Home > #Hoofdnieuws > Een weekendje in de Formule 4 met Amaury Cordeel, Ugo De Wilde en Charles Weerts

Een weekendje in de Formule 4 met Amaury Cordeel, Ugo De Wilde en Charles Weerts

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] In de Franse Formule 4 haalde Ugo De Wilde opnieuw de finish op zaterdagavond, in de tweede race van het weekend op Monza. Ugo besloot op een plaats 13. Amaury Cordeel kwam als 15de binnen. De zege was voor de Fransman Pierre-Alexander Jean. Charles Milesi was de laatste winnaar van het weekend. In die derde race liet vooral Amaury Cordeel zich opvallen met een mooie 9de plaats. Ugo De Wilde sloot het weekend af met een 12de plaats Ook in Duitsland bestaat er een Formule 4 competitie, onder de ADAC, en ook daar is er een Belg actief. Charles Weerts (Motopark) opende zijn seizoen in Oschersleben met een 12de plaats (vanop een 16de startpositie) en de beker van “beste rookie”. Race 2 werd voor Weerts beëindigd op de 15de positie. En in de afsluitende race kon hij zich even tonen toen de koplopers Kami Laliberte-Moreira en Marcus Armstrong zich bij de eerste bocht in de wielen en van de baan reden en Weerts even binnen de top 10 dook, vooraleer af te zakken naar de 18de plaats. “Ik voel dat we goed op weg zijn naar een plaatrs binnen de top 10”, verklaarde Weerts, “en dat zal mijn volgende objectief zijn.” Formule 4: wat en waar? De Formule 4 werd door de FIA naar voren geschoven als de instapklasse voor de autosport. De klasse is uniform binnen de diverse Europese competities maar het mag u natuurlijk niet verbazen dat enkele landen er een eigen “nationale” invulling aan gaven. In Frankrijk vormt de F4 de éénzitterschool. De races vinden plaats in het kader van de Autosport Academy. De rijders gaan aan de slag met een Signatech chassis, voortgestuwd door een atmosferische Renault 1600cc viercilinder, gekoppeld aan een vijfversnellingsbak. Die levert, net als de rest van zijn Europese neefjes 160 pk af, maar met een koppel van 163 Nm op 5800 t/min. Het gewicht staat op 640 kg. De banden zijn van Kumho. De Engelsen gebruiken het Mygale chassis, gekoppeld aan een Ford 1.6L EcoBoost met sequentiële zesbak. Eveneens goed voor 160 pk De banden zijn van Kumho. Het kampioenschap wordt gepromoot door RacingLine Ltd, met een grote inbreng van Ford. De rest van de Europese competities (Duitsland, Italië, NEZ), die kiezen voor een andere benadering met een Tatuus chassis, aangedreven door een Abarth 1400cc turbomotor met sequentiële zesbak. Opnieuw goed voor 160 pk maar de cijfers voor het koppel liggen hier op 250 Nm bij 3500 t/min met een gewicht van 740 kg. De races worden er ingericht door de nationale automobielclubs, ADAC in Duitsland, ACI in Italië, op uitzondering van de NEZ (Nothern European Zone), waar het Finse raceteam Koiranen het voor zijn rekening neemt [/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]
You may also like
In een notendop: F3 en F4
RNT: Exit De Pauw in 2019?
F4: Sten Van Der Henst de nieuwste telg in Franse eenzitters
In een notendop: F4 Italia en F3 Regionaal