Home > #Hoofdnieuws > R.I.P John Surtees

R.I.P John Surtees

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Vandaag verloren we een legende uit de auto- en motorsport. De voormalige motorkampioen John Surtees stierf in een hospitaal in London op vrijdagnamiddag als een gevolg van ademhalingsstoornissen.

Surtees overheerste de motorracerij op het einde van de jaren 50 en behaalde meerdere titels. Viermaal won hij het 500cc kampioenschap (in 1956, 1958, 1959 en 1960), daarbij kwamen nog titels in de 350cc klasse in 1958,1959 en 1960. Reeds in 1960 flirtte hij met de F1. Ferrari bood hem een zitje en dat resulteerde in de wereldtitel van 1964 (gehaald met één puntje verschil van Graham Hill in een controversiële GP van Mexico). Het jaar nadien kwam hij in aanvaring met de Ferrari teambaas Dragoni en stapte hij op. Daarna reed hij voor Cooper, nog later voor BRM, maar het was vooral zijn werk bij Honda dat opviel. Surtees bezorgde het debuterende Japanse merk de enige overwinning met de twaalfcilinder Honda RA300. Nadat Honda uit de F1 verdween richtte Surtees zijn eigen merk op. Meer dan een derde plaats zat er niet in voor de Surtees-Cosworth wagens en in 1978 deed het team de boeken dicht.

Surtees werkte verder achter de schermen, o.a. als teambaas bij het Britse team in de A1GP, en begeleidde enkele decennia later zijn eigen zoon, Henry Surtees, in diens racecarrière. Maar Henry kwam op 18 jarige leeftijd om het leven bij een ongeval in de F2 op Brands-Hatch. John bleef actief was nog dikwijls te zien op evenementen en reed nog Historic racewagens.

John Surtees bleef tot nu toe de enige racepiloot die wereldtitels behaalde op twee, en op vier wielen

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
De autosport dit weekend: startlicht voor de eenzitters
In een notendop: F1
F1 Bahrein: Drugovich vervanger voor Stroll
F1 Bahrein: wat leren de testdagen ons?

Leave a Reply