Home > #Hoofdnieuws > Glorie en drama in Ulster Grand Prix

Glorie en drama in Ulster Grand Prix

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_video admin_label=”Video” src=”https://youtu.be/5pEcQXhIIAw” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

De Ulster Grand Prix, een wegrace voor motoren in Noord-Ierland, staat bekend als de snelste wegrace ter wereld. Inderdaad, sneller dan MotoGP, sneller dan de Isle of Man TT! Het “circuit”, een goede 7,5 mijl lang, wordt uitgelegd in de buurt van Dundrod, even ten westen van de hoofdstad Belfast. De Superbikes zijn de topklasse en vorig jaar zette Ian Hutchinson (de winnaar in alle races, inclusief de Supersport en Superstock) er een nieuwe recordronde neer met 134.089 ml/u, omgerekend zowat 214,54 km/u, en klokte hij er de hoogste topsnelheid ooit op de weg gemeten: 199,8 ml/u of 319,68 km/u!

Het zijn hallucinante cijfers, voor een niet minder dan indrukwekkend evenement. Het is dringen en drummen als het ganse veld in de eerste ronde langs “The Flying Kilo” probeert positie te zoeken. De voluit-passage op Deers Leap, met de lichte knik en blinde top is ronduit adembenemend. “Alsof je op het einde van de wereld komt en ervan af vliegt”, vertelt een rijder. Op de slingerende en golvende provinciebaantjes, langs de bomen en holle wegen, grachten en weilanden. De Ierse “road races” zijn meer dan wat ook ter wereld de ultieme gladiatorengevechten. Het risico is hoog en de prijs desgevallend ook navenant. De dood en de glorie lopen er langs een flinterdunne lijn. Dat werd opnieuw bewezen deze trainingsweek met de dood van de 35-jarige Jamie Hodson, een doorgewinterde racer en de regerende Manx Supertwin kampioen. Hij liet het leven in de Dundrod 150, een race voor het nationale kampioenschap voorafgaand aan de Ulster GP die pas zaterdag wordt gehouden. Hij ging van de baan aan Joey’s Windmill, bij een incident waarin ook zijn broer Rob Hodson betrokken was.

Peter Hickman domineerde de kwalificaties en haalde de voorlopige pole in drie categorieën: Superbike, Superstock en Supersport voor de Ulster Grand Prix op zaterdag. De 30-jarige Hickman neemt de start op zijn Smiths Racing BMW voor de Superbike en de Triumph voor de andere klasses. Zijn Superbike rondje werd op een gemiddelde geklokt van 133.56 ml/u. In de Superbike sessie worden de eerste twee rijen volgemaakt door Bruce Anstey, Conor Cummins, William Dunlop en Michael Dunlop. De startorde wordt pas op racedag definitief bepaald in de Superpole sessie.

(foto’s en video:ulstergrandprix.net)

[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Jamie Hodson (RIP)

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
Ulster GP met Peter Hickman in hoofdrol