijk. Tegen de Duitser Joerg Lymant: met een Pro Stock machine, had Waterschoot geen schijn van kans. Hij strandde op een 9.760 sec. met eindsnelheid 214 km/u, terwijl de Duitser 7.580 reed.
“Het is onvoorspelbaar“, besloot Waterschoot achteraf. “Soms moet je geluk hebben. En ik begreep niet waarom Malmberg een valse start nam. Hij had niets te vrezen van mij. Hij had zeer rustig kunnen starten en dan had hij mij nog bijgehaald! Volgende week gaat het naar het Deense Mosten en dan zit het seizoen er op.”
Lucky Dice!
[/et_pb_text][et_pb_gallery gallery_ids=”7123,7117,7122,7116,7119,7118,7120,7121″ fullwidth=”on” orientation=”landscape” show_title_and_caption=”on” show_pagination=”on” background_layout=”light” auto=”on” auto_speed=”3000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]