De derde manche van het FIA Wereldkampioenschap rallycross in het Franse Lohéac werd gewonnen door de Zweed Timmy Hansen met zijn Peugeot 208 van Team Hansen. De oudste Hansen heeft met 85 punten nu een voorsprong van tien eenheden op zijn jongere broer Kevin.
Er werd niet alleen gestreden voor punten in het wereldkampioenschap. Ook de klassen Euro RX1 (Supercars), Euro RX3 (Super1600 voorheen) en RX2e, de volledig elektrische klasse, waren aanwezig in Lohéac.
In het wereldkampioenschap was het na vier reeksen nochtans de Zweed Johan Kristoffersson, Ide’s teamgenoot, die met de Audi S1 van KYB EKS JC helemaal bovenaan stond. Hij liet twee snelste tijden noteren tegenover één voor de Fin Niclas Grönholm (Hyundai) en één voor Timmy Hansen.
Kristoffersson mocht dan ook starten in de eerste halve finale waar hij het snelste weg was maar naar het einde toe begaf de versnellingsbak. Kristoffersson werd op het nippertje nog derde, net voor de Nederlander Kevin Abbring (Renault Mégane). Timmy Hansen won de eerste halve finale voor de Duitser Timo Scheider (Seat Ibiza).
In de tweede halve finale was Kevin Hansen de beste. Na hem was het razend spannend voor de plaatsen twee en drie. Niclas Grönholm, Krisztian Szabo, beide met Hyundai, en onze landgenoot Enzo Ide streden tot het einde voor een plek in de finale. Uiteindelijk speelden Grönholm en Szabo via de joker een goede teamstrategie uit waardoor Ide nipt vrede moest nemen met de vierde plek en zodoende naast een plaats voor de finale greep.
Er was verder drama voor KYB EKS JC, want het team kwam één minuut tekort om de Audi van Kristoffersson klaar te krijgen voor de finale. Abbring mocht diens plek innemen. Uiteindelijk werden de broers Hansen één en twee met Timmy op de eerste plaats voor Kevin. Niclas Grönholm mocht als derde mee op het podium.
In RX3 was er een Belgisch feestje. Kobe Pauwels ging door op zijn elan van de eerste dag, reed een berekende vierde heat waar hij tweede werd na zijn teamgenoot bij Volland Racing, de Rus Yuriy Belevskiy. Met zijn Audi A1 mocht hij vanop de pole starten in de tweede halve finale. En nadat Belevskiy de eerste halve finale wist te winnen wist Pauwels hetzelfde te doen in de tweede halve finale. Pauwels mocht dan ook de finale starten vanop de eerste rij, naast Belevskiy. Pauwels kwam niet als beste weg, integendeel, maar hield het hoofd koel en reed snelle rondjes in zijn jacht op Belevskiy. Pauwels jokerde als eerste en wanneer Belevskiy in de laatste fase van de wedstrijd hetzelfde deed, kon Pauwels zorgen voor een Belgische winst in RX3. Een Belgische overwinning, dat rechtvaardigt voor een keer een hooofdfoto uit RX3 in ons verslag over WRX, bij deze dus.
Er kwam met Clément Picard overigens nog een landgenoot in actie in RX3. Hij eindigde vijfde in de halve finale met zijn Renault Twingo. Na een gesprek met Picard zelf leerden we overigens dat deze nog maar sinds dit jaar actief is in rallycross en dat in het Franse kampioenschap. Picard neemt normaal ook deel aan de manche in Spa vertrouwde hij ons toe.
In RX2e deed Guillaume De Ridder een prima zaak voor zijn kampioenschap, ondanks “slechts” een derde plaats. Voor hem eindigden de Fransman Dorian Deslandes en de Let Reinis Nitiss immers respectievelijk op één en twee. Dit duo werkt geen volledig kampioenschap af en De Ridder telt nu 76 punten, zeven punten meer dan de Fin Jesse Kallio die vierde eindigde in Lohéac.
In Euro RX1 is de Duitser René Munnich de verrassende winnaar met zijn Seat Ibiza. Daarmee bleef hij de Fransman André Dubourg (Peugeot) en de Hongaar Tamas Karai (Audi) voor. Een tijdlang leek nochtans de Noor Andreas Bakkerud te winnen maar die zijn motor van de Skoda Fabia ging plots in veiligheidsmodus. Bakkerud voert na twee wedstrijden wel de stand aan. Hij telt 43 punten, twee meer dan René Munnich.