Dat we in Round 5 op Circuit Jules Tacheny de Mettet met zeker vier titelkandidaten overblijven, hebben we te danken aan het volledig herschrijven van het scenario van de recente TCR-vertoning op Circuit Zolder! Puntenleider Benjamin Lessennes werd in de genaamde Zolder Superprix immers achtervolgd door herhaalde pech, terwijl Guillaume Mondron, schitterend geholpen door co Donniacuo en een ultieme 3de plaats in de ultieme run, erin slaagde het verschil met de leidende Honda-coureur terug te brengen tot drie puntjes. En dan waren er de dubbele zeges van Mathieu Detry achter het stuur van de #52 VW Golf GTI en de Peugeot-première van Fransman Aurélien Comte!
Dat Benjamin Lessennes de kopman (en leider) werd van het verenigde Honda/Boutsen Ginion Racing heeft veel te maken met het wijzigen van de agenda van Tom Coronel en niet op zijn minst die van uittredend TCR-kampioen Lémeret. Wegens tests voor 24 Uren Le Mans gaf deze laatste verstek voor Round 3, waardoor Benjamin Lessennes ging samenspannen met Tom Coronel en zij samen in de #2 Honda Civic TCR in alle races de volle pot scoorden en Benjamin aan de leiding kwam in de punten! Voor de Zolder Superprix was Coronel weerhouden door WTCC in Argentinië en vermits de #1 Honda Civic TCR (de auto van Lémeret) ondertussen werd verscheept voor de overseas campagne van TCR International Series, zag Lémeret zich gekoppeld aan Lessennes. De jonge 18-jarige Namenaar blijft aldus over als de enige, maar zeer sterke troef van de Japanse constructeur.
Guillaume Mondron won op Spa-Francorchamps in de SEAT de Long Race aan de zijde van broer Edouard en geholpen door Giacomo Altoè scoorde hij achter het stuur van de VW Golf GTI voor de ogen van zo’n 100.000 toeschouwers volle punten gedurende de Zandvoortse Max Verstappen Days. Gedurende het TCR-treffen in het kader van de Blancpain GT Series namen de Mondron-broers, opnieuw in de vertrouwde SEAT, vrede met een 3de plaats als beste score en daarop was er de vruchtbare samenwerking met Lorenzo Donniacuo (opnieuw in de VW Golf GTI van Delahaye Racing) en de opmars van de VW-coureur naar de 2de plaats in de tussenstand. Voor de races op Mettet kan Guillaume andermaal rekenen op de snelle hulp van 16-jarige Italiaan Giacomo Altoè.
Bij Volkswagen beschikken ze over twee troeven. Naast Guillaume Mondron (die ook in de finale op TT Circuit Assen met de VW Golf GTI zal aantreden) is er de #52 Team WRT VW Golf GTI TCR van het vaste duo Maxime Potty-Mathieu Detry. Na een moeilijke start, kwam het jonge koppel goed op dreef tijdens de twee meetings op Circuit Zolder. Halfweg de maand juni pakte 17-jarige Potty alle 2de plaatsen. Co Mathieu Detry deed nog beter in Round 4, want met zijn 20 lentes won hij magistraal Race 1 en 2. Het jonge duo is 3de en telt 31 punten achterstand op VW-collega Guillaume Mondron en amper 34 op leider Lessennes!
13 punten, dat is het verschil tussen de formatie van Team WRT en de Peugeot 308 Cup van Aurélien Comte-Kevin Abbring, 4de in de tussenstand. Een positie die werd verkregen dankzij de allereerste zege(s) van een Peugeot 308 Cup (met dank aan DG Sport) in TCR-outfit! Mogen we eraan herinneren dat de Peugeot 308 Cup vorig jaar debuteerde in de finale van TCR Benelux op hetzelfde Mettet en Fransman Comte in de twee laatste sprintjes meteen beslag legde op een 2de plaats. Het zegt veel over de kansen van de Peugeot op het korte Mickey Mouse-tracé en mogelijk spelen Comte en Abbring de figuurlijke derde hond in het spel tussen Honda en VW…
Tom Coronel is er (weer) niet bij en dan mogen we de SEAT Leon TCR van het RACB National Team van Sam Dejonghe-Denis Dupont tippen voor het verdedigen van een plaats in de Top 5 en waarom niet de eerste, langverwachte zege in een sprintnummer? Zoals eerder werd aangekondigd beleeft Alexis van de Poele zijn terugkeer in TCR Benelux en spant hiertoe in de #56 Audi RS3 LMS van Bas Koeten Racing samen met Nederlander Maarten Mus. De tweede Audi van het Nederlandse team uit Westwoud komt in handen van KNAF Talent First-jongelingen Mika Morien en Willem Meijer.
Na een eerste gesmaakte kennismaking met TCR Benelux op Circuit Zolder is Jonas De Kimpe weer van de partij en hij gaat in de door DK Racing/Ferry Monster Autosport gerunde VW Golf GTI TCR opnieuw solo in zowel Long Race als de vier sprints. De Kimpe kwam eerder tijdens de openingsmanche in de Ardennen enkel testrijden en dat voorbeeld krijgt navolging vermits Michaël Mazuin in de Mazuin Sport-VW Golf GTI TCR op zijn beurt komt proefdraaien tijdens de vrije trainingen. Daar hadden we ook een terugkeer moeten beleven van de Alfa Romeo Giulietta van Renga met Fabio Marchiafava, maar de mooie Italiaanse bolide kon niet tijdig worden voorzien van de nodige technische evoluties.
Eens te meer is kwaliteit troef voor de voorlaatste afspraak van TCR Benelux. Maar qua kwantiteit geraakt TCR Benelux moeilijk op dreef.
“We kunnen slechts vaststellen dat er 18 verschillende auto’s deelnamen aan één van de tot hiertoe verreden vier rounds,” licht Koen Wijckmans, coördinator TCR Benelux toe. “Met twaalf auto’s voor het weekend op Circuit Zandvoort tijdens de Max Verstappen Days hadden we het grootste aantal deelnemers, terwijl we vorig jaar ook in Nederland voor het DTM-weekend vijftien auto’s telden. TCR Germany buiten beschouwing gelaten, hebben heel wat TCR-kampioenschappen het moeilijk om volle startvelden te trekken. Kostprijs van TCR té hoog? Neen, er zit té weinig vis – lees coureurs met money én speed – in onze vijver! In langeafstandraces delen meerdere coureurs het zitje en dus het totale kostenplaatje. Die “long race” filosofie heeft ons precies daarom aangezet om in TCR Benelux een langere race te voorzien en, ja, twee coureurs te laten samenspannen en de kosten te delen. Dat volstaat blijkbaar niet om andere coureurs naar TCR Benelux te lokken, waarin het in de eerste plaats nog altijd draait om het zuivere sprintwerk van een zeer hoog niveau…”
Afspraak op zondag 24 september voor een heel intense strijd, want de vijf races worden allemaal op zondag gehouden. Om 9u20 beginnen de rijders aan de Qualifying Long Race. Vervolgens is er Sprint Race 1 om 12u45, met daaropvolgend Sprint 2. Sprint Race 3 volgt om 17u10, met vlak daarna de vierde sprintrace van het weekend.
ENTRY – ROUND 5
2. Honda Civic TCR – Boutsen Ginion Racing – Benjamin Lessennes (B) – Stéphane Lémeret (B)
4. VW Golf GTI TCR – Delahaye Racing – Giacomo Altoè (I) – Guillaume Mondron (B)
6. SEAT Léon TCR – Ferry Monster Autosport – TBA – TBA
7. SEAT Léon TCR – Team WRT – Sam Dejonghe (B)- Denis Dupont (B)
8. Peugeot 308 Cup – DG Sport – Aurélien Comte (FR) – Kevin Abbring (NL)
17. VW Golf GTI TCR – Mazuin Sport – Michaël Mazuin (B)
27. Alfa Romeo Giulietta – Delahaye Racing – Fabio Marchiafava (B) (*)
52. VW Golf GTI TCR – Team WRT – Maxime Potty (B)-Mathieu Detry (B)
56. Audi RS3 LMS – Bas Koeten Racing – Alexis Van de Poele (B) – Maarten Mus (NL)
64. VW Golf GTI TCR – DK Racing – Jonas De Kimpe (B)
66. Audi RS3 LMS – Bas Koeten Racing – Mika Morien (NL) – Willem Meyer (NL)
(*) forfait
Kampioenschap : Overall: 1.Benjamin Lessennes, 285; 2. Guillaume Mondron 282; 3. Maxime Potty-Mathieu Detry 251; 4. Aurélien Comte-Kevin Abbring 238; 5. Tom Coronel 195; 6. Sam Dejonghe-Denis Dupont, 163; 7. Stéfano Comini, 138; 8. Giacomo Altoè 126; 9. Edouard Mondron 124; 10. Mika Morien-Stan van Oord, 120; 11. Willem Meijer 108; etc.
Junior: 1. Benjamin Lessennes, 180; 2. Mathieu Detry 155; 3. Maxime Potty 144; 4. Giacomo Altoè 90; 5. Mika Morien 82; 6. Willem Meijer 76; 7. Stan van Oord 62; 8. Sheldon Van der Linde 55; 9. Danny Kroes 30; 10. Enzo Guibbert 25; etc.
Team: 1. Delahaye Racing 80; 2. Team WRT 63; 3. Boutsen Ginion Racing 59; 4. DG Sport, Bas Koeten Racing 43; 6. ComToYou, Certainty Racing Team, 15; 8. Ferry Monster Autosport, DK Racing 12 ; 10. Milo Racing 6, etc.
Car : 1. Honda Civic 282 ; 2. VW Golf 275 ; 3. Audi RS3 LMS, 254 ; 4. Peugeot 308 Cup 229; 5. SEAT Leon 193; 6. Opel Astra 49
(persbericht)