Home > #Hoofdnieuws > Vandoorne naar onbekend terrein in Canada

Vandoorne naar onbekend terrein in Canada

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

De Canadese Grand Prix is de volgende uitdaging voor Stoffel Vandoorne. Een wedstrijd die voor hem geheel nieuw is. Het is dan ook koffiedik kijken wat de McLaren-Honda zal presteren, al weten we wel dat het Circuit Gilles Villeneuve op het Ile-Notre-Dame eiland in Montréal zwaar is voor de motoren en… voor de remmen.

Elke Grand Prix gaat er van Toro Rosso een leuk persbericht uit, waarin hun rijders zich een voorstelling vormen van het land waar ze naartoe gaan. Aardig. Laten we dat ook eens proberen dachten we… want ook in Canada is Formule 1 niet de grootste sport. De Canadezen zijn wild van ijshockey. Maar dat wist u wellicht al. Wij wilden u eens enkele feiten op een rij zetten die u wellicht niet weet over Canada!

Canada, Kanada, Kanata… Kanata is het woord in de taal van de Iroquoi indianen dat “dorp” betekent. Toen de Franse ontdekkingsreiziger Jacques Cartier door hen werd uitgenodigd dacht hij dat Kanata, de naam van het land was.

Het is het tweede grootste land ter wereld, heeft de grootste zoetwatermeren en de langste kustlijn. De grens tussen Canada en de Verenigde Staten is met 8890 kilometer de langste grens ter wereld tussen twee landen. De Amerikanen bekijken de Canadezen als ietwat vreemd. Maar ze vergeten dan wel dat één van hun symbolen, de oer-Amerikaanse “Superman”, een creatie is van de Canadees Joseph Shuster. En basketbal, één van de grooste sporten in de USA, werd uitgevonden door de Canadees James Naismith in 1891.

In de Formule 1 kent iedereen natuurlijk de Villeneuve dynastie, met de legende Gilles en met zijn zoon Jacques (wereldkampioen 1997). De Canadese Grand Prix kende wel zijn dramatische momenten en zijn successen maar veel baanbrekende historie leverde de wedstrijd nooit op. Behalve misschien die ene keer in 1973. Toen werd voor het eerst in de geschiedenis van de F1 een safetycar gebruikt. Alleen pikte die bij de onderbreking de verkeerde leider op (ja, inderdaad, toen ook al…) Het was voor de resterende rondes dus onduidelijk of Howard Ganley nu aan de leiding lag of niet. Na een drie uur durende discussie- en rekensessie na de Grand Prix werd dan uiteindelijk Peter Revson op het podium geroepen. De Amerikaan, invaller bij McLaren, scoorde er zijn enige F1-zege in redelijk warrige omstandigheden.

Meer vreemde weetjes…

  • Canada kende ook een woelige geschiedenis met oorlogen en kolonisatie. De typische Canadese vlag, met het rode esdoornblad, bestaat echter slechts sedert 1965.
  • Na Parijs is Montréal de grootste Franssprekende stad ter wereld, maar voor het Engels gebruiken de Canadezen de Britse spelling.
  • Een typisch Candees product is de esdoornsiroop. Maar van de ijsbergen die afdrijven vanuit Groenland worden o.a. wijn, bier en vodka gemaakt.

En om aan te tonen waarom de Canadezen soms als ietwat vreemd worden beschouwd… In 1967 bouwden ze het eerste (en naar ons weten het enige) UFO landingsplatform ter wereld. Het staat in St-Paul en, nog straffer, werd ingehuldigd door de toenmalige Canadese eerste minister!

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
De autosport dit weekend: startlicht voor de eenzitters
In een notendop: F1
F1 Bahrein: Drugovich vervanger voor Stroll
F1 Bahrein: wat leren de testdagen ons?