Home > #Hoofdnieuws > De klas van 2017

De klas van 2017

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/03/1_Stoff.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/03/s_31I3781.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/03/08c27db9-d5ae-4c66-b58e-f33433005dca.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/03/5_car.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/03/1_Stoff.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/03/1f4c4efe172b04365752db6d07812f.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/03/3_Stoff.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/03/s-p-20170228-00879_hires_jpeg_24bit_rgb.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Beginnen we met McLaren, eenvoudigweg omdat met onze landgenoot Stoffel Vandoorne er na lange tijd opnieuw een Belg in de F1 zit. Technisch gezien is het amper een jaar geleden voor onze Belgische inbreng, aangezien vorig seizoen Stoffel de geblesseerde Alonso mocht vervangen voor één race (Bahrein). Stoffel lukte er meteen in McLaren hun eerste puntje van het jaar te bezorgen. Maar daarvoor moeten we terug gaan naar 23 september 1994 om nog een Belg in de F1-rangen te vinden. Philippe Adams, haalde toen met zijn Lotus een 16de plek in de Portugese Grand Prix, en was de laatste (actief rijdende) Belg in de F1 voor…23 jaar!

McLaren Honda – Stoffel Vandoorne – Fernando Alonso

De nieuwe McLaren MCL32 schitterde allesbehalve op de voorafgaande tests in Barcelona. De zwarte Piet werd naar Honda doorgeschoven maar het lijkt er eerder op dat ook McLaren niet geheel foutenvrij is. De McLaren boys legden veruit het minste testrondes af en tal van problemen haalden de wagen dikwijls naar de kant. De enige snelle rondes die werden genoteerd, werden gerealiseerd met ultra-soft banden. Na de tests in Barcelona ging de wagen dadelijk naar het McLaren centrum en daarna werden de wagens klaargezet en verscheept naar Melbourne. Tussen de Barcelona tests en de eerste vrije training draaide de wagen dus geen wiel en de vraag is dan of de McLaren klaar is voor het seizoen en of Honda niet het slachtoffer is van het exclusiviteitscontract met McLaren… Stoffel reisde al op 17 maart af naar Melbourne en begon de daaropvolgende maandag aan zijn fysieke voorbereiding, afgewisseld met enkele sponsor-evenementen.

Ferrari – Kimi Raikkonen – Sebastien Vettel

Een ongewijzigd duo voor Ferrari dat weeral de kampioen van de wintertesten werd met Raikkonen. De flegmatieke Fin liet enkele zeer geloofwaardige chrono’s noteren. Het lijkt erop dat de SF70H (een aanduiding naar aanleiding van de 70ste verjaardag van het merk dit seizoen) een frontrunner zal worden.

Mercedes – Lewis Hamilton – Vallteri Bottas

Het kampioenenteam moet het dus doen zonder zijn kampioen. Een ongewone, maar geen compleet uitzonderlijke situatie. Hamilton was tweede snelste in de voorafgaande tests, maar Bottas leek zich goed te integreren. Afwachten dus of de Britse meester overweg kan met een Fin die zich niet al te gauw zal laten gek maken! Mercedes kwam met een ranke en slanke bolide, zonder de expliciet duikende neus van de andere teams. De Mercedes jongens maalden eveneens de meeste testrondes af op Barcelona. Als de wagen even snel dan mooi blijkt, dan heeft de concurrentie een probleem.

Red Bull TAG Heuer – Daniel Ricciardo –  Max Verstappen

Alles lijkt op zijn plaats om van Red Bull het succesnummer van 2017 te maken. De zwakke schakel van de RB13, in sprekende blauwe en rode kleuren getint, kan opnieuw de krachtbron blijken, de Renault met TAG Heuer sticker. Maar er zijn nog andere obstakels. Kan het team de neuzen in dezelfde richting houden en de ambitieuze, maar met voeten-op-de-grond, Daniel Ricciardo naast de ontstuimige en jeugdig ontvlambare Max Verstappen houden?

Force India Mercedes – Sergio Perez – Esteban Ocon

Het meest besproken was de liverykleur van de VJM10 wagen, die op roze werd gebracht. Maar belangrijker is misschien dat de Force India, met de Mercedes onder de motorkap, de verrassing kan worden genoemd van het tussenseizoen. Vergeten we niet dat de Indische stal vorig seizoen achter de allergrootsten eindigde op de 4de eindplaats in het constructeursklassement. Ze zouden zich dit seizoen wel eens kunnen mengen in de strijd vooraan, al moet er nog bekeken worden of de rijders, Perez en nieuwkomer Ocon, niet te licht wegen voor dit exploot.

Williams Mercedes – Felipe Massa – Lance Stroll

Nog een team met Mercedesmotor en dat in een forse opmars zit. De FW40 lijkt de meest uitgesproken haaienvin te hebben en aerodynamisch werd er heel wat werk verzet aan de wagen. Maar Williams zag hun ster-in-wording Bottas verdwijnen naar Mercedes. De rijdersbezetting zou hier ook het probleem kunnen worden want inderhaast werd Felipe Massa uit zijn pre-pensioen gehaald nadat eerder rookie Lance Stroll werd aangeworven. Hoe staat het met zijn vertrouwen nadat hij al in Barcelona de nieuwe wagen beschadigde?

Toro Rosso Renault – Daniil Kvyat – Carlos Sainz Jr

Eén van de mooiste wagens met de meest tot de verbeelding sprekende livery. De wagen lijkt recht door zee en dat zou in een seizoen met nieuwe reglementen wel eens een voordeel kunnen zijn. Kvyat en Sainz lijken zekere waarden, klaar om veel punten te sprokkelen als de Renault krachtbron wil volgen.

Haas Ferrari – Romain Grosjean – Kevin Magnussen

De Amerikaanse renstal zet met de VF17 in op het “kitcar” principe. Een chassis van Dallara, motor en ophanging van Ferrari. De aerodynamica oogt eenvoudig. Grosjean liet vorig jaar in hun debuutjaar mooie dingen zien. Kevin Magnussen kon niet bevestigen bij Renault en komt over van de Franse constructeur. Kan Haas zich op de kaart zetten?

Renault – Nico Hulkenberg – Jolyon Palmer

De Franse renstal blijft cosmopolitisch, met een Duitse en Britse rijder. Een echte frontrunner is de Renault de laatste tijd niet meer geweest maar met de RS17 zetten ze in op de nieuwe reglementen. Opnieuw een overgangsjaar?

Sauber Ferrari –  Pascal Wehrlein – Marcus Ericsson

Een strakke en mooie bolide voor Sauber. En de Ferrari motor. Vorig jaar trok stichter Peter Sauber zich terug uit de structuur. Monisha Kaltenborn leek het roer goed over te nemen. In het tussenseizoen eindigde de samenwerking met Hulkenberg. De relatief onervaren Ericsson bleef, en Wehrlein moet zijn teamgenoot worden. Maar die ging in de Race of Champions in december in de fout, blesseerde zich en moest de tests in Barcelona missen. Afwachten welke weerslag al deze tribulaties hebben gehad op het team.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
De autosport dit weekend: startlicht voor de eenzitters
In een notendop: F1
F1 Bahrein: Drugovich vervanger voor Stroll
F1 Bahrein: wat leren de testdagen ons?

Leave a Reply