Een mooie gelegenheid voor Autoworld Brussels om achttien exclusieve exemplaren van deze sportwagen in de schijnwerpers te zetten. In 1980 was het model dé sensatie op het Salon van Genève: Audi onthulde er voor het allereerst de Coupé Quattro, een ongezien krachtige en sportieve coupé (200 pk/147 kW) met vierwielaandrijving. Dit aandrijvingsconcept was tot dan toe voorbehouden voor trucks en 4×4’s.
Van 11 september tot 7 oktober vertellen de Audi Quattro’s bij Autoworld het fantastische verhaal van de sportwagen die de rally-wereld op zijn kop zette … én de veiligheid van auto’s revolutionair verbeterde. Je ontdekt er niet alleen een van de eerste coupés van het merk, maar ook tal van rally- en wedstrijdmodellen en iconische sportwagens. Verwacht je bijvoorbeeld aan een GR4 Rally uit 1980, een Rally Gr B uit 1983, een Ur-Quattro uit 1982, een RS2 uit 1993 en nog veel meer. Als kers op de taart, en dankzij de steun van Audi Belgium zullen er ook 2 exclusieve wagens uit het Audi Tradition Museum uit Duitsland geëxposeerd worden, namelijk een 200 Quattro TransAM uit 1988 en de Audi Sport Quattro S1 waarmee Michèle Mouton de Pikes Peak International Hill Climb won in 1994 en 1995.
PIONIER VAN DE PERMANENTE VIERWIELAANDRIJVING
In de winter van 1976-77 zagen de Audi-ingenieurs hoe de VW Iltis, een off-roader die door Audi werd ontwikkeld voor het Duitse leger, tijdens testritten zelfs op sneeuw en ijs een uitstekende wegligging had. Dat bracht hen op een idee: wat als ze een vergelijkbare vierwielaandrijving in een Audi 80 zouden monteren? Het rallydebuut van de Audi Quattro volgde een jaar later en zette de rallywereld op zijn kop. Onder leiding van Ferdinand Piëch, die toen technisch directeur bij Audi was, maakte de Audi Quattro zijn intrede in de wedstrijdwereld – en dat meteen tijdens het Wereldkampioenschap Rally in 1981. In vijf jaar tijd sleepte Audi twee titels in de wacht als wereldkampioen in de categorie ‘Rijders’ en twee titels in de categorie ‘Constructeurs’.
Onze Belgische rijder Marc Duez haalde in 1983 zijn eerste overwinning op de Boucles de Spa met een Audi Quattro, met Willy Lux als navigator. Sindsdien zijn de meeste rallywagens uitgerust met een Quattro-systeem … en dat hebben we te danken aan Audi!
Bovendien waren constructeurs die in de jaren 80 een rallywagen wilden homologeren, verplicht om een versie voor op de openbare weg te produceren met minstens 200 exemplaren. Er zijn dus ook nog een aantal schitterende Quattro’s voor op de weg uit deze tijd.
QUATTRO VOOR VIERWIELAANDRIJVING
Vandaag de dag zijn auto’s met vierwielaandrijving gemeengoed geworden, maar in 1980 was dit absoluut niet het geval. Met de Quattro-technologie leidde Audi dus een revolutionair tijdperk in wat de veiligheid van auto’s betreft. Tot dan werden alleen de voor- of achterwielen van een auto door de motor aangedreven. Bij vierwielaandrijving wordt de kracht van de motor door een centraal differentieel verdeeld over de vier wielen, wat de wegligging van de wagen gevoelig verbetert. Een ander voordeel van deze technologie is de optimale tractie bij het versnellen. En wat het rijgevoel betreft, zorgt het Quattro-systeem voor een buitengewone ervaring. “Het lijkt wel alsof de auto aan de weg plakt.”
QUATTRO – HET DNA VAN AUDI
Audi presenteerde het systeem met permanente vierwielaandrijving voor het eerst in 1980. Vandaag is een op de vier Audi’s een Quattro. In het originele Quattro-systeem waren de motor en de aandrijving in de lengterichting geplaatst. Maar sinds 1980 is het Quattro-systeem sterk geëvolueerd. Zo waren er de Audi 100, de AVUS (deze bleef bij een prototype), de Audi RS2 die in samenwerking met Porsche werd gebouwd en als eerste de naam ‘Quattro’ kreeg, de Audi RS2 en in 1994 een sportieve break die voor deze tijd gewoonweg sensationeel was. De Quattro-technologie verbeterde voortdurend en al snel kon de kracht precies worden gestuurd naar waar de wagen deze nodig had (op het linker- of rechtervoorwiel of de achterwielen). Daardoor kon Audi in 2005 zijn eerste terreinwagens uitbrengen, waaronder de Q7 (Q = Quattro).
De meest recente generatie is de zesde: deze werd voor het eerst gebruikt in de Audi RS5. Het systeem heeft een centraal differentieel dat tot 70 % van het koppel op de voorwielen en tot 85 % van het koppel op de achterwielen kan zetten, afhankelijk van de behoefte en de werkelijke tractie (draaien, versnellen, afremmen, sneeuw enz.). Deze zesde Quattro-generatie is vervolgens geïntegreerd in de A7 en de nieuwste A6- en A8-modellen. Vandaag zijn de krachtigste Audi-modellen, zoals de RS4, RS6, RS5 en RS8, als Quattro verkrijgbaar – en zelfs de minder krachtige versies, zoals de Q2. Maar de waardigste Quattro-erfgenamen vandaag zijn zonder twijfel de Audi TT RS en de Audi RS3, beide met vijf cilinders en 400 pk.
Ga naar www.autoworld.be voor meer informatie over een bezoek aan Autoworld.
(persbericht)