Ferrari
Ferrari was altijd al Ferrari in F1, niet? Wel ja, maar…Ferrari kwam wel voort uit de raceafdeling van Alfa Romeo. Enzo Ferrari verzorgde voor Alfa Romeo gedurende het gros van de jaren (negentienhonderd) dertig de technische en praktische ondersteuning wat betreft autoraces. Toen Alfa zelf zijn eigen race afdeling wilde beheren “kochten” ze Ferrari uit. Omdat de naam Ferrari niet als concurrent van Alfa mocht verschijnen, opereerde “Ferrari” van 1939 tot 1946 onder de naam Auto Avia Construzione, hoewel de tweede wereldoorlog een deel van deze overeenkomst eerder academisch maakte (wegens…geen races). Vanaf 1947 verscheen Ferrari als zelfstandig constructeur. Na een heel lange geschiedenis, een overname door FIAT, en uiteindelijk het samengaan met Chrysler, is de Scuderia Ferrari een redelijk rechtstreekse afstammeling van de oer-Ferrari raceafdeling.
Mercedes
Sedert het begin van de automobielgeschiedenis was Mercedes altijd al Mercedes (ook al is er de fusie met Daimler-Benz, maar dat gebeurde allemaal in de oertijd van de racerij). Mercedes deed en doet alles in eigen huis, behalve dan in de recente geschiedenis de geldschieting, die van het Maleisische oliebedrijf Petronas komt tegenwoordig. De Duitse constructeur is aan zijn derde reïncarnatie bezig (via overname van Brawn, dat zelf kwam van BAR Honda, dat in de plaats kwam van Tyrrell). Na allesoverheersend te zijn geweest in de jaren (negentienhonderd) dertig werden ze als gevolg van de tweede wereldoorlog gebannen. Ze verschenen terug in 1954, opnieuw onder leiding van de illustere teamleider Alfred Neubauer, en ja, opnieuw waren ze compleet dominant. Ze verdwenen na twee wereldtitels met Fangio en als gevolg van de al even gekende ramp op Le Mans in 1955. Ze zouden pas decennia later terugkeren, eerst als motorenleverancier, daarna als “fabrieksteam”. Het Petronas AMG Mercedes F1 team zet dus voor de derde keer de dominantie voort.
Red Bull
Een energiedrankenproducent die een begrip werd in de F1. Het is een unicum en het legde het Oostenrijkse bedrijf van het gesuikerd cafeïnewater geen windeieren. Maar ook Red Bull F1 Racing kwam niet zomaar uit de lucht gevallen. In 1997 stapte Paul Stewart, zoon van drievoudig wereldkampioen Jackie, in de F1 met Stewart Racing en een deal met Ford. Na drie jaren en met één zege op het palmares verkocht Stewart de zaak aan Ford, die er een eigen F1 team mee wilden opzetten. Uiteindelijk kozen zij ervoor om hun Jaguar filiaal die rol te laten vervullen. Na vier jaren en zonder ooit boven de middelmaat te zijn uitgestegen, legden ze de boeken neer en werd Jaguar F1 Racing overgenomen door Red Bull in 2005.
foto: ©willy bouchez